Kizárná az F1-ből a BAR-Hondát a Nemzetközi Autós Szövetség

2005.05.04. 13:17
Az FIA hivatalosan megkérte a szervezet fellebviteli bíróságát, zárja ki a Forma-1-es világbajnokságból az imolai futam óta csalással vádolt BAR-Hondát. A szerdai tárgyalás után csütörtökön hozzák nyilvánosságra a döntést.
"Az FIA kéri a fellebviteli bíróságot, hogy zárja ki a BAR-Honda istállót a Forma-1-es világbajnokságból, és büntesse meg legalább egymillió euróra" - nyilatkozta szerda délelőtt a Reuters tudósítójának a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) egyik szóvivője.

Az imolai kizárást megúszták

Kemény büntetésre számíthat a BAR
Az FIA kérése után sem tudni viszont biztosan, hogyan ítélkezik a szerdai tárgyalás végén a bíróság, ám valószínűsíthető a példás büntetés. Ha ki nem is zárják a BAR-Hondát, néhány futam eltiltást biztosan kapnak. Max Mosley ugyanis már jelezte, szokásával ellentétben elutazik a hétvégi Spanyol Nagydíj helyszínére, Barcelonába, ahol pénteken találkozik az újságírókkal, és megindokolja a testület döntését, amely csütörtökön születik meg.
Legutóbb a kilencvenes évek közepén, a rali vb-n fordult elő hasonló eset: a Toyota szabálytalan turbófeltöltővel indította autóit, és miután kiderült, a nemzetközi szövetség kizárta a sorozatból.
A csapat angol pilótája, Jenson Buttont harmadikként futott be a San Marinó-i Nagydíjon, de a leintés utáni mérlegelésen autójának össztömege kevesebbnek bizonyult a megengedettnél. Az első méréskor ugyan még meghaladta a minimum hatszáz kilót, de amikor - a szokásokkal ellentétben - leengedték belőle az üzemanyagot, már csak 594-et nyomott.

A BAR mérnökei ekkor számítógépes adatokkal bizonyították, hogy a kocsi a futam alatt sosem volt könnyebb hatszáz kilónál, így a verseny ellenőrei végül nem zárták ki Buttont, és megtarthatta a dobogós pozícióját. Másnap viszont az FIA megfellebbezte a szakemberek határozatát.

A benzin segítségével manipuláltak

Hivatalosan senki nem erősítette meg, de kiszivárgott, hogy az ellenőröknek nem maguktól jutott eszükbe leengedni a benzint, hanem valakitől fülest kaptak. A Reuters értesülései szerint az FIA technikai főnöke, Jo Bauer közölte embereivel, hogy a BAR túl könnyű lehet, de azt nem tudni, őt ki figyelmeztethette.

A vizsgálatoknál kiderült, a BAR007-es gépnek van egy eldugott, kisebb üzemanyagtankja is, amelyet Button utolsó tankolásakor tölhettek föl, hogy biztosítsák a hatszáz kilogrammos tömeget a futam végén.

A BAR állítja, nem csalt

A BAR főnöke, Nick Fry a múlt héten tagadta, hogy bármit is rejtegetnének, azt pedig, hogy csalnának, elutasította. Ehét elején viszont a Reutersnek már azt mondta, reméli, hogy "az FIA bírósága megállapítja, hogy a BAR mindent megtett azért, hogy a szabályoknak megfelelő autót állítson ki a futamokra".

Az FIA kezében viszont valószínűleg van egy dokumentum, amely bizonyítja, hogy a BAR-Honda csalással próbált meg előnyhöz jutni.


Max Mosley
"Az istálló szándékosan, illegitim módon akart előnybe kerülni a többi csapattal szemben, ami ellenkezik a versenyszellemmel és a motorsportok általános érdekével" - közölte még az FIA referense szerdán. Amennyiben ez bizonyossá válik, és a bíróság helyt ad az FIA kérésének, a BAR-t kizárjhatják legalább az idei F1-es világbajnokságról. A szervezet elnöke, Max Mosley még a szezon előtt kijelentette, nem kegyelmeznek a csalással próbálkozóknak.

Ki nyomta fel a BAR-t?

Két éve az FIA egymillió dolláros jutalmat ajánlott föl annak, aki csalásra bukkan a sorozatban, és ezt jelenti is a szövetségnek. Egyelőre - nyilvánosan - még senki nem jelentkezett a pénzért, de az angol és a német sajtó is állítja, két, korábban a BAR-tól elbocsátott mérnök adta a fülest. Nem kizárt viszont az sem, hogy a BAR egykori csapatfőnöke, Craig Pollock áll az ügy hátterében.

Télen a Honda negyvenöt százalékos részesedést szerzett a BAR csapatban, de az adásvételt Pollock a bíróságon megtámadta, mondván, ő nem egyezett bele annak létrejöttébe. A keresetét elutasították, így - majdnem - félig a Hondaé lett az F1-es csapat, de a japánok fizette összegből neki egy cent sem jutott.

A BAR idei pocsék szezonkezdete után - az első három futamon egyszer sem értek célba - Imolában Button harmadik, Szato ötödik lett.