További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Legutóbb október 31-én vasárnap hajnalban kellett visszaállítani az órákat a téli időszámításra való átállás miatt. A nagyobb hazai városokban a köztéri órák jó részét néhány éve már olyan antennával szerelték fel, ami a frankfurti atomórától veszi a jeleket, és automatikusan átáll. A fővárosban legkésőbb vasárnap délutánra már minden óra a helyes időt mutatja, csak a hagyományos órákat kell kézi műszerekkel átállítani. A Nyugati téren strázsáló futófényes alugomba (más néven forgóóra, "időgép") azonban már egy hónapja fittyet hány a télnek, továbbra is a nyári időszámításnak megfelelő időt mutatja.
Bikajel
"Budapesten a köztéri órák zöme a mi kezelésünkben van" - mondta el az Index érdeklődésére Nagy Ferenc, a Pontos Idő Kft. ügyvezetője. Ezek vezérlése rádiószinkronizált elven történik, azaz a frankfurti atomórától kapják a téli, nyári időszámításra való átálláskor a 777 kHz-es jelet, és elvileg automatikusan átállnak. Persze előfordulnak technikai gondok, de az órák 95 százaléka rendben átvészeli az egy órás módosítást.
Az átálláskor rendesek a frankfurtiak, ilyenkor általában "bikajelet adnak" a szinkronban egy rádiójelre "ketyegő" szerkezeteknek, azaz megerősített sugárzással mennek biztosra, hogy minden óra megkapja a szükséges jelet. Vannak azonban domborzati eltérések, az Alpok árnyékában lévő Kőszegen nem részesülnek a német atomóra adásából az órák, de Budapesten például az Emke környékén is le vannak árnyékolva az időmérők, tette hozzá Nagy Ferenc.
Kié az óra?
Budapesten egyébként körülbelül százötven köztéri órát működtet a Pontos Idő Kft., ezeken kívül mintegy négyezer beltéri időmérő is nekik ketyeg, így például a fővárosi fürdők órái, több bevásárlóközpont órái, vagy a parlament száznyolcvan órája. A metróállomások órarendszeréért (ezerháromszáz óra egy központi főórára kötve), a MÁV, és a Volán pályaudvarok óráiért is a budapesti kft. felel. A piacot uraló cég mellett nem sokan rúgnak labdába, önkormányzati megbízásból néhány tucat óra működik még más cégek - így például az ESMA Kft. - kezelésében.
A Skála Metró előtti órát a Skála üzemelteti, vélte Nagy Ferenc, hozzátéve, hogy a társaság munkatársai feltehetőleg elmulasztották átállítani a lassan retrószámba menő szerkezet jeladó részét. Petes Zsuzsa, a Skála Divatház Rt. marketingvezetője azonban arról tájékoztatott, hogy az óra nem a Skáláé, és nem is tudja ki üzemelteti, feltehetőleg önkormányzati tulajdonban van. Az ESMA Kft-nél is érdeklődtünk, de mint kiderült, nem ők kezelik a forgóórát, és nem is tudják, hogy vajon kinek a tulajdonában van.
A hatodik kerületben álló szerkezet, amin a pontatlan idő, és az aktuális(?) hőmérséklet mellett a Skála Metró reklámja is fut, a kerületi önkormányzat illetékese szerint nem a kerület kezelésében van. "Eggyel feljebb", a fővárosi önkormányzatnál pénteken kora délután már nem találtunk senkit, aki információval tudott volna szolgálni az óráról.