További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A 4-es metróról szóló tájékoztató közgyűlési vitájában a Fidesz és a KDNP képviselői elsősorban a metróalagutat építő fúrópajzs leállásának okairól, a beruházás várható csúszásáról, az ezzel kapcsolatos felelősségről, illetve az építkezés költségeiről kérdeztek. Klados Gusztáv, a metróépítés operatív menedzsere elmondta: a Gellért téri állomást építő kivitelező elkésett egy átkötő alagút építésével, ezért változtatni akart az eredeti építési terven.
Bár felhívták a figyelmét arra, hogy ez a módosítás engedélyköteles, ezt az álláspontot a Bamco nem fogadta el. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a hiányzó engedély miatt leállíttatta az építkezést. Ennek ellenére a kivitelező elkezdett tovább dolgozni, ezért kellett ismét leállítani a munkát, amíg a módosításra nem lesz meg az engedély.
Klados Gusztáv elmondta: arra számít, hogy szeptember végére, október elejére meglesz a hiányzó dokumentum. A Fővám téri állomás csúszásával kapcsolatban az operatív menedzser közölte: a megálló építésének műszaki megoldása még mindig nem végleges, az ottani kivitelező szeptember 15-ig mutatja be az engedélyeztetési tervet.
Hozzátette: szerinte talán márciusban, a legrosszabb esetben májusban érhet a fúrópajzs a Fővám térre. A pajzs leállításának költségeivel kapcsolatban úgy fogalmazott: kivitelező még nem jelezte, mennyi kötbérre tart igényt, külföldi metróépítések hasonló csúszásánál napi 20 ezer euró volt a kötbér.
Becker László metróbiztos közölte: arra számítanak, hogy Brüsszel elfogadja a 4-es metró eredeti támogatási kérelmét és az első összegek már ebben az évben lehívhatóak lesznek.
Demszky Gábor főpolgármester a vitában azt mondta: a helyzet nem váratlan, a Gellért téri leállásra már tavaly novemberben számítottak. A főpolgármester úgy fogalmazott: mára kiderült, hogy például az alagútfúrásnál, illetve a Gellért és a Fővám téri építkezésnél a kivitelezők kevesebb pénzért vállaltak munkákat, mint amennyiért azt el tudják végezni. Ezért állnak elő rendszeresen újabb igényekkel.
Klados Gusztávra utalva a főpolgármester közölte: ezért fontos, hogy metróépítésnél ma már olyan szakembert is alkalmaznak, aki külföldi metróépítési tapasztalatai alapján pontosan átlátja, hogy a kivitelezők kérései közül melyek elfogadhatóak a főváros, mint beruházó számára.
Tarlós István, a Fidesz-frakció vezetője közölte: Klados Gusztáv válaszával szemben a közgyűlés elé került anyag ködös, nem tájékoztat pontosan, abból nem lehet megérteni, hogyan áll valójában a metróépítés. Az ellenzéki képviselő ezért azt javasolta, hogy a közgyűlés ne fogadja el a testület elé került tájékoztatót, ám ezt a testület szocialista-liberális többsége elutasította.