További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Leállította a BKV a 2008-as paraméterkönyvének (összmenetrendjének) kidolgozását Dancs Gábor, a főváros közlekedési tanácsnoka erről hétfői sajtóájékoztatóján beszélt.
Az ügyet eddig Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes vitte, aki hétfőn váratlanul átadta az ügyet Dancs Gábornak. Dancs a döntést nem kívánta kommentálni. Annyit tudni, hogy Hagyó hétfőn négyszemközti találkozóra hívta Dancsot, válságstáb ült össze, mivel kiderült, hogy a menetrend megváltoztatásának nincs politikai és társadalmi elfogadottsága.
Dancs azt állította, hogy Hagyó Miklós levélben ruházta rá át az új paraméterkönyv kidolgozásának jogköreit.
Most akkor mi van?
A városházán keringő pletykák szerint Demszky akciója volt a járatritkítás kidolgozásának leállítása, a tét ugyanis az, meglyik városvezető viszi el a politikai és a szakmai balhét. Balhé ugyanis van: A csütörtökön kiszivárgott tervezet egyhangú tiltakozást okozott. A hétfői fordulat mögött az lehet, hogy miután a járatritkítás terve Hagyó Miklóst tüntette fel rossz színben - az ő politikai nyomásáról beszélt ellenzék és civilek -, "nem bírva már a nyomást" megpróbálta lepasszolni a kényes ügyet Dancs Gábornak, vívja meg a politikai harcokat ő. Demszky közlekedésügyi jobbkeze, Dancs azonban beelőzött, és inkább leállíttatta a projektet.
A járatritkítás gazdasági hatásai
A BKV valóban nem tudott a várható hatásokról számot adni, hiába dolgozott a cég állítása szerint a hálózat átalakításán a Budapest Műszaki Egyetem és más közlekedészakmai szervezetek, legalábbis az Index erre vonatkozó kérdéseit nem tudták megválaszolni. Amit lehetett tudni, hogy hány buszt (200) akar kivonni, hány buszgarázst (az 5-ből 1-et) akar kiüríteni, mennyivel akarja az üzemanyagfogyasztást csökkenteni a BKV 2008-ban. Nincsenek megnyugtató válaszok arra sem, nem ismétlődik-e meg a miskolci példa, ahol a járatritkítás és a tarifaemelés az utasok gyorsuló elpártolását, és a bevételek relatív csökkenését jelentette. A BKV tervei szerint az éves szinten 6 milliárdos spórolást jelentő járatritkítás ráadásul 4-5 milliárdos, más becslések szerint néhány százmillió forintos plusz költséget is jelentene 100 megálló átalakítása, és azzal is számolni kell, hogy a teljesítménycsökkentés százmillió forintokkal csökkentheti az évi kb. 32 milliárdos állami normatív támogatást, ami ugyancsak bevételkiesés.
Dancs: nincsen gazdaságilag átgondolva a járatritkítás
A válságstáb összeülésének közvetlen előzménye, hogy hétfőn a kerületek küldöttei is egyöntetűen elutasították a tervezetet. Több polgármester, köztük Csepel szocialista polgármestere, Tóth Mihály is tiltakozott a tervezett járatleállások miatt, az egyeztetéseket hiányolták.
Mindezek mellett a hálózati átalakítás pénzügyi hatásvizsgálatáról nem készült érdemi anyag, ami alapján megállapítható lenne, hogy a 10%-os teljesítménymegvonással járó átalakítás milyen pénzügyi, gazdasági hatásokkal járna közép- és hosszútávon, mondta Dancs.
Dancs elmondta, figyelemmel volt arra is, hogy "a BKV jelenleg vezetés nélkül működik". Egyszemélyi vezetője ugyanis betegállományban van. Figyelemmel volt a tanácsnok "a BKV-nál kialakult előzetes sztrájkhangulatra" és arra is, hogy a fővárosi kerületi küldöttek egyhangúan utasították el a paraméterkönyv nyilvánosságra került tervezetét.
Hogy múlt hét csütörtökön Demszky Gábor főpolgármester elfogadta a BKV paraméterkönyv-tervét, Dancs azzal magyarázta, a Hagyó Miklós által összeállított anyagból a főpolgármester számára nem derült ki, hogy elmaradtak az egyeztetések a kerületekkel. A főpolgármester csütörtökön kérte a BKV, hogy a gazadsági hatásvizsgálat is készüljön el. A BKV azt ígérte, ezen a héten elkészül az anyaggal.
A paraméterkönyv tervezetének csütörtöki kiszivárogtatása miatt vizsgálatot indított Dancs, de hozzátette "a főpolgármester amúgy is nyilvánosságra hozta volna a kabinetülés után." Az Indexen is megjelent BKV-s mukaanyag akkor került ki, amikor a múlt héten Hagyó és Demszky találkozott egymással.
Hagyóék nem így látják
Nem teljesen így látja Hagyó Miklós stábja, legalábbis az Indexet úgy tájékoztatták, Dancs nem utasíthatja a BKV-t, erre még Hagyó Miklósnak sincs jogköre. Hagyóék csupán arról tudtak, Dancs Gábor a politikai egyeztetés feladatát kapta meg a szocialista főpolgármester-helyettestől, amire - az egyhangú elutasítás miatt - szüksége is van a projektnek.
A paraméterkönyv végleges verziójáról egyébként Demszky Gábor dönt, ugyanis néhány éve ez a jogkör elkerült a Fővárosi Közgyűléstől. Eredetileg úgy volt, márciusban már elfogadja a főpolgármester a paraméterkönyvet.
A gazdasági bizottság dönthet az elutasításról.
Dancs Gábor sajtótájékoztatója után az Indexnek azt mondta, valóban nem utasíthatja a BKV-t, de mint az üggyel megbízott városvezető nyomatékosan kérheti a BKV-t a tervezet kidolgozásának leállítására. A főváros gazdasági bizottsága dönthet ilyen utasításról, keddi ülésén erről napirendet terjeszt elő, mondta Dancs, és hozzátette: a városüzemeltetési bizottság ülésén is újra téma lesz a járatritkítás, ahol a jelenlegi tervezet kidolgozásának leállítását fogja kérni.
A BKV holnapra alakítja ki álláspontját, közölte az Indexszel Regőczi Miklós.