A Google a Fidesznek kedvez, a kutatók Gyurcsánynak
További Belföld cikkek
- A baloldal szerint az még kérdés, hogy Magyar Péter is lebontani akarja-e ezt a rendszert
- Nem mindennapi fotókkal üzent az érettségizőknek Orbán Viktor
- „A Fideszt nem tudja legyőzni, de bízom benne, hogy ő lesz a második”
- Autóbalesetet okozott és meghalt Stétz Dániel korábbi Eb-bronzérmes MMA-harcos
- Karinthy Frigyes, Ady Endre és Babits Mihály művei is előkerültek a magyarérettségin
A közvélemény-kutató cégek a választások előtt pénteken hozhatják (hozhatták) utoljára nyilvánosságra felméréseiket. A választási eljárásról szóló törvény ugyanis kimondja, hogy "a szavazást megelőző nyolcadik naptól a szavazás befejezéséig a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét nem szabad nyilvánosságra hozni".
Ezt a gyakorlatot a közvélemény-kutatók egy része nem tartja szerencsésnek. Závecz Tibor a Szonda Ipsos véleménykutatási üzletágának vezetője korábban az Indexnek úgy nyilatkozott: ezzel a rendelkezéssel kiskorúnak tekintik a választókat. Míg a kampány hajrájában a politikusok, a média, az aktivisták - vagy éppen a szomszéd - szabadon befolyásolhatnak mindenkit, a választókat a közvélemény-kutatók esetleges manipulációjától próbálják óvni.
Szinte mindegyik „utolsó” felmérés kapcsán ezért hangsúlyozzák, hogy az eredmények az elkövetkező nyolc napban még jelentősen módosulhatnak. Így volt ez a 2002-es választásokon is, amikor a véleménykutatók többsége nem tudta eltalálni a végeredményt: többségük a Fidesz győzelmét jelezte előre, a választók azonban a szavazás pillanatában másképp cselekedtek.
A végeredmény megváltozásában 2002-ben az egyik faktor éppen az volt, hogy sokan – a közvélemény-kutatók felmérései alapján – lefutottnak látták a választást. A fideszesek egy része így a biztos győzelem tudatában nem ment el szavazni, a szocialisták pedig sikeresen aktivizálták híveiket.
Szoros verseny
A Marketing Centrum munkatársai több alkalommal is arra kérték az embereket, hogy fogadjanak 0 és 100 forint közti tétekkel a választás lehetséges eredményeire. A felrakott tétek követik a közvélemény hangulatváltozásait, és szinkronban az MSZP erősödésével egyre nagyobb a Gyurcsány Ferenc miniszterelnökségére feltett tétek átlaga.
Gyurcsány Ferenc győzelmére tavaly nyáron még csak átlagosan 38 forintot tettek fel a válaszadók, március legelején viszont már 51 forintot, ami mostanra 56 forintra emelkedett. Orbán Viktor esetében viszont a tavaly nyári és decemberi 50 forintról, idén márciusra 48, illetve 47 forintra csökkent az átlag, és ennél a mutatónál már a 2 forintnyi változás is számottevő csökkenést jelez.
A részleges kampánycsend előtt a Tárki, a Medián, a Marketing Centrum, a Szonda Ipsos, a Gallup, a Századvég és a Capital Research tette közzé március második felében mért adatait. A kutatók többsége abban megegyezik, hogy nagyon szoros a verseny a Fidesz és az MSZP között. "A hétvégi nagygyűlések, a miniszterelnök-jelöltek és pártelnökök vitája még nagyobb kilengéseket hozhat, a végeredmény előre jelzése bizonytalan" - mondta az Indexnek Kern Tamás, a Századvégtől.
A kutatók közül az összes megkérdezett körében végzett felmérés alapján a Medián teljesen kiegyenlített támogatottságot mért a Fidesz és az MSZP között (35-35 százalék). A Gallup szerint a Fidesz 32-30 arányban vezet a nagyobbik kormánypárt előtt.
