További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tiltakozás kezdődött Budafokon a BKV tervezett buszvonal-módosításai ellen. Csütörtök délután a lakosok az autóikkal félpályás útlezárást tartanak hét érintett utcában.
Galambos K. Attila, az egyik helyi lakos korábban elmondta: nem értik miért pont oda és mi alapján épít a BKV mintegy 16-20 megállót Budafokon a 141-es, a 150-es és a 250-es busz megváltoztatott vonalán.
Hozzátette, az új vonalak olyan szűk utcákba visznek, ahol a buszok nem tudnak közlekedni, a lakókat meg zavarja a forgalom. Ezért a helyi lakosok csoportja már többször nem engedte dolgozni a felvonuló munkásokat, és megakadályozta a tervezett megálló megépítését.
A lakosok problémának tartják, hogy az önkormányzat vagy a BKV nem tájékoztatta előre őket, nem volt semmilyen előzetes felmérés, sem környezeti, sem költségvetési. Az érintett utcákban a lakosság zöme támogatja a tiltakozást. Többek szerint az ott élőknek van autójuk, sokan a jó levegő miatt költöztek oda, amit a buszforgalom elvenne.
Egy, az Indexnek levelet író lakos szerint a buszjárat és az esetlegesen megnövekedő forgalom, légszennyezés és zajártalom, illetve a rezgés miatt értéktelenné válnának a kínkeservesen összehozott családi házaik.
A kerületi önkormányzat nem támogatja a lakossági tiltakozást. Németh Zoltán alpolgármester az Indexnek elmondta, hogy az ügyben sok a dezinformáció. Nem igaz, hogy fákat vágnak ki az útszélesítés miatt, nem igaz, hogy megszűnnek a sebességkorlátozások, nem igaz, hogy 5-10 percenként járnak majd a buszok.
Az alpolgármester elmondta, hogy hat hónapos próbaidőre vezetnék be a módosítást (szeptember 6-tól), ha nem válik be, akkor újra változtatnak. Hozzátette, hogy véleménye szerint mintegy 150 lakos érdeke áll szemben sok ezer emberével. Németh szerint ráadásul az, hogy mindenki autóval jár, az sokkal nagyobb környezetkárosítást okoz, mintha az autó helyett a tömegközlekedést választaná.
Nem Budafok az egyetlen
A XII. kerület kertvárosi részében hasonló lakossági ellenállás bontakozott ki. A tiltakozás egy blogon követhető, amelyen az áll, hogy "azt szeretnénk, ha a mi kis utcánk és környéke ilyen szép, csendes, egészséges környezet maradna számunkra és gyermekeink számára is. Ezért elutasítjuk azt a tervet, hogy az utcánkban buszjárat közlekedjen!" A tiltakozáshoz ebben a kerületben csatlakozott a helyi önkormányzat is. A kettős nyomásra várhatóan változik a tervezett vonalvezetés.
A járatmódosításokat tartalmazó paraméterkönyv első ütemét ma léptették hatályba, a BKV közleménye szerint fennakadás nélkül. A második ütemről (ebbe tartoznak a budafoki és a XII. kerületi vonalak) még tárgyal az ügyben illetékes fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottság.
Mindegy, csak a porta előtt ne
Borsi László ingatlanszakértő szerint általában még mindig értékemelő tényezőnek számít, ha egy ingatlan közelében tömegközlekedés található. A kertvárosi, családi házas övezetekben ugyanakkor érezhető egy vonulat, amelynek az a lényege, hogy az adott csendes utcába a lakókon kívül senki, még a BKV se menjen be. Ez a hozzáállás azt feltételezi, hogy az ott lakóknak családonként legalább két autójuk van, amivel meg tudják oldani a közlekedést. Azaz lényegében az az elv érvényesül, hogy lehet busz a környéken, csak ne a ház előtt közlekedjen.