Rászoktak a svédek a zenevásárlásra?
Svédországban, az évek óta változatlan globális trendet meghazudtolva, tavaly 10,2 százalékkal nőtt a zenepiac forgalma. A kiadók digitális értékesítésből befolyó árbevétele közel megkétszereződött, de még a cd-eladások is növekedtek 1,9 százalékkal.
A szórakoztatóipar szerint a svédek visszataláltak a legális zenebeszerzési forrásokhoz, ami több tényező együttes hatásának tudható be. Egyrészt az országban tavaly áprilisban életbe lépett az internethasználatot szabályozó törvény, amely támogatja a hanglemezkiadókat a notórius fájlcserélők elleni jogi fellépésben, illetve elmarasztaló ítélet született a Pirate Bay-perben.
Megjelentek új zeneértékesítési csatornák is, mint például a Spotify, amely hirdetések fejében ingyen, vagy előfizetésért ad lehetőséget az online zenehallgatására (letöltésére nem). A Nemzetközi Hanglemezipari Szövetség (IFPI) statisztikái szerint e szolgáltatást a svédek 17 százaléka használta 2009 végére, a streaming tartalmakat kínáló oldalak forgalma pedig összesen több mint négyszeresére nőtt. A dalok letöltését megengedő zeneboltok, mint amilyen az iTunes, 28 százalékkal növelték az eladásaikat.
A svéd kalózpárt szerint a javulás csak átmeneti. Richard Falkvinge, a tavaly az Európai Parlamentben egy mandátumot megszerző Piratpartiet elnöke azt mondja, hogy a környezet időlegesen kedvezett a legális zeneeladásnak, ez magyarázza a tavalyi számokat, de „a reménytelenül elavult iparágat semmi sem fogja megmenteni.”
Tény, hogy a fájlcsere kezd ismét lábra állni Svédországban. Az internetforgalom, amely a törvény bevezetése után a harmadával esett vissza, visszaállt a korábbi szintre, és a tiltás ellenére a Pirate Bay is tovább működik.