Igazi túrós táska virtuális pékségből
További Tech cikkek
- Hatalmas bejelentéssorozatra készül az Apple
- Új válság fenyeget: a B-vitamin-hiány már itt van a sarkon, az italpolcok is kiürülhetnek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
- Háborognak a játékosok, órákra leállt a PlayStation szolgáltatása
A QR-kód itthon még kevesek által ismert technológia, pedig külföldön már a kiskereskedelembe is kezd beépülni. A Nellymoser Boston bevásárlóközpontjában végzett felmérése alapján például a karácsonyi szezonban az üzletek 7,2 százaléka használt QR-kódot. A kód megjelenik az áru mellett, a vevők ezt okostelefonjukkal leolvasva plusz információt kapnak a termékről.
Mi a QR-kód?
Ez egy kétdimenziós, pontokból álló ábra, egyfajta vonalkód. A japán Denso-Wave fejleszette ki még 1994-ben. Nevét a Quick Response rövidítéséből kapta. Leolvasni erre alkalmas készülékkel lehet, akkor robbant be igazán a mindennapi életbe, amikor már bárki le tudta olvasni okostelefonjával.
A cikk url-jének QR-kódja.
A kiskereskedők többnyire csak erre használják a QR-kódot, hogy további információt adjanak a termékekről. Jellemzően a tizen- és huszonévesek olvassák le a kódot, mely elsőre jó poénnak tűnik, de a sokadik leolvasás már nem nyújt annyi érdekességet, hogy tartósan is használják ezt a lehetőséget a vásárlók – legalábbis a tapasztalatok ezt mutatják.
Pedig a felhasználási lehetőségek végtelenek, de még nagyon gyerekcipőben jár az egész. Egy amerikai barkácsbolt például használati utasításokat, bútorok összeszerelési útmutatóját köti QR-kódokhoz. Vagyis a vásárló megveszi a terméket, kap hozzá egy kódot, otthon pedig meg tudja nézni videón, hogyan kell összerakni a bútort – mindezt segítségként a hivatalos leírás mellé. Érdemes volt használni a QR-kódot, a vásárlások száma megháromszorozódott néhány hét alatt.
Újfajta felhasználási módként is elkezdték használni a QR-kódot virtuális boltokhoz. A vásárlók leolvassák a kódot, megrendelik a terméket, majd azt az üzlet házhoz szállítja. A világ több országában működik már ilyen virtuális üzlet, Dél-Koreában a Tesco indított ilyen boltokat a metrómegállókban, Szingapúrban a PayPal indított virtuális boltot szintén a metrómegállókban, Ausztráliában a Woolworthsnem vannak ilyen üzletei.
Ezeknek a boltoknak a célja, hogy a vásárlók időt nyerjenek. Ha meg lehet oldani a vásárlást utazás közben, a megvásárolt termékek pedig még aznap megérkeznek, akkor sok időt nyernek a felhasználók. Sikerrel működnek a boltok, sokan használják ezekben az országokban, de ez nem meglepő, Dél-Korea híres arról, hogy ott minden technikai újdonságot szívesen kipróbálnak.
Poszteres vásárlás pékségektől
Itthon Poster Shopper néven próbálnak hasonló virtuális boltot indítani, az ötletet a dél-koreai metrós bolt adta. A szolgáltatás több ágazatban is hasznosítható: élelmiszereket, elektronikai eszközöket, könyveket is lehetne árulni QR-kóddal. Olyan, nehezen beszerezhető termékeket lehetne így árulni, amelyekért egyébként szakboltokba kellene elmenni – ezeket azonban vagy nem ismerik az emberek, vagy nincs idejük elmenni megvenni. A QR-kódos vásárlással azonban csak le kell olvasni a kódot például egy utcai plakátról, és házhoz szállítják az árut.
Elsőként azonban pékségekkel szeretne együttműködni Centgráf Tamás alapító, ezt mutatta be a BarCamp konferencia startupoknak indított versenyén. Az alapfeltevés itt az, hogy reggel mindenki rohan a munkába, hamar elfogynak a legjobb péksütemények, nincs idő sorban állni és amúgy sem szeretnek aprópénzzel foglalkozni az emberek. A Poster Shopper lényege, hogy a helyi pékségtől kapott poszteren rajta van az összes megvásárolható péksütemény képe. A vásárló otthon kiválasztja, melyiket szeretné megvenni – akár előző este is megteheti ezt – majd fizet. Másnap csak el kell menni a péksékig és a kezébe nyomják a már előkészített csomagot.
A szolgáltatás még nem indult el, még folynak az egyeztetések a lehetséges partnerekkel. Centgráf szerint jó esélye van a QR-kódos vásárlás elterjedésének, hiszen egyre többen használnak okostelefont. A kontakt nélküli technológiák, az NFC telefonos vásárlás és azonosítás már legalább 6-8 éve az érdeklődés középpontjában van. Ennek ellenére még nincsenek jól működő üzleti modellek, nincsenek általánosan elfogadott szabványok. Ezért elég esetleges az alkalmazása, így azonban rendkívül drága.
A Poster Shopper szolgáltatás üzleti- és technikai partnere a Microsoft, így elsőként a Windows Phone-ra készült el a szükséges alkalmazás, de indulásra az androidos app is kész lesz.