[A Gallup a cikk megjelenése után újabb felmérést publikált, ebben már 32-31 arányú szocialista vezetést mért, és kétpárti parlamentet jósolt. Bővebben: Kétpárti parlamentet és az MSZP győzelmétt jósolja a Gallup>>]
A Tárki jelentősebb kormánypárti győzelmet jósol: prognózisuk szerint az első forduló területi listás eredményeit nézve az MSZP 43-46, a Fidesz 39-43, az SZDSZ 5-6, az MDF pedig 3-4 százalékos eredményre számíthat. Ehhez hasonlóan a Szonda Ipsos is MSZP-s győzelmet vetít előre 31-28 arányban. Szoros versenyben ugyan, de a Marketing Centrum is a kormánypártok győzelmét mutatja.
Becsült mandátumok
Gyurcsány-kormányt és hárompárti, MSZP-SZDSZ többségű parlamentet jósol a Századvég is, amely a többi közvélemény-kutató utolsó eredményei alapján végzett mandátumbecsléseket. Az intézet által készített öt forgatókönyv egyetlen kivétellel a jelenlegi országgyűlési többség újraválasztását vetíti előre.
A Századvég a Szonda Ipsos eredményei alapján 202 MSZP-s, 172 Fidesz-KDNP-s és 12 SZDSZ-s képviselőt prognosztizál, a Gallup méréseinek figyelembevételével 16 mandátumos MSZP-SZDSZ-többséget. A Századvég a Medián és a Marketing Centrum felméréseit tekintve is a második Gyurcsány-kormány megalakulását jelzi, csak mérsékeltebb mandátumfölénnyel.
A Századvég ötödik forgatókönyve a négy közvélemény-kutató intézet márciusi adatainak átlagára épül. Ennek alapján az MSZP listás országos összesített szavazatelőnye 1,5 százalékpont, az SZDSZ bejut a parlamentbe és ezzel a jelenlegi koalíciónak 27 mandátumnyi többsége lehet a választások után.
Látható, hogy az MSZP és a Fidesz támogatottságának aránya önmagában nem elegendő a választás végeredményének megállapításához. Jelentősen módosíthat a képen az, hányan mennek el szavazni és az, bejut-e a parlamentbe az SZDSZ és esetleg az MDF is.
A részvétel a fontos
A Medián 59 százalékos részvételi arányt jelez előre, a Marketing Centrum szerint 65 százalék a legvalószínűbb. A Szonda Ipsos szerint relatíve alacsony, 58 százalék alatti részvételnél csak a pártok legelkötelezettebb hívei mennek el szavazni. Ez a helyzet a szocialistáknak kedvezne, 44-46 százalékot érhetnének el, míg a Fidesz csak 42-44 százalékot remélhetne. Ha ez a forgatókönyv jön be, nagy valószínűséggel sem az SZDSZ, sem az MDF nem kap parlamenti mandátumot.
Nagyobb - 58-63 százalék közötti – részvételnél kiegyenlítődhet a két nagy párt támogatottsága (MSZP 43-45, Fidesz 44-45), s még ilyenkor sem egészen biztos az SZDSZ bejutása – olvasható a Szonda Ipsos felmérésének összefoglalójában. Az ennél is nagyobb választási részvétel mindenképpen a kormánypártoknak kedvezne: az aktívabb bizonytalanok mozgósításával az MSZP 45-47 százalékot kaphatna, s az SZDSZ bejutásával fölényre tehet szert.
Mint Závecz Tibor, a Szonda Ipsos véleménykutatási üzletágának vezetője az Indexnek elmondta: méréseiket arra alapozzák, hogy a biztos MSZP-szavazók magja nagyobb és elkötelezettebb, és a bizonytalanok is inkább a szocialisták felé húznak. A Fidesz tábora sem kisebb ugyan, de ott a kötődés mértéke kisebb.
A Százedvég részéről viszont Kern Tamás úgy látja, az alacsonyabb részvétel a Fidesznek kedvez, ebben az esetben ugyanis a Fidesz nagyobb mozgósító erővel bír.
A mérleg nyelvei
Vajon hogyan alakulna 2006-os parlamenti választás végeredménye, ha nem szavazatokat számlálnának, hanem azt, hogy az egyes pártok elnevezéseire hány weblapon talál rá a Google? Egy internetes keresőoldalakkal foglalkozó honlapon március 6-án indított felmérés szerint a Fidesz neve szerepelt a legtöbb, három hónapnál nem régebben módosított weblapon (2 710 000 weblap). Ezt követte az MSZP 2 190 000 találattal, majd az SZDSZ következett 1 260 000 weblappal, végül pedig az MDF 969 000 weblappal. Az MDF eredménybe beleszámít az összes tüzép oldala, ahol MDF építőlapot árulnak.
Az arányok a március 21-i felmérésre valamelyest módosultak: az összes párt elnevezésének előfordulási gyakorisága nőtt. A leglátványosabb változás azonban, hogy csökkent a Fidesz említéseinek előnye. Március 28-ra ismét jelentősen megugrott a Fidesz előfordulásának gyakorisága. A többi párté, ha nem is hasonló mértékben, de szintén nőtt.
Mi lesz a kis pártokkal?Az utóbbi hetek felmérései alapján biztosabbnak látszik az SZDSZ bejutása a parlamentbe, a közvélemény-kutatók előrejelzései szerint az MDF csak kis valószínűségel jut mandátumokhoz.
Bár a Capital Research Közvélemény- és Piackutató Intézet felmérése négypárti parlamentet, azaz az MDF bejutását is lehetségesnek tartja, így is valószínűbbnek mutatja az MSZP és az SZDSZ győzelmét. A Capital Research szerint a biztosan szavazók körében A részvételüket biztosnak mondó szavazók közül az MSZP-t 44,7 százalék, a Fideszt 41,1 százalék, az SZDSZ-t 5,8 százalék, az MDF-et pedig 5,5 százalék támogatná.
A Medián által készített mandátumbecslés nem számol az MDF-fel. Az egyéni és a listás szavazási prognózisok alapján a parlamenti helyek következő megoszlását tartják legvalószínűbbnek: Fidesz 189, MSZP 179, SZDSZ 18.
A Marketing Centrum (MC) szerint a két kis párt híveinél kimutathatóan alacsonyabb a választási hajlandóság, mint a MSZP-nél és a Fidesznél. Az MC ugyanakkor azt mérte, hogy az SZDSZ szavazóinak lelkesedése jóval nagyobb mértékben nőtt, míg az MDF támogatóié.
Bizonytalanok és meglepetések
A Századvég Politikai Elemzések Központja két olyan hipotetikus forgatókönyvet is készített, amely a 2002-es helyzethez képest azzal számol, hogy a közvélemény-kutatói előrejelzésekhez képest fordított lesz a befutói sorrend. Ezek az MDF-fel nem számolnak, az SZDSZ-t viszont a mérleg nyelvének mutatják.
A Századvég szerit egyszázalékos Fidesz-KDNP előny esetén, ha az SZDSZ bejut a parlamentbe, az továbbra is a jelenlegi kormánykoalíciónak kedvez. Ha azonban kiesik az SZDSZ, akkor már az egyszázalékos listás Fidesz-előny is kormányváltáshoz vezetne. Amennyiben a Fidesznek 3 százalékpont körüli listás előnye lenne az MSZP-vel szemben, és az SZDSZ 5 százalék körüli listás országos összesített eredménnyel kerülne be a parlamentbe, a balliberális koalíció nem tudna mandátumtöbbséget szerezni - tartalmazza a Századvég elemzése.
A legehezebb kérdés a bizonytalanok viselkedésének előre jelzése. A Medián szerint néhány jel arra utal, hogy ha a határozott pártelkötelezttséggel nem rendelkező mintegy félmillió választópolgár elmegy szavazni, akkor a mostani kormányoldal felé billen a mérleg. Az "aktív bizonytalanok" körében ugyanis Gyurcsány Ferencet 5 százaléknyival többen tartják alkalmasnak a miniszterelnöki posztra, mint Orbán Viktort.
A Marketing Centrum szerint is a várakozások az MSZP-nek kedveznek. A megkérdezettek 39 százaléka szeretné kormányon tartani a jelenlegi koalíciót, míg váltást csak 32 százalék vár.
A hétvégi nagygyűlések inkább a táborok kötődését erősítik meg. Verseny lesz abban, kik voltak többen, kik voltak fegyelmezettebbek, s a nagyobb csoporthoz való tartozás tudata megerősítheti a választókat - véli a Szonda Ipsos véleménykutatási igazgatója. Závecz Tibor szerint a kormányfő-jelöltek vitája inkább az úgynevezett "aktív bizonytalanokra" lesz hatással. Ők ígéretekre és válaszokra várnak, ezért esetükben nem a jelöltek stílusa, hanem a vita tartalma lesz döntő.