Nem törlik a lakáshirdetést, míg nem fizet az ügyfél
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Több száz a panaszos, a GVH szerint azonban nem sértett semmilyen jogszabályt az Ingatlandepo.com és Ingatlanbazaar.com oldalakat üzemeltető cég. Az oldalakon azt hirdetik, hogy 30 napig ingyen hirdethetik a felhasználók az ingatlanjukat, utána automatikusan elkezdenek hirdetési díjat felszámolni. A panaszok nagy része arra vonatkozik, hogy nem tájékoztatták őket megfelelően a hirdetési feltételekről, nem értesítették őket az ingyenes időszak lejártáról és nem hajlandóak levenni a hirdetést, míg ki nem fizetik a már fennálló tartozást.
Panaszok özöne
A Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületéhez rengeteg panasz érkezett a két honlapot üzemeltető céggel kapcsolatban. A legtöbben azt kifogásolják, hogy a 30 nap lejárta előtt nem kaptak semmilyen figyelmeztetést a cégtől, hogy közeleg a határidő, utána fizetős lesz a szolgáltatás. Az ügyfelek így akkor értesültek arról, hogy fizetniük kell, amikor néhány hónap után megkapták az első fizetési felszólító levelet. Az összegek nagyjából megegyeznek, 20-30 ezer forint körüli összeget számláztak ki az első két-három hónapra. Az ügyfelek szerint elvárható lenne, ha egy szolgáltatás csak meghatározott ideig ingyenes, akkor az időszak lejárta előtt figyelmeztessék erre.
Ráadásul nem hajlandóak levenni a hirdetéseket, hiába kérték az ügyfelek a felszólító levelek kézhezvétele után. "Amíg nem fizetek, nem távolíthatom el, és ők sem távolítják el hirdetésemet, hanem az addig fog megjelenni, amíg nem fizetek és a hirdetés további megjelenésének megfizetése is engem terhel" – írja egy ügyfél.
A panaszok másik része arról szól, hogy a céggel csak belső levelezési rendszerükön lehet kommunikálni, más szolgáltatóktól küldött mailekre nem reagálnak, hagyományos postai úton nem leveleznek. Mi sem találtunk telefonszámot vagy emailcímet, ahol megkereshettük volna a céget, csak egy Seychelles szigeteki címet találtunk a Kapcsolatok menüpont alatt.
Egy ügyfél arra kérte őket, hogy postai úton küldjenek részletes számlát, adószámukkal együtt: "válaszukban arról tájékoztattak hogy erre nincs mód, és mivel Magyarországon nem végeznek gazdasági tevékenységet, ezért rájuk a magyar adójogszabályok sem vonatkoznak." Ez utóbbi mondat egyébként több ügyfél panaszában is megjelenik.
Nevelési szándék
A GVH szerint azonban nem történt jogsértés. A vizsgálat szerint a hirdetések 2007. július 1-jétől 2008. október 11-ig, majd 2009. március 1-jétől július 24-ig futottak, illetve volt egy kifejezetten a Sciennet vásárlók részére szervezett akció 2008. október 12-től 2009. február 28-ig. A GVH két cégre, az Expent BC-re és a Győri Kft.-re (korábban All finance Investment) terjesztette ki a vizsgálatot.
A vizsgálat szerint a fogyasztókat az általános szerződési feltételekben regisztrációkor tájékoztatták arról, hogy a harminc napos ingyenesség után fizetőssé válik a szolgáltatás. A regisztráció után küldött mailben pedig a következő mondat szerepel: "amennyiben nem törli első hirdetését az ingyenes időszak alatt, a 30 nap után hirdetési díjat kell érte fizetnie".
A határozatban a GVH elismeri, hogy az internethasználat alatt kialakuló automatizmus a fogyasztókat gyors döntésre, azonnal klikkelésre ösztönzi, és azt sem tartja kizártnak, hogy a honlapok szerkesztési elvei erre az automatizmusra ráerősítettek. De a versenytanács azt a fogyasztói magatartást akarja erősíteni, amikor a fogyasztók megfelelően, a racionális és indokolt keresési költségek szem előtt tartásával tájékozódnak egy általuk igénybe vett szolgáltatás feltételeiről.
A fogyasztók kétharmada élt is azzal a lehetőséggel, hogy 30 napig ingyenesen hirdette ingatlanát, utána törölték a hirdetést, ezért a GVH szerint ez a tipikusnak tekinthető fogyasztói magatartás.
Nem az az oldal
Egy másik ügyfél arról panaszkodott, hogy nem a .com-ra, hanem a .hu-ra végződő oldalon regisztrált, és nem is érti, hogyan kerültek át az adatai a másik céghez. A két oldal hasonló megnevezése amúgy többeket megtévesztett.
Magát az Ingatlandepo.com oldalt sokan összekeverték az hasonló tevékenységet folytató, de a hirdetésekért pénzt nem kérő Ingatlandepo.hu oldallal. Ez utóbbi tulajdonosai be is zárták az oldalt, mert sokan valóban összetévesztették a két oldalt és rengeteg panaszt kaptak.