További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Halvány remény mutatkozik arra, hogy a taxizás Ferihegyről és Ferihegyre valamivel kulturáltabbá, ellenőrizhetőbbé és nem utolsó sorban olcsóbbá válik. Kedden bemutatkozott a Zóna Service Konzorcium, amely megnyerte a Budapest Airport Rt. által kiírt pályázatot és augusztus 15-től üzemelteti a reptéri taxikat. (Természetesen mindenki utazhat másik taxistársasággal is a reptérre, a telefonon rendelt autóknak külön drosztot alakítottak ki.)
A keddi Ferihegy 1-en tartott sajtótájékoztatón egyelőre egy félig kész információs pultot láttunk a reptér épületében, egy ideiglenes pultot a bejárat előtt, mutatóba pedig négy új autót Zóna taxi felirattal és formaruhás taxisokkal, valamint egy csinos hostesst.
A konzorcium 150 autóval kezdi meg az egységes arculatú taxiszolgáltatást, a kocsik közül 12 új jármű – mondta Veres István, a konzorcium képviselője (Veres István korábban a Citadella Terasz melletti terület engedély nélküli beépítése, és a Kádár-villa átépítése miatt vált ismertté). Ha valaki Ferihegyre érkezik, és taxival akar bemenni a városba, hostessek segítik eligazodni, és az információs pultnál veszik fel a rendelést. Itt gondoskodnak a speciális igényekről is, például a mozgássérültek szállításáról.
Zónák és kötött árak
Az utas minden esetben kap egy utalványt is, amelyen feltüntetik, legfeljebb mekkora összeget kérhet a taxis a fuvar végén. Ha ennél alacsonyabb összegről van szó, akkor a taxióra állása szerint kell fizetni. A cég szórólapján feltüntették a zónákat és azt is, hogy vitás esetben hol lehet panaszt tenni.
A Zóna alaposan letörte a reptéri transzferárakat. Budapestet négy szektorra osztották, így a taxi ára 2900-3600 forint között mozog, attól függően, hogy a reptértől (vagy a reptérre) milyen távolságra akarunk autózni.
Veres István szerint az utasok 60-70 százaléka az egységesen 3500-3600 forintos tarifájú pesti és budai belvárosi kerületekbe tart. A fuvarok 1-3 százalékát teszik csak ki a káposztásmegyeri, békásmegyeri és egyéb, IV.-es zónájú fuvarok, amelyeknek ugyancsak 3600 forint a tarifája, ami nem jelent különösebb nyereséget a konzorciumnak. Veres István szerint a visszaéléseket kizárja a zónarendszer. Úgy tudjuk, az utasok később az autókban lévő GPS-rendszer képernyőjén követhetik, merre halad velük az autó.
Zónák és díjtételek
A Zóna a pályázatban vállalta azt is, hogy idegen nyelven beszélő sofőröket alkalmaz, s lehetővé teszik az autóban a kártyás fizetést is. Az Index kérdésére Veres István azt mondta: nem vizsgáztatták idegen nyelvből a nekik dolgozó taxisokat, de folyamatosan ellenőrzik majd sofőrjeiket. Megszervezték azt is, hogy akinek szüksége van rá, nyelvtanfolyamon képezhesse tovább magát.
A konkurencia megszólal
A keddi sajtótájékoztatón megjelentek a pályázaton vesztes taxicégek (6x6, Buda, Taxi 4, Főtaxi) vezetői is, akik kételyeiknek adtak hangot. Mint mondták, a pályázat szerint augusztus 15-től kell indulnia az új szolgáltatásnak, de nem nagyon látják a sok új autót, a bankkártyaolvasókat, vagy az utalványokat kiadó számítógépes rendszert. Mint képviselőjük fogalmazott: ilyen alacsony áron szerintük nem lehet színvonalas szolgáltatást nyújtani.
Ha itt lenne minden új autó, az azt jelentené, hogy már előre tudtuk, hogy mi nyerjük meg a pályázatot – mondta Veres István. A pályázatban is az szerepel – tette hozzá, hogy az elkövetkező egy évben fejlesztik ki teljesen a rendszert, de az autóflotta 1,2 milliárd forint értékű bővítését a Zóna fél év alatt vállalta.
A cég az autóparkban negyedévente végez majd cseréket. Az autók között 50 új Volkswagen Passat és Ford S-Max lesz. Augusztus végéig üzembe áll a reklámcélt szolgáló első klasszikus angol taxi is, amelyet október végére további 9 egészít ki.
Téves hívások
A harc láthatóan nem ült el a ferihegyi drosztokon. Veres István megemlítette, hogy a Zóna taxijai a keddi kezdéskor legalább 30-40 fals címről kaptak hívást. A konzorcium képviselője emögött a sértett konkurencia ármánykodását sejtette, hogy már az első napon ne legyen elég autójuk a reptéren. Veres azt is megjegyezte, hogy több Zóna taxist már kedden megfenyegettek más társasághoz tartozó kollégák.
Az alacsony árak ellenére, jó és biztos üzletet jelent a reptéri taxizás, hiszen az utasok száma folyamatosan bővül. Jelenleg havi 40 ezer fuvarra lehet számítani, amelynek döntő részét a Zóna Service szeretné lebonyolítani.
A Budapest Airport Rt. abban érdekelt, hogy a szolgáltatás színvonalas legyen, s ennek teljes kiépítése az elkövetkező egy évben történik meg - mondta az Indexnek Szollár Domokos, a társaság szóvivője. Folyamatosan ellenőrizzük mi is a szolgáltatást, hogy az teljesíti-e pályázatban kitűzött feltételeket – tette hozzá.