További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Egyre komolyabb nehézséget okoz a BKV-nak a közösségi közlekedés fenntartása Budapesten. A reggeli csúcsforgalomban a társaság 1175 autóbusszal vesz részt (délután 1131 közlekedik). E járművek közül naponta átlagosan 150, azaz minden 8. meghibásodik, ahogy az az első grafikonon látszik.
Szakértők szerint ilyen nagyarányú műszaki meghibásodást már nem lehet kizárólag előre nem látható, váratlan meghibásodásokkal magyarázni. Joggal vélelmezhető, hogy olyan buszok is elhagyják hajnalban a garázst, amelyekről tudható, hogy inkább előbb, mint utóbb meg fognak hibásodni.
A BKV Zrt. sajtóirodáján másképp értelmezik az adatokat. Szerintük műszaki okok miatt csupán a járművek 1-1,5%-a nem tud kiállni a garázsból. Ez - 1,5% esetén - 22 autóbuszt jelent. Ők valószínűleg arra gondolnak, ennyi járművet nem hajlandóak a sofőrök munkakezdéskor átvenni, mert 22 roncs busznál még egy-egy telephelyen is többet látni.
Pedig nem is az utcán elromló buszok a legrosszabb állapotú járművek a BKV-nál. Az 1430 autóbusz húsz százaléka, 250 jármű el sem hagyja a garázst. Ez még akkor is igen magas arány, ha a főjavítások és tervszerű karbantartások miatti leállításokat is figyelembe vesszük.
Egyik BKV-s forrásunk elmondta, hogy sok relatíve kis hiba van a buszoknál (például ajtóhiba, a vezetőülés szétesik, a motor nem indul, hűtővíz forr, az ablaktörlő nem működik), de sajnos a nagyobb és veszélyes hibák (kormányhiba, fékhiba) is mindennaposak. Ez nem csak a járművek életkora miatt van így, a legújabb Volvo buszok sokszor még a legöregebb Ikarusokat is alulmúlják üzemkészségben, köszönhetően az alkatrész-, szakember- és szerszámhiánynak.
Az Index birtokába került jelentések tanulsága szerint az utcára kiadott buszok közül egyes napokon akár 200 is meghibásodik. Ez azt jelenti, hogy a BKV buszainak legalább 30 százaléka (450 jármű) rossz műszaki állapotú (250 a garázsban, 200 az utcán). Ezek a buszok színvonalas, kiszámítható közszolgáltatás nyújtására alkalmatlanok, és az is látszik, hogy valódi tartalékkapacitás nincs a buszközlekedésben.
Ahogy a következő grafikonon látszik, a forgalmi okokból bekövetkező menetkimaradások (balesetek, dugók, előre nem tervezhető ok miatti metró-, HÉV- és villamospótlások) mennyisége szinte megegyezik a műszaki hibák miatti menettörlések számával. Munkanapokon forgalmi okból jellemzően 700-750, műszaki okból 450-500 menet marad ki. A munkanapi menetkimaradások számának szórása igen kicsi, a problémák tehát mindig hasonló mértékben jelentkeznek.
A BKV alvállalkozói munkanap 108 autóbusszal vesznek részt a közlekedésben. Ezen buszok műszaki hibája miatt jellemzően napi 4-5 menet marad csak el, tehát tízszer megbízhatóbbak a BKV buszainál. Ha a BKV járműveinek üzemkészsége tovább romlik, és új járművek beszerzésére továbbra sem lesz pénz, az alvállalkozók további vonalakon szolgáltathatnak a BKV helyett.
A trolibuszoknál is hasonlóan tragikus a helyzet. A 170 trolibuszból csak 128-at kell naponta forgalomba adni, ami alig 75%-os arány, ám az utcán még a buszoknál is nagyobb arányban romlanak el. És noha a régi szovjet ZIU trolik életkora és állapota akár magyarázatul is szolgálhatna a gyászos statisztikákra, a troligarázsban mégis nagyszámban látni alacsonypadlós, új trolikat a dögsoron.
Noha a villamosok többsége sem fiatal, az 50 éves UV-k kivonása és a 95% feletti megbízhatóságú Combinók üzembe állásának eredményeként a menetek alig 0,1-0,3%-a (vagyis 20-30 menet) marad el műszaki hiba miatt, ami a buszok hasonló mutatójának alig tizede. A villamos-menetkimaradások adatai a következő grafikonban láthatók. (Példaként itt március két hete szerepel, de más időszakok adatai is hasonlóak.)
A munkanapokon forgalmi és műszaki okból bekövetkező 1200 körüli menetkimaradás 2-3 százalékos járatritkításnak felel meg, ahogy az a következő ábrán látszik. Jelzésértékű, hogy a hétvégi mutató sem sokkal kedvezőbb ennél, akkor a menetek 1,5 százaléka marad ki.
Csupán a statisztikák alapján is kijelenthető, hogy a BKV-nak a jelenlegi műszaki állapotában szinte megváltás lenne egy kiadós menetrendi járatritkítás, már feltéve, hogy ez részben a csúcsidőket is érintené. Így ugyanis csökkenhetne a járműkiadások száma, kevesebb kétes állapotú busz járná a várost. A műszaki problémák ilyetén megoldásának azonban az utasok aligha örülnének.