És ha Valentino Rossi ülne Rosberg helyére?

2016.12.06. 20:15
Egy sor név felmerült immár konkrétan is, hogy ki vehetné át a Forma-1-es világbajnok autóját a Mercedesnél. Három út van, ahogy kiválaszthatják a szerencsést.

Csak Kimi és Kvjat nem érdeklődött

- mondta a hétvégén Toto Wolff Mercedes-csapatfőnök a Nico Rosberg váratlan visszavonulása után a csapatánál kialakult helyzetről. - Még Pástor Maldonado is hívott. Olyanok is, akiknek szerződésük van. Mindenki a Mercedesnél akar versenyezni."

Ahogy pénteken, Rosberg bejelentésének napján jósoltuk, szinte mindenki bepróbálkozik a helyért, de legalábbis tapogatózni kezd. A Merci nyerte az előző három világbajnokságot, és akkor is a legjobb választásnak tűnik, ha jövőre módosulnak a szabályok a Forma-1-ben.

Wolff három utat vázolt fel maguknak, ami mentén kiválaszthatják Lewis Hamilton társát 2017-re, és fontos, hogy semmilyen lehetőséget nem zárt ki: "Megvannak a saját tehetségeink, de vannak más lehetőségeink is, tapasztaltabb versenyzőkkel. Minden szerződést megvizsgálunk, aztán döntünk".

  1. Az első út, hogy legyen első és második számú pilótánk, mint a Ferrarinál Schumacher és Massa anno. Olyat igazoljunk, aki biztos pontokat szállít a konstruktőr-vb-hez. 
  2. A második, hogy felhozzunk egy saját nevelést, Ocont vagy Wehrleint. Más csapatok is így működnek, Verstappen vagy Vandoorne a példa. (Az RBR-nél, illetve a McLarennél.)
  3. A harmadik, hogy nézzünk szét a piacon egy csúcspilótáért.

Kezdjük a legérdekesebbel, a harmadikkal, egyértelműen az lenne a legvonzóbb, ha Hamilton nagymenőt kapna maga mellé. Wolff ezügyben sem maradt hallgatag, a két legnagyobb nevet ugyanis első felindulásában kizárta.

"Nem akarok a Ferrari és a McLaren belügyeibe avatkozni. Mihez kezdenének Vettel és Alonso nélkül decemberben? Vagy a Williams Bottas nélkül. Ezutóbbi eshetőség tetszik a legkevésbé."

Vettel tiszta sor, azonnal meg is erősítette Wolff szavait, azt mondta: "Nem titok, hogy nekem és Kiminek is szerződésünk van a következő évre. Vagyis a helyzet világos."

A németnek egy év múlva jár le a megállapodása a Ferrarinál, ha még akarna is jönni, rengeteget kéne fizetni érte az olaszoknak, miközben, ha úgy alakul, egy év múlva megszerezhető tök ingyen. 

Fernando Alonso

A legérdekesebb megoldás lenne Rosberg helyére. És ne tévesszen meg Wolff hirtelen kijelentése, két éve, amikor Alonsónak kiállt az útja a Ferraritól, arról beszélt, hogy vele biztosan erősödne a Mercedes. Az új McLaren-főnök, Zac Brown azonnal meg is szólalt miatta.

"Szerződésünk van Fernandóval, aki nagyon jól érzi magát itt." De képzelhetjük, hogyan érezheti magát egy kétszeres bajnok, aki 2013 eleje óta nem nyert versenyt, az utóbbi két évben, a McLarennel meg még dobogón sem állt.

A McLaren-csapatfőnök, Eric Boullier már nem is beszélt ilyen magabiztosan a spanyollal kapcsolatban. "Pletykák, mindenki imádja őket. De szerződésben vagyunk. Szerintem nem lenne jó lépés újra Lewis ellen mennie, aki otthon van a Mercedesnél."

Boullier már a negatívumokat is felhozta, hogy ők ketten 2007-ben egymás mellett kvázi felgyújtották a McLarent. De ez 10 éve volt, ahogy Alonso hét évvel később a McLarenhez, úgy 10 évvel később Hamilton mellé is visszaszerződne. Ellentétük már elévült, sőt, pár éve folyamatosan egymást dicsérik, ha felhozzák nekik a témát.

Vagyis a Hamilton-Alonso kettős a pilóták szempontjából nem kivitelezhetetlen, sőt.

A spanyol sajtó, főleg a madridi újságok, az AS és a Marca szerint Alonso menedzsmentje már kapcsolatba is lépett a Mercedesszel, állítólag már tárgyalnak is. Kérdés, hogyan lehet őt kivásárolni a szerződéséből, amit két éve írt alá, három szezonra.

A SkySports visszaidézte akkorról Ron Dennis nyilatkozatát. Mindenki azon agyalt, milyen kiskapuk vannak Alonso megállapodásában, kiugorhat-e egy vagy két év után, ám a napokban leköszönt nagyfőnök hevesen cáfolt mindent. "Sima hároméves szerződést írt alá velünk, mindenféle opció nélkül" - hangoztatta.

Ennek ellenére persze meglepő lenne, ha nem ugorhatna ki belőle valahogy mégis az évfordulókon, ám ha beton a szerződés, akkor Alonsót ki kell vásárolni, súlyos eurótízmilliókért. Amit a Mercedes jelenlegi helyzetében biztosan nem fog megtenni. Vagyis Alonsónak kellene valahogy kiügyeskednie a lelépését, ami bonyolultabb, de - főleg, hogy a Forma-1-ről van szó - szintén nem lehetetlen.

Azok után meg pláne nem, hogy kedden Wolff már jelentősenmódosította állaspontját az élő szerződéses Alonsóval kapcsolatban.

Wolff 1-es számú opciójára visszatérve, vagyis hogy másodpilótát igazolnak Hamilton mellé, egy nevet lehet említeni, Valtteri Bottasét. Ez, illetve ő az egyik legkevésbé izgalmas lehetőség, és szerencsére Wolff sem lelkesedik érte. Biztosan tudja, mit lehet kezdeni vele, mert ő Bottas menedzsere.

A középszer és a fiatalok

A finnek szerződése van 2017-re a Williamsszel, ahol foggal-körömmel ragaszkodnának hozzá, mivel az angolok másik pilótája jövőre egy 18 éves újonc lesz. Bottast feltehetően annyiért lehetne kivásárolni, ami egyáltalán nem éri meg a Mercedesnek. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a finn nem is tűnik elég gyorsnak.

Az utolsó Wolff által megjelölt opció egy fiatal beültetése, ami szintén nevesíthető: Pascal Wehrlein, vagy Esteban Ocon. Kezdjük az utóbbival, aki egyértelműen érdekesebbnek tűnik, ugyanis mindössze alig félszezonnyi F1-ezés után leigazolta 2017-re a csapat-vb-n negyedik helyezett Force India. A franciának így biztos helye van, elméletileg szoros szerződése, de Wolff ennek ellenére bedobta a nevét, azaz tudhatja, hogy mozdítható. Ocon Mercedes-nevelésű pilóta, ők protezsálták be idén a Manorhoz is, ahol pozitívabb benyomást tett, mint Wehrlein.

Esteban Ocon lehetne az a megoldás, aki már most sem tűnik rossz választásnak, és a jövőre nézve is ígéretes.

Még abban a fázisban van, hogy nem okozna balhét Hamilton mellett, de tehetsége alapján képes lehet arra, hogy idővel kihívója legyen az angolnak.

Listánk utolsó neve, Pascal Wehrlein a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb megoldás, egyben talán a legunalmasabb. Idén a Manornál versenyzett, pontot is szerzett a minicsapattal, de aztán nem szerződött le senkihez. Csak a Sauber vinné el, ha úgy alakul, ami nem véletlen. A Mercedes saját nevelése, évek óta teszteli a Merci aktuális autóját, ő volt a beugró Rosberg vagy Hamilton helyére, ha valamelyik nem ért rá tesztelni. Ismeri a csapatot, ismeri a kocsit, az istállónál is ismerik, és egy fityinget sem kell leperkálni érte senkinek.

"A csapat tudja, hogy imádnék náluk versenyezni. De nem hívogathatom őket nap mint nap, hogy na mi a helyzet. Nem akarok idegesítő lenni. Ha úgy gondolják, én itt vagyok, készen állok. Mindenki meg akarja ragadni ezt a hihetetlen lehetőséget, hogy a Mercedeshez mehessen" - értékelte a helyzetét Wehrlein.

Valentino Rossi?

A legvégére hagytuk a legizgalmasabb nevet. Az olaszt állítólag maga Wolff dobta be, azzal viccelt, hogy rácsörög, persze az olasz sajtó azonnal lecsapott rá, és tényleg megkérdezte a kilencszeres motoros világbajnokot a dologról.

"Ha akar, hívhat, tudja a számom. Hogyan utasíthatnám vissza? Nagyon szerencsés vagyok, tesztelhettem a Ferrarit, de hogy mondhatnék nemet, ha kipróbálhatom a Mercedest is?" - felelte, épp miután megnyerte a hétvégén a Monza Ralit, amin minden évben elindul.



Fontos kiemelni, hogy Rossi tesztlehetőségről beszélt, amit a Mercedes ezek után hülye lenne nem megadni neki. Már az is erőset szólna, ha csak gyakorolhatna a világbajnokok autójával. Ha versenyezhetne is, az világszenzáció.

Az F1-ben nem teljesen tapasztalatlan, amint említette, 2006-ban kipróbálhatta a Ferrari aktuális gépét hivatalos Forma-1-es teszten. Nem váltotta meg a világot, de egy nap alatt ez nem is várható el egy motorversenyzőtől. Utána 2008-ban és 2010-ben is vezetett F1-es Ferrarit. Ráadásul Rossi idei yamahás csapattársa, Jorge Lorenzo pár hete már tesztelhetett a Mercinél, ő a 2014-es autóba ülhetett be egy Mercedesszel közös szponzora közbenjárásával. A szintén többszörös motoros világbajnok spanyol úgy nyilatkozott, a Forma-1-es kocsit meglepően könnyű volt vezetni.

Rossi erősen outsider a helyre, kétéves szerződése van még a Yamahához, és a váltással feladná motoros karrierjét, amiből maximum ez a két szezon lehet hátra. 38 éves lesz februárban, ha vált, akkor a motoros karrierje lezárult.

Ha tovább húzzák, az csak jobb a Mercinek

Wolff Rosberg lelépésekor arról beszélt, nem sietik el a döntést, ami várhatóan így is lesz: ki fogják használni a helyzetet követő elképesztő médiaérdeklődést és a benne rejlő piár- és reklámlehetőségeket. Ha már a címvédő világbajnokukat nem promótálhatják, meg is kell lovagolniuk a jelenlegi hullámot, és ebben a Rossi-sansz első helyen van.

Rossi pályán a Ferrarival, épp nyolc éve
Rossi pályán a Ferrarival, épp nyolc éve

A hivatalos F1-tesztek az új autókkal március elején indulnak, ekkorra kell, hogy legyen egy kiválasztott pilótájuk, de akár olyat is meghúzhatnak, hogy a tesztek elején két embert összevetnek egymás ellen a pályán, és aki jobban teljesít, megkapja a helyet. Szétlövés, akadt már ilyen kisebb csapatoknál, a Mercedesnél ez is elég nagy durranás lenne, és mind az új F1-tulajdonosok, mind a drukkerek szívesen néznék.

Ön kit szeretne?

A keresés természetesen már tart, hétfőn egy kis lépéssel közelebb is kerülhettek a megoldáshoz az érintettek, Wolff a főhadiszálláson, az angliai Brackley-ben ült le tárgyalni a Mercedes legjobb mérnökeivel. Nevekről biztosan nem dönthettek, de azt megbeszélhették, hogy a három út - másodpilóta, fiatal tehetség, sztárversenyző - közül merre indulnak.

A meeting után jött ki a fentebb már idézett alonsós megállapítás Wolfftól, vagyis reménykedhetünk, hogy az egyszerű, nyugalmas, de unalmas út helyett - Wehrlein - inkább a problémás, de látványos és izgalmas utat - például Alonso - preferálja a Mercedes.