További Forma-1 cikkek
- A Red Bull Racing kulcsfigurája mégis távozhat a csapatfőnök szexuális zaklatási ügye miatt
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
- Max Verstappené a Red Bull 100. pole-pozíciója
Az imolai kizárást megúszták
Legutóbb a kilencvenes évek közepén, a rali vb-n fordult elő hasonló eset: a Toyota szabálytalan turbófeltöltővel indította autóit, és miután kiderült, a nemzetközi szövetség kizárta a sorozatból.
A BAR mérnökei ekkor számítógépes adatokkal bizonyították, hogy a kocsi a futam alatt sosem volt könnyebb hatszáz kilónál, így a verseny ellenőrei végül nem zárták ki Buttont, és megtarthatta a dobogós pozícióját. Másnap viszont az FIA megfellebbezte a szakemberek határozatát.
A benzin segítségével manipuláltak
Hivatalosan senki nem erősítette meg, de kiszivárgott, hogy az ellenőröknek nem maguktól jutott eszükbe leengedni a benzint, hanem valakitől fülest kaptak. A Reuters értesülései szerint az FIA technikai főnöke, Jo Bauer közölte embereivel, hogy a BAR túl könnyű lehet, de azt nem tudni, őt ki figyelmeztethette.
A vizsgálatoknál kiderült, a BAR007-es gépnek van egy eldugott, kisebb üzemanyagtankja is, amelyet Button utolsó tankolásakor tölhettek föl, hogy biztosítsák a hatszáz kilogrammos tömeget a futam végén.
A BAR állítja, nem csalt
A BAR főnöke, Nick Fry a múlt héten tagadta, hogy bármit is rejtegetnének, azt pedig, hogy csalnának, elutasította. Ehét elején viszont a Reutersnek már azt mondta, reméli, hogy "az FIA bírósága megállapítja, hogy a BAR mindent megtett azért, hogy a szabályoknak megfelelő autót állítson ki a futamokra".
Az FIA kezében viszont valószínűleg van egy dokumentum, amely bizonyítja, hogy a BAR-Honda csalással próbált meg előnyhöz jutni.
Max Mosley
Ki nyomta fel a BAR-t?
Két éve az FIA egymillió dolláros jutalmat ajánlott föl annak, aki csalásra bukkan a sorozatban, és ezt jelenti is a szövetségnek. Egyelőre - nyilvánosan - még senki nem jelentkezett a pénzért, de az angol és a német sajtó is állítja, két, korábban a BAR-tól elbocsátott mérnök adta a fülest. Nem kizárt viszont az sem, hogy a BAR egykori csapatfőnöke, Craig Pollock áll az ügy hátterében.
Télen a Honda negyvenöt százalékos részesedést szerzett a BAR csapatban, de az adásvételt Pollock a bíróságon megtámadta, mondván, ő nem egyezett bele annak létrejöttébe. A keresetét elutasították, így - majdnem - félig a Hondaé lett az F1-es csapat, de a japánok fizette összegből neki egy cent sem jutott.
A BAR idei pocsék szezonkezdete után - az első három futamon egyszer sem értek célba - Imolában Button harmadik, Szato ötödik lett.