A médiamogul az iPadre menekül
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Várhatóan a jövő év elején jelenik meg Rupert Murdoch legújabb kiadványa, egy napilap, amelyet az ausztrál származású médiamogul kizárólag az iPadre, az Apple táblagépére szán.
A News Corp. első embere 30 millió dollárt fektet az egyedülálló vállalkozásba, és nagyjából százfős csapatot állított a projektre, értesült a New York Times.
Az új digitális lap nevén túl sokat nem gondolkodhattak, The Dailynek (a napi) hívják majd. A munkatársak névsora arra utal, hogy Murdoch bloggerek és civil újságírók helyett elsősorban a hagyományos sajtóban bevált nevekre alapozza majd az újságot. A The Daily munkatársai között lesz majd Steve Alperin, az ABC televízió szerkesztő-producere, Sasha Frere-Jones, a New Yorker magazin zenekritikusa, és Richard Johnson, a New York Post bulvárlap hírhedt pletykarovata, a Page Six szerkesztője.
A kísérlet által felvetett legfontosabb kérdés, hogy hajlandók lesznek-e az olvasók fizetni a hírekért, mert az eddigi példák azt bizonyították, hogy a létező nagy lapok netes kiadásainak korántsem sikerült olyan mennyiségű online bevételt termelniük, ami igazolta volna a fizetős modell létjogosultságát a hirdetésalapúval szemben.
Trenddel szemben, vagy új trend mentén?
Murdoch, aki többször élesen kikelt az általa tolvajoknak titulált híraggregátorok, így a Google News ellen, ugyanakkor arról híres, hogy minden trenddel szembeszállva a fizetős modellt erőlteti. Júliusban a szintén a News Corp. tulajdonában álló londoni Times és vasárnapi kiadványa, a Sunday Times online verziója vált egyik napról a másikra fizetőssé. Az akció eredményéről pontos számokat nem tudni, csak annyit, hogy az első négy hónapban 100 000 tranzakciót hajtottak végre a Times-szájtok, vagyis ennyi alkalommal fizettek az olvasók az online tartalomért, de ezeknek az ügyleteknek csak a fele jelentett többet egy-egy cikk megvásárlásánál. Magyarul ha a maradék mind előfizetés, a Timesnak és testvérlapjának akkor is mindössze 50 000 online előfizetője van, ami épp tizede a nyomtatott Timesra előfizetők számának, és mindössze 4 százaléka a Sunday Timeséinak. És ez még optimista becslés, mert ha kivonjuk az egyenletből a nyomtatott lapokra előfizetőket, akik egy csomagban megkapják az online hozzáférést is, mindössze néhány tízezer online felhasználóról beszélhetünk, miközben a fizetős rendszer bevezetése előtt a két Timesnak hatmillió egyedi látogatója volt.
Az iPad az Apple online boltjával, az App Store-ral kiegészülve azonban más közeget jelent, mint a hagyományos webes interfész. Ezt bizonyítja, hogy a Wired techmagazin idén nyár elején egyetlen nap alatt 24 000 példányt adott el a lap kifejezetten az iPadre tervezett, interaktív, lapozható-forgatható képekkel megbolondított digitális kiadásából. Az első, a nyomtatott Wiredhez hasonlóan 5 dollárért árult iPad-számból június elejére 73 000 kelt el, és mivel a magazinból az utcai árusok is 80 000 körüli példányt szoktak eladni, Chris Anderson főszerkesztő az iPades Wired-kiadást „egy forradalom kezdetének” nevezte, és amikor Steve Jobs egy konferencia színpadán állva felmutatta a Wired iPad-kiadását, lelkendezve írta a Twitteren: „Most már boldogan halok meg”.
„Amikor egy webböngészővel netezem, és fizetős falba ütközöm, reflexszerűen visszavonulok, hacsak nem olyasmiről van szó, amire feltétlenül szükségem van – magyarázza David Carr a New York Timesban, miért lehet szerinte életképes a Murdoch-féle The Daily. – De amikor az iPademmel az App Store-ban járok, már kereskedelmi környezetben vagyok: így már nem tűnik akkor lúzerségnek benyomni a gombot ahhoz, hogy elköltsek egy kis összeget valamire, amit látni szeretnék, vagy amivel játszanék”.
Carr szerint ugyanakkor Murdoch túlzottan optimista, amikor azt mondja, hogy az első öt évben félmillió előfizetőt szeretne összeszedni. A reálisabbnak tűnő százezres szám viszont alig húszmillió dollárt hozna évente, ami azt jelentené, hogy a The Dailyt a News Corp. nyereséges vállalkozásainak kellene eltartania.