További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A cég már tavaly novemberben bejelentette a Dealst, amellyel egyértelműen a legnépszerűbb csoportos kedvezményekre szakosodott cég, a Groupon sikerét szeretné meglovagolni. A mostani tesztüzemben a georgiai Atlanta, a texasi Austin és Dallas, illetve a kaliforniai San Diego és San Francisco lakói válogathatnak a napi ajánlatok között. A Facebook feltétlen előnye a versenytársakkal szemben, hogy a szájtba integrált szolgáltatáshoz nem kell máshol regisztrálni, és a 600 millió felhasználó egyszerűen és hatékonyan oszthatja meg egymással, milyen pompás kedvezményt vesz éppen igénybe.
Deal?
A rivális, a Deals mintájául szolgáló Groupon naponta egy terméket vagy szolgáltatást kínál kedvezményes áron. A kedvezmények akkor használhatók fel, ha összegyűlik az előre meghatározott számú vásárló. Az agresszív és a részt vevő cégek által egyre gyakrabban kritizált üzleti modell lényege, hogy a Groupon megkapja a fogyasztó által kifizetett kedvezményes összeg felét – ha egy vacsora 100 dollárba kerül, és azt az étterem 50 dollárért ajánlja, a bevételből 25 dollár az övé, a többi a Grouponé. A vállalkozás 2008-as indulása óta 35 millió regisztrált tagot gyűjtött össze, és 2010-ben már 760 millió dolláros bevételt termelt.
A tavaly tavasszal 1,35 milliárdosra becsült céget a látványos siker láttán több netes nagyhatalom is kinézte magának: állítólag maga a Facebook is fontolgatta a felvásárlását, 2010-ben a Yahoo 3 milliárd, kicsit később a Google 6 milliárd dollárt ajánlott érte. Ez lett volna a Google történetének legnagyobb akvizíciója, már ha összejön: a Groupon minden vételi ajánlatra nemet mondott, és a legújabb pletykák szerint a tőzsdére készül. A Facebook-féle Dealt egyébként kevesebb mint egy héttel azután jelentették be, hogy a Google elindította saját Groupon-klónja, az Offers bétáját.
A Facebook lokális szolgáltatásokért felelős igazgatója, Emily White azt mondta, a Deals az együttes fogyasztásra helyezi a hangsúlyt, például koncertekre és eseményekre kínál majd csoportos kedvezményeket. Az viszont még a Deals elindulásánál is fontosabb hírnek tűnik, hogy a csoportos vásárlás lesz az első olyan kísérlet a Facebook történetében, ahol a szájt online fizetési rendszerében, a Creditsben valós pénzért valós árukhoz és szolgáltatásokhoz lehet majd hozzájutni.
A Credits meglehetősen szerényen indult még 2009-ben, és bár a bétafázis idén januárban véget ért, a mikrofizetős rendszerben máig csak virtuális javakat lehet vásárolni. (Nem mintha ez aprópénz lenne: a facebookos FarmVille-t és Mafia Warst jegyző online játékgyár, a Zynga tavaly 460 millió dolláros bevételt ért el, értékét mostanában legalább 5 milliárd dollárra teszik.) Az alapító Mark Zuckerbergnek ugyanakkor ennél komolyabb tervei vannak a Creditsszel, amelyet a hírek szerint igyekszik idővel teljes értékű online micropaymentrendszerré fejleszteni.
A Facebook közelmúltbeli fejlesztéseit számba véve egyértelmű, hogy a cég nem hagy lefedetlenül egyetlen stratégiai területet sem: a Credits egyértelműen a PayPal és a többi mikrofizetős szolgáltatás (pl. a Google Checkout) mintájára jött létre, a Titan levelezőrendszer az emailt és az azonnali üzenetküldést igyekszik a szájtba integrálni, a mobilos bejelentkezésre használt Places a Foursquare-t másolja, az alig egy hete a T-Mobile-lal közösen bevezetett Bobsled meg a Skype nyomába ered.
Lájk, szend, ser
Hétfőn a Facebook egy másik új szolgáltatást is bejelentett: ötven kiválasztott partnerszájton, köztük az Orbitz.com-on a Like gomb mellett mostantól megjelenik a Send is, amit a cég privát Like-nak nevez, és idővel akár ki is válthatja mindannyiunk szeretett lájkját. A Send használatával személyre szabhatóan lehet megosztani az üzeneteket (magyarul, el lehet dönteni, kinek küldjük), és újdonság, hogy az információt egy-egy facebookos csoport tagjaihoz is el lehet juttatni: a limai Sheratonban foglalt szobát mostantól minden további nélkül, egy kattintással megoszthatjuk a „Felbasznak azok, akik annyit csörgetik a mobilomat, amennyit csak lehet” csoport tagjaival, ami egyszerre növeli személyes népszerűségünket, a pokolba kívánt spam mennyiségét és a Facebook bevételeit.