További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Egyre sötétebbek a metrókocsik Budapesten, mert a kiégett izzókat nem tudják pótolni. A jelenség ma már szinte valamennyi metrókocsiban megfigyelhető, akár régebbi „csöcslámpaburás” kocsiról, akár újabb vagy modernizált, neoncsövesről van szó.
A hármas metrón több olyan kocsit is láttunk, ahol a 28 izzóból 9 nem égett, de a négy-öt izzóhiány kocsinként ma már általánosnak számít. Mivel a kiégett lámpák olykor egymás mellett vannak, a sötétség már zavaró.
A világítás hiánya nemcsak az olvasást nehezíti, illetve lehetetleníti el, a ki- és beszállás is balesetveszélyes lehet a változó fényerősségben. Néhány kocsiban a kiégett izzókat az eddig használtaknál kisebb teljesítményű izzókkal pótolták, ettől félhomály van a kocsiban.
A BKV menedzsmentje kitartóan állítja, hogy az elmúlt évben 11 milliárd forintos költségmegtakarítást sikerült elérniük. Noha ezt többek között a társaság felügyelőbizottsága is cáfolta, tény, hogy a karbantartási rendszer a biztonságosabb tervszerű megelőző karbantartásról fokozatosan áttért az állapotvizsgálaton alapulóra, ami – bár önmagában nem baj – csökkentheti az üzemkészséget, és növelheti az utcán bekövetkező meghibásodások számát.
Ám hiába az állapotfelmérés, ha a kocsiszínek, buszgarázsok és remízek alkatrészraktárai konganak az ürességtől. A BKV 2008-as üzleti terve az anyagköltségeknél 6,1 százalékos költségcsökkenéssel számol, így 8,275 milliárd helyett annak ellenére is csak 7,768 milliárdot költenek e célra, hogy közben 7 százalékos az infláció.
Értesüléseink szerint a buszok világításával azóta nincs minden rendben, amióta Antal Attila, a BKV azóta lemondott vezetője és Balogh Zsolt műszaki vezérigazgató-helyettes, jelenleg megbízott vezérigazgató ezen is spórolni kezdett. Volt, hogy az egyik buszgarázsban több hónapig nem volt új fényszóróizzó, féklámpaizzó, ami mellett közlekedésbiztonsági szempontból eltörpül, hogy utastéri fénycsövek és armatúrák sincsenek, és ugyanez a helyzet az utastájékoztató berendezések alkatrészeivel is.
A szakszervezetek nyilatkozatai alapján a visszapillantó tükrök pótlása és javítása sincs megoldva, és akadozik a fagyálló-, a motorolaj- és a váltóolaj-utánpótlás is.