Valamit kezdeni kell a Forma-1-gyel

000 TS-DV2023269
2015.05.11. 19:57
Mert unalmas. És csak egy része ennek, hogy unalmas a verseny, a pályán kívül sem történik semmi szórakoztató, a pilóták fapofával szólalnak meg, a csapatok meg csak a pénz miatt sírnak. Pedig ez showbiznisz lenne. Mit lehet tenni?

Nem volt a pályán előzés az első háromban a Spanyol Nagydíjon, és a mezőnyben sem szedték szét egymást a pilóták, bár koccanások akadtak, például a két Red Bull-tulajdonban lévő csapat pilótája, Danyiil Kvjat és Carlos Sainz, vagy épp a két Lotus között. Fernando Alonso elgázolt egy emelőt a boxban, Romain Grosjean az emelővel együtt az egyik szerelőjét is, vagyis ha ezeket nézzük, volt esemény Barcelonában.

Történt pár dolog, igen, de

ami nem volt, az a verseny.

Ugyanúgy, ahogy nem volt verseny Ausztráliában, illetve az első helyért legutóbb, Bahreinben sem. Ja, és Kínában sem, mert Lewis Hamilton ezeken a helyeken megindult az első kockából, és nyert, ugyanúgy, ahogy vasárnap csapattársa, Nico Rosberg indult el, és győzött is.

Csak Malajziában nem Mercedes végzett az élen, ott a Ferrarival Sebastian Vettel, de az is inkább stratégiai győzelem volt, a német nem előzte meg a pályán egyik Mercit sem. Jobb boxtaktikán volt, illetve a Mercedes választott rosszat.

Hiába hát a pár éve bevezett DRS, az állítható hátsó szárny, ami segít az előzésben, a tophelyeken legtöbbször ez sem elegendő.

Barcelonában meg különösen nem, a 25 éves pályán sosem lehetett könnyen előzni. Üdítő volt látni, hogy Bahreinben Rosberg legalább a Ferrarikat meg tudta előzni, bár ez is amiatt volt, mert a Mercedes még mindig sokkal jobb, mint a második legjobb autó, a Ferrari. Kimi Raikkönen pedig a futam végén azért tudta visszaelőzni, mert elromlottak Rosberg fékjei. Most Spanyolországban a harmadik Vettel 45 másodperccel maradt le Rosbergtől, ez rengeteg, fél kör, bő két kilométer.

Az év eddig öt futam után csak nagyon mellékesen szól a versenyekről, a pálya mellett megy a szokásos politikai marakodás. A kiscsapatok azért sírnak, mert anyagilag nem bírják a Forma-1-et, túl drágák az új turbómotorok, hát cseréljük le őket. De mégse cseréljük le, mert vissza már nem lehet menni, az még drágább is lenne, de azért legyen szuper Forma-1 1000 lóerős motorokkal. De mégse legyen, legalábbis jövőre még ne, aztán 2017-re meg majd meglátjuk.

Mindeközben persze a körítésben semmi nem változott, minden istálló legalább 50-60-70 emberrel utazik egy versenyhétvégére, mindenki a legfullosabb szállodákban lakik, és a legdrágább ételeket szolgálja fel vendégeinek a hatalmas mobilépületeiben. Mert azt vinni kell, ugye, anélkül ma már Forma-1-es csapat nem létezhet.

Nem segíti a show-t az sem, hogy az élcsapatok nem hogy visszafejlődtek a télen, de egyenesen szenvednek.

A McLaren, ami a Ferrari után az F1 legsikeresebb, legrégibb és legfontosabb csapata, a Honda motorral több mint 50 éves története legszomorúbb napjait éli, 5 futamon a két kocsijával nulla pontot szerzett. Pedig két világbajnok pilótája van, a mezőny egyik legjobbjának tartott Fernando Alonso és Jenson Button, akik teljesen tehetetlenek a kiforratlan technikával.

Hiányzik a küzdelemből a két Red Bull-Renault is, ami pedig tavaly még megnyert három futamot az F1 legnagyobb tehetségével, Daniel Ricciardóval. Idén az ötödik helynél nem jutottak előrébb, mert a Renault elszúrta a téli motorfejlesztést, és a kocsi lerobban, ha meg éppen nem, a teljesítménye maximum vékonyka pontszerzésre elegendő.

Vagyis négy ütőképes autóval kevesebb van a mezőnyben, csak a Ferrari hozogatja a formáját, de Vetteléknek is inkább csak a Merci malajziai pökhendisége miatt esett le egy győzelem. Az autó a harmadik helyre van kalibrálva, ha a két Mercedes elszúr valamit feljebb léphet.

Korábban azt írtuk, Rosberg megmentheti a szezont, ha végre feljavul, és bár sorozatban negyedik veresége után leírtuk, Barcelonában visszavágott, túl jól is, most meg Hamiltonnak nem volt esélye ellene. Körözgetnek mindketten, de egymástól meglehetősen távol. Tavaly két kerék-kerék elleni csatájuk is volt az év első negyedében, Bahreinben és Barcelonában széthajtották egymást.

A Forma-1 persze sosem csak a verseny miatt volt szórakoztató, sőt, rengeteget dobtak az egészbe a figurák, akik életet tudtak vinni a paddockba akkor is, ha nem annyira ment nekik.

Igaz, ez már 20-25 éve volt inkább, Prost, Mansell, Piquet, Villeneuve, Irvine, Patrese, Berger régesrég visszavonult, Sennát Imolában elvesztettük.

Nagyon jó példa a mai unalmas arcokra a csütörtöki barcelonai sajtótájékoztató, amin egy fiatal francia újságírónő megkérte a hat jelen lévő pilótát - Alonso, Rosberg, Sainz, Roberto Merhi, Kvjat, Felipe Nasr - hogy jellemezze magát három-három szóban. Nem túl eredeti, de ha már elhangzott, egy kis humorral rengeteget ki lehetett volna hozni belőle.

Erre a hatból egyikük sem csapta le a labdát, hárman azt mondták, hogy ez a kérdés már unalmas, hogy ítéljék meg őket az újságírók, ez az ő dolguk, hárman meg már nem is válaszoltak, vagy csak motyogtak valamit, mint a hatévesek az első napon az iskolában.

Ellenpélda a futballból, épp Barcelonából: amikor a szezon elején Luis Enriquét, az addig teljesen eredménytelen edzőt kinevezték a csapathoz, az első sajtótájékoztatón azt az igen tág kérdést kapta, hogy milyen edzőnek tartja magát? "Magas, jóképű, rokonszenves" - csapta le azonnal, és mindenki nevetett. Vagy épp szombaton, amikor a meccsük utáni sajtótájékoztatója közben kapta a bajnokságot - valószínűleg - eldöntő gólokat a nagy rivális Real Madrid, és szóltak neki, hogy ég az ellenfél. "0-2? - majd Luis Enrique kivárt egy kicsit, mert az öltözőjükben a játékosai őrjöngeni kezdtek, és átjött a tombolás - "úgy hallom, tényleg", és vigyorogva a háta mögé mutatott.

Luis Enrique és a második Valencia-gól a Realnak

Azt lehet észrevenni a Forma-1-en, hogy

nem akar szórakoztatni,

ami pedig a dolga lenne. Az F1, a futball, a kosárlabda, az amerikaifutball, meg egyáltalán a profi sport, ahogy van, a showbiznisz meghatározó része.

Az atlétikának ott van Usain Bolt, akit nem csak amiatt ismer az egész világ, mert viccből fut világcsúcsokat, hanem mert szórakozik és szórakoztat. A MotoGP-nek ott van Valentino Rossi, aki immár 20 éve viszi a showt, a pályán és az életben is klasszis. A futballnak ott van a két megasztár, Messi és Cristiano Ronaldo, akik mondjuk már csak a játékukkal és a góljaikkal is szórakoztatnak, de még Messinek sem derogál bevállalni ilyen felkéréseket:

Messi 18m-en átrúgja, leveszi

És itt? Akad egy néha elmosolyodó Raikkönen, egy öklömnyi aranylánccal flangáló Lewis Hamilton, meg a két viccesnek mondható figura, Jenson Button és Daniel Ricciardo - csakhogy idén utóbbi kettőnek pocsékul megy a kocsija, vagyis most nekik sem nagyon van kedvük nevetni. Vettel, ha nyer, eladható, de ő se gyakran nyer mostanság.

Nem segít, hogy ezeket az embereket még tiltják is a jófejségtől, csak nehogy valami nonpíszít ejtsenek ki a szájukon, megsértsék a főszponzor érdekszféráját, ami ha megharagszik, jajj, na akkor van csak baj. Jobb csendben maradni, és fapofával nézni az újságírókra, valahogy így:

És mit tesz a Forma-1 azért, hogy közönséget csalogasson? Az utóbbi években esik a nézőszám a tévében és a helyszíneken is, a csökkenés még nem drasztikus, ám már Barcelonában is pangott a több tribün, a német futam meg el is marad, mert nem éri meg a szervezőknek megtartani.

Lehet szeretni vagy utálni, a közösségi oldalak határozzák meg a mai generáció életét, és a fentebb felsorolt szupersztárok mind aktívak is Facebookon, Twitteren, még Youtube-on is. A Forma-1 csak nem rég van Instagramon, és nem is túl érdekes képekkel, Youtube-csatornája gyér, hivatalos Facebook-oldala nincs is. Sokkal többet lehetne adni a faneknek, itt lenne a legkönnyebb rajongókat szerezni a sportnak.

Csakhogy Bernie Ecclestone trilliárdokért adja el a közvetítési jogokat az egyes tévécsatornáknak, azért meg nem fizet senki, ha kitesz egy videót FB-re. Pedig még csak arra sem lenne szükség, hogy versenyösszefoglalókat mutassanak meg - sok látnivaló amúgy sincs benne -, például tökéletes kontent lenne a hivatalos pilóta-sajtótájékoztatók felvétele - persze, ha nem történik semmi azon sem, mert a versenyzők unalmasak, akkor nehéz bármit is megmutatni.

2015 van, a világ teljesen megváltozott az utóbbi 5-10-15 évben. Okostelefon, Youtube, FB, mindenki sztár lehet, vagy sztárt csinálhat egy perc alatt. Ma már minden napra jut egy félpályás gól vagy egy ollózás a világ bármely pontjáról, egy szép poén valamelyik teniszpályáról, egy egész pályás kosár vagy éppen egy hihetetlen pólógól, hole-in-one és még sorolhatnánk. Az F1 meg még most sem akar megmutatni semmit. Miközben minden méregdrága, ami az F1-gyel kapcsolatos.

Ez az állapot tarthatatlan.

Az idei Magyar Nagydíjra 90 és 495 euró közötti összegekért lehet bejutni. A legolcsóbbal három napot flangálhatunk a poros domboldalakon, és ha szerencsénk van, kivetítőn láthatjuk a versenyt, a kvázi 500 euróssal nem mehetünk sehova, csak a főtribünre, ahol persze árnyék van - a 30 fokban nem rossz az - van nagy kivetítő és átlátni a boxutcába. De ennyi is. 150 ezer forintért mindez azért kicsit kevés, de még 25 ezerért is.

Pilótát inkább a városban lehet látni a három nap alatt, el lehet csípni egyiküket-másikukat a hotel előtt vagy inkább a hotelban bent, már ha be tudunk jutni és ha szerencsénk van. A szurkolókkal egyikük sem kommunikál, vagy inkább csak távolról.

Ecclestone egyik értelmes akciója volt, amikor pár éve megtudta, hogy állami gondozott gyerekek is vannak a Hungaroringen, fogta Vettelt, Hamiltont és Alonsót, kivitte őket magával a lelátóra pár percre. Több tucat F1-rajongót szerzett vele seperc alatt, az biztos. Az ilyesmiket kellene gyakrabban megejteni - a dolog nem lett rendszeres - és a közösségi médiába is bevonni a Forma-1-et.

Valami talán már elkezdődött, a GPDA, a GP-versenyzők szervezete épp Barcelonában jelentette be, hogy a következő nagydíjon, Monacóban több közösségi programot szervez a versenyzőknek, hogy találkozhassanak a nézőkkel. Az esemény a GP péntekjén lesz, ami Monacóban szokásosan pihenőnap. Egyelőre nem tudni, mit fognak csinálni, csak azt, hogy ott majd újabb tervekről számolnak be.