Baumgartner: 'Teljes rangú F-1-es pilóta vagyok'

2004.03.23. 20:21
Az első magyar Forma-1-es pilóta, Baumgartner Zsolt két futamon van túl új csapatával, a Minardival. Több mint húsznapi utazgatás és hatnapnyi versenyzés után hétfőn érkezett újra Magyarországra, és nyilatkozott az Indexnek az F-1 hangulatáról, a Barrichellóval támadt nézeteltéréséről, eddigi tapasztalatairól.
A vasárnapi futam után az ön neve többször is elhangzott a sajtóban, és nem csak azért, mert először ért célba a Minardival. Barrichello és Massa is szóvá tette, hogy feltartotta őket.

-Barrichello és Massa is olyan helyen értek utol, ahol két autó nem fordulhatott be egyszerre, ha azonnal félre rántottam volna a kormányt, biztosan lesodródom az aszfaltról. A verseny után a sauberes oda is jött hozzám, és elmondta, figyeljek jobban, de megértette az én helyzetem is, így abban állapodtunk meg, hogy legközelebb mindketten toleránsabbak leszünk. A ferraris velem nem beszélt, csak a sajtónak panaszkodott.

A verseny után nem volt elégedett, azt mondta, jobb futamra számított és több problémája is volt, amelyek miatt nem tudta hozni az elvárt teljesítményt. Mik voltak a gondjai?

-Sok kisebb problémám volt, melyek együttesen azért már számottevőnek mondhatóak. Kilazult a biztonsági övem, így fékezésnél és kigyorsításkor csúszkáltam az ülésben. Az utolsó boxkiállásom után tönkre ment a szervó hidraulikája is, így jóval nehezebb volt vezetni a kocsit. Mindemellett még a kipörgésgátló is kiszámíthatatlan volt, hol működött, hol nem. Ehhez jött még a trópusi forróság, persze ez minden pilótának problémát jelentett.

A Minardi a kis költségvetése miatt nagyon keveset tesztelhet, így a fuatmon szerzett tapasztalatok igen fontosak. Tud ön segíteni a mérnökeinek, hogy jobbá tegyék a PS04-es kocsit?

-Jól megértem magam a szakemberekkel, sokat beszélek velük, jóval többet, mint Bruni, mert versenyeztem Jordan-Forddal is, így van mihez hasonlítanom a mostani kocsimat. A Minardi fékrendszerét például az én felvetésemre javították föl, előbb tárcsacserét kértem Ausztráliában, majd Malajziára a jordanes tapasztalataimat felhasználva átalakították az egész rendszert, így megoldódtak a fékproblémáink.

A csapattársa eddig szinte mindig gyorsabb volt, mint ön. Mi ennek a oka?

-Erre nem tudok pontos választ adni, de tény, hogy eddig neki jött ki jobban a lépés, annak ellenére, hogy a gyorsabb kanyarokban gyorsabb vagyok, mint Bruni. Ő persze a lassabb fordulókban jobb, mint én. Nekem rövidebbek a féktávjaim, viszont a minimum sebessége neki mindig magasabb. Ő az én gyorskanyar-technikámat, míg én az olasz lassúkanyar-vételét tanulmányozom sokat, remélem, hamarosan fordul a kocka és előtte tudok végezni.

Össze tudná hasonlítani tavalyi csapatát, a Jordant és az ideit, a Minardit?

-A Jordan műszaki szempontból felkészültebb volt, bár a motoron kívül nincs sok dolog, amiben jobbak lennének. A Minardinál viszont jobban érzem magam, kellemesebb a hangulat az istállón belül, a mérnökök és a személyzet tagjai is közvetlenebbek, kedvesebbek velem.

Ezt jó hallani, ugyanis a magyar sajtóban az ausztrál Nagydíj utáni napokban felmerült, hogy a Minardi holland főszponzora azt tervezi, hogy Jos Verstappent protezsálja be az Ön helyére. Ön hallott erről?

-Ez kizárt, a csapaton belül föl sem merült, hogy Verstappen esetleg vezethetné az autót. Én is öntől hallom ezt először. Már csak azért sem lehetséges, mert a mostani főszponzorunk vezérigazgatója korábban összeveszett a holland pilóta menedzserével, és azóta sincsenek jóban. Biztosan nem kell átadnom a helyem senkinek.

Hogy érzi magát a Forma-1-ben? Befogadták a többiek?

-Úgy érzem igen, teljes rangú F-1-es versenyzőként kezelnek a társak. Ausztráliában például Ralf Schumacherrel, Brunival és Massával fociztunk, remekül szórakoztunk. A többi pilótával is jó a kapcsolatom, tudják, ki vagyok, szoktunk beszélgetni, ha épp egy helyen vagyunk, mint például legutóbb a malajziai hotelben, ahol az összes F-1-es pilóta lakott vagy épp a versenyek előtti pilótabemutatáson, amikor autókkal visznek körbe minket a pályán. Az autogramvadászok is üldöznek, Ausztráliában szinte egy lépést sem tehettem anélkül, hogy ne kellett volna valamit alá írnom, és Malajziában sem hagytak nyugton az F-1-es szurkolók. Persze ez nem is baj, sőt, nagyon örülök neki.

A szezon előtt azt mondta, a bahreini futam egyik azok közül, amelyeket különösen vár. Mire számít a sivatagi versenyen?

-Érdekes és izgalmas verseny lesz, ebben biztos vagyok. A meleggel Malajzia után már nem lesz problémám, a pályát pedig, bár valóban a sivatag közepén fekszik, tisztán fogják tartani, szerintem mindenre felkészültek a szervezők. A vezetéssel nem lesz gond.