Gyöngyi
9 °C
9 °C

Az új Tesla az autók iPhone-ja

GettyImages-587904872
2017.08.06. 17:59
Sok elemző szerint a Tesla új autója, a Model 3 hasonló paradigmaváltást indíthat be, mint amilyet az Apple hozott el az első iPhone bemutatásával. A cég eddigi legolcsóbb autójának kulcsszerepe lehet az elektromos autók áttörésének, de az önvezető autók terén is kapudrognak bizonyulhat. A nagy kérdés, hogy bírják-e majd az iramot a Tesla gyárai.

Elon Musk elektromos autós cége, a Tesla múlt pénteken mutatta be új autóját, a várva várt Model 3-at, és ettől rögtön meg is őrült a fél világ. A technikai részleteket a Totalcar már akkor megírta, a lényeg, hogy a 355 kilométeres hatótávú és 210 kilométer per órás maximum sebességre képes alapmodell 35 ezer dollárba (9 millió forintba) kerül, ami ugyan még mindig nem aprópénz, de várhatóan áttöri azt az árérzékenységi küszöböt, ahonnan már a halandó nép is elkezdhet egy Tesla vásárlásán gondolkodni. (Később jön majd egy nagyobb akkus, 44 ezer dolláros változat is, az egy töltéssel 500 kilométert fog tudni megtenni, maximum 225 kilométer per órával.)

A Model S kistestvérének egyik fő újdonsága, hogy minden eddiginél letisztultabb, minimalista irányítófelületet kapott: a kormány és az arra rakott pár gomb mellett egyetlen 15 hüvelykes kijelzőn vezérelhető minden. Bevallottan azért, mert úgy készülnek a cégnél, hogy az autó úgyis egyre önállóbb lesz, és egyre kevesebbet kell majd vezetés közben nézegetni a kijelzőt, a hagyományos kilométerórán meg nem nagyon lehet filmezni, amíg az autó magát vezeti. Kis csalás a dologban, hogy bár hardveresen készen áll az önvezető üzemmódra az új modell, a Model S-sel ellentétben nem kapta meg alapfelszerelésként a cég már gyakorlatban is használt, Autopilot nevű, részben önvezető szoftverét, ez még külön 5 ezer dollárba (1,3 millió forint) kerül.

A Model 3-tól mindenesetre nagyon sokat várnak az autó- és techipari elemzők, sokan egyenesen az autózás forradalmának katalizátorát látják benne, mind Musk személye és víziója, mind az új autó technológiai újításai és üzleti modellje miatt. E narratíva szerint a Model 3 lehet a Tesla “iPhone-pillanata“, a termék, amellyel a cég tömegeket ér el, és közben az egész termékkategóriát egy csapásra megújítja és felrázza.

Almát körtével

Az iPhone-párhuzam lényege, hogy a Model 3 úgy segíthet elterjeszteni az elektromos és később az önvezető autókat, ahogy az első iPhone is fontos szerepet játszott abban, hogy a mobilok egyre inkább átveszik a számítógépek szerepét az életünkben.

A Tesla és a (tíz évvel ezelőtti) Apple közötti hasonlóságok már a felszínen is jelentkeznek. Mindkét cég a maga területe emblematikus szereplője, és mindkettőt egy karizmatikus vezető emelte ebbe a kitüntetett státuszba – még ha Steve Jobs és Elon Musk stílusa nehezen is állhatna távolabb egymástól.

És ha tényleg sikerülne “az autós világ iPhone-jává“ válnia, a Teslát is végeláthatatlan sorban követhetik majd az imitátorok. Az érdekesebb párhuzamok viszont azért túlmutatnak ezen.

Ahogy az iPhone se a világ első okostelefonja volt, a Model 3 se az első megfizethető elektromos tömegautó (a Chevrolet Bolt vagy Opel Ampera-e például már tavaly megjelent, még ha nem is mindenhol fogy túl jól). A Tesla viszont nemcsak autót, hanem egyben teljes ökoszisztémát is kínál, egyelőre persze főleg az Egyesült Államokban: a saját Supercharger töltőállomás-hálózatát, az autóval összeköthető, Powerwall nevű napenergiát tároló fali akkut, vagy az annak töltésére is alkalmas napelemeket. Ezzel válik a mindig is Musk-közeli SolarCity napelemgyártó felvásárlása a stratégia szerves részévé.

A Tesla egyetlen bejelentéssel forradalmasítja a napenergia-ipart

A SpaceX milliárdosa, Elon Musk szerint az a baj, hogy éjjel nem süt a nap. De megoldották. Tovább

A legérdekesebb párhuzam talán a két cég technológiai paradigmaváltása közé vonható. A Verge cikke szerint az autók épp zajló fejlődése a mobilok elmúlt évtizedbeli átalakulására emlékeztetnek. Ma ott járunk az autóiparban, ahol a kétezres évek elején a mobiltelefonok gyártói tartottak: a hagyományos interfészt próbálták különféle módokon összeházasítani az új lehetőségekkel. Ebből születettek akkoriban az olyan fura hibridek, mint a gombos-kihajtható képernyős Nokia 9500.

Most az autókból kezdenek eltűnni a gombok, és a Model 3-mal a Tesla lépte meg azt, amit a mobiloknál az Apple éppen tíz éve, az első iPhone-nal: teljesen érintőképernyőre állt át, és a kezdeti vadhajtásokat levagdosva radikálisan leegyszerűsítette a kezelőfelületet, egyetlen kijelzőre. Na meg a gombok mellett nem mellékesen a hagyományos kocsikulcsnak is annyi, a Model 3-ban az ajtónyitástól az indításig mindent a telefon intéz.

Tesla Model 3 szériaváltozat
Tesla Model 3 szériaváltozat
Fotó: Reuters

Az autólopás új korszakába léptünk

A tolvaj a szobájában ül, a tulajdonos meg az autóban. A netkapcsolat kiszolgáltatottá teszi az autókat, amit a gyártók eddig nem vettek elég komolyan. Az autóhekkelés komoly veszély, de megelőzhető. Tovább

További hasonlóság, hogy a mobilokon az Apple terjesztette el a ma már megszokottnak számító rendszeres szoftverfrissítéseket, ma pedig a Tesla az egyik úttörője annak a trendnek, hogy az autók fedélzeti szoftvere is folyamatosan és automatikusan frissül a netkapcsolaton keresztül. Ez egyrészt azért fontos lépés, mert így gyorsabban elterjesztheti a legfrissebb megoldásokat. Az Apple alkalmazásboltja se volt rajta induláskor