Cicik közé szorítja magát az MSZP

2005.09.28. 12:32
Miért bombázza naponta a sztármagazinokat témajavaslataival a miniszterelnök környezete, mit akar a Fiatal Baloldal VV Szabolccsal? Az MSZP és a kormány ráhajtott a bulvársajtóra, hogy lefaragja a fiatal választók körében a Fidesszel szembeni hátrányát.

"A komoly sajtó is bulvárosodik, a bulvársajtó pedig nyitottabb a politika iránt" - magyarázta az Indexnek a miniszterelnök és az MSZP egyre jellemzőbb bulváros megjelenéseinek okát egy kormányközeli szakértő.

Illusztrált nyár

Az MSZP-ben a Gyurcsány-Hiller duó megjelenése volt az a fordulat, amelytől kezdve bulváros kommunikációs formák tervezetten kerültek be a napi politizálásba. A tavalyi kormányváltás előtt főként konzervatívnak nevezhető kommunikációs eszközök használata volt az általános, az ettől való eltérésre - forrásaink szerint - csak ritkán és véletlenszerűen kapott engedélyt a kabinet és a párt kommunikációs csapata. A tavalyi váltás óta azonban a pletykalapoknak - akár a közszolgálati médiumok rovására - jelentős szerepet szán a stáb, különösen Gyurcsány Ferenc imázsának alakításában.

Úgy tudjuk, hogy a miniszterelnök környezete szinte napi gyakorisággal bombázza témajavaslataival a nagy példányszámú magazinokat, például a bulvársajtóé volt az elsőség a családi villa bemutatásában, klottgatyás fotók illusztrálták a nyaraló kormányfő és családja mindennapjait. A bulvárújságok tudósítói pedig újabban meghívást kapnak a hivatalos kormányfői utakra is.

Cikiből prémium

Orbán már kötényben van

Az ellenzékbe kényszerült Fidesz a kormányváltás után az MSZP-t megelőzve kezdett bele, hogy jól idézhető sarkos vezérszavakkal könnyítse meg politikusai megjelenését a bulvárlapokban és végső soron egyszerűsítse a választók számára az üzenet megértését. A párt sajtóosztálya napi brainstormingokon dolgozta ki, hogy milyen fordulatokkal lehet a hatást maximalizálni. Miután a frappirozott megszólalások gyakorlattá váltak, és élük kissé megkopott, a Fidesz felvette eszköztárába és sűrűn használja a jól fotózható, meglepő utcai és/vagy parlamenti akciókat is. A téma "átvitele" érdekében a fideszes politikusok képesek voltak a balatonőszödi kormányüdülő előtt vízbe gázolni, pénzhegyeket formázó dobozokat cipelni a K&H-ügy utcai sajtótájékoztatóira, vagy legutóbb téglákat bénázni egy kerületi ügy miatt az önkormányzat épülete elé.

Az országgyűlési képviselők tevékenységi körébe pedig bekerült, hogy ha kell, tésztát osztogatnak, vagy polaroid képeket készítenek felszólalásuk közben annak érdekében, hogy minél demonstratívabb legyen az esemény. Gyurcsánynak és családjának egyébként biztos, hogy Orbán Viktorékkal kell majd osztoznia a bulvárlapokban megszerezhető oldalakon. A közeledő választás miatt nemrégiben a hosszú időre "eltűnt" Fidesz-elnök sem restellte megmutatni, hogyan süt kötényben rántottát szeretteinek. A hírek szerint egyébként a Fidesz eldöntötte, hogy nem költ milliókat a behatárolható politikai beállítottságú olvasótáborral rendelkező lapokban, fizetett hírdetéseit inkább a bizonytalanok és a politika iránt nem érdeklődők újságjaiba helyezi el.

A párt hathetes kampánya is a népszerűség-vizsgálatok adatai alapján határozta meg a felhasznált megoldásokat és a médiavásárlásokat. Szigetvári Viktor, az MSZP kampányigazgatója a Kreatív Online-nak nyilatkozott az akcióról, amely az imázsfiatalítást és az üzenet hatékony célba juttatását tűzte ki célul. A párt által alkalmazott reklámszakemberek javaslata alapján hozták össze a Buli színe címen azt a 80-as, 90-es évek zenéiből válogatott "sláger"-CD-t, amely egyértelműen a 25-35 éves városi fiatalok körében akarja módosítani a pártról alkotott választói véleményt. Az öreges és ciki megítélést az ősszel több "prémium" kategóriás magazin olvasója is revideálhatja, miután az arculatkampány vizuális elemeihez a Cosmopolitan, a CKM és a National Geographic a CD-t is ingyen adja.

Úgy tudjuk, a kormány olyan tervekkel is számol, hogy a költségvetést és a 100 lépés programját tetthely-sorozatban, azaz a tévék által is könnyen bemutatható helyszíneken ismertetné. "Keressük azokat az eszközöket, amelyekkel a hagyományos bejelentések fogyaszthatóvá tehetők" - kommentálta az értesülést a kormányzat egyik neve elhallgatását kérő illetékese.

A Fókuszból nyerte

A könnyen fogyasztható politika személyi kérdésekben is döntő szemponttá vált. Az Index információi szerint László Boglár visszavonása és Batiz András egyedüli kormányszóvivővé tétele szintén ennek érdekében történt. Mint ismert, Batiz ismertségét a RTL Klub bulvárműsora, a Fókusz vezetőjeként szerezte. Kormánykörökben általános vélekedés, hogy ezzel a háttérrel a kabinet döntéseit szélesebb, a politikára kevéssé fogékony rétegek számára hatékonyan tudja kommunikálni. A kormányszóvivő kiválasztásához hasonló elgondolásként merült fel az utóbbi hetekben, hogy az MSZP ifjúsági szervezetének vezetését is egy, a bulvársajtó számára érdekes figura tölthetné be.

Voltak olyan pletykák, amelyek szerint VV Szabolcs lehetett volna a Fiatal Baloldal elnöke, de ez ma már nem tűnik reálisnak. A Való Világ című műsor első fordulójának győztese, Mészáros Szabolcs az Index kérdésére elmondta, hogy valóban felmerült egy ilyen ötlet, de hivatalosan még nem tárgyaltak vele a FIB-ben való szerepvállalásról. Úgy tudjuk, az egykori villalakó az arcát adhatja majd különböző programokhoz. VV Szabolcs, aki tavaly szeptember óta az MSZP zuglói szervezetének elnökségét erősíti, többször vendégeskedett már a FIB programjain, ahol különösen a női választók fiatalabb rétegei figyelmét keltette fel.

Előny ott

A két nagy párt között a 18-29 éves korosztályban stabilan 20-25 százalékos a Fidesz előnye, a szocialisták főként ebből akarnak az új technikákkal faragni. Mióta polgárjogot nyert a felismerés, hogy a 30 év alatti korosztály alig érhető el konvencionális eszközökkel, a komolyabb politikai műsorok fő fogyasztói értelmiségi nyugdíjasok, a választók jelentős része szinte kizárólag a bulvármédiát nézi, a miniszterelnökön kívül az MSZP-s politikusok is előszeretettel mutatkoznak ebben a szegmensben.