További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) egyik intézményét, a Közlekedéstudományi Intézet Kht-t (KTI) bízta meg a regionális közlekedési irodák (RKI) létrehozásával. A KTI honlapjáról az is kiderül, a személyközlekedési igazgató Aba Botond lesz. A poszt valójában az egész hálózat vezetését jelenti.
A hamarosan azonos tarifával dolgozó vasút és volánok párhuzamos járatai közül a tervek szerint az egyik megszüntethető, másrészt lehetővé kell tenni a kényelmes átszállást a különböző cégek járművei között.
A végső cél pedig az, hogy a GKM nevében az RKI-k rendeljék meg a szolgáltatásokat, magyarán az irodák döntik majd el, hogy mely járatok működéséhez hajlandók állami támogatást adni. Ha minden jól megy, a 2008 decemberében életbe lépő 2009-es menetrendek már így készülnek, de az is lehet, hogy csak néhány régióban. Az viszont biztos, hogy a pénz(osztás) hatalom, vagyis a ma még ismeretlen RKI-k fontos szerepet fognak játszani a közlekedési ágazatban.
A gyakorlatban az is elképzelhető, hogy pályázatokat írnak majd ki mondjuk a Szeged és Békéscsaba közötti x mennyiségű férőhely továbbítására, és a MÁV, a helyi volán és a még jelentkező magánfuvarozók közül az nyer, aki a legkisebb támogatással elvállalja adott paraméterekkel a feladatot. Azt is tervezik egyébként, hogy a jelenlegi 24 volánt is hét regionális társaságba vonják össze, vagyis pontosan az RKI-k területi felosztását másolnák le.
Az irodák egyelőre összesen néhány tucat embert foglalkoztatnak, minden régióban öten dolgoznak majd. A fővárost és Pest megyét magában foglaló Közép-Magyarország Régióban például Ács Balázs lesz a területi irodavezető, Dóka Gábor a vasúti menetrendi szakértő. A buszos szakértő és az önkormányzati referens posztja a KTI honlapján nincs még betöltve, az ötödik munkatárs egy titkárságvezető lesz. Aba Botond a regionális irodákat összefogó néhány fős központ vezetője lesz.
Aba Botond 13 évig irányította a főváros közlekedési cégét. Egyetlen látványos eredményének azt tartják, vagyis hogy nagyobb botrányok nélkül működött a BKV, komoly fejlesztések azonban nem voltak. Demszky Gábor főpolgármester pontosan ezt várta Abától. Ám amikor úgy látta, hogy a Combino villamosok üzembe helyezése körüli balhék az ő politikai sikerét veszélyeztetik, megvált hűséges fegyverhordozójától. Pedig aligha tévedünk nagyot, ha a kapkodva üzembe helyezett villamosok sorozatos kudarcainak okai között első helyen Demszkyt keressük, aki mindenáron még a parlamenti választások előtt a nagykörúton akarta látni a Combinókat. Aba Botond leváltása után néhány hétig még a BKV alkalmazottja maradt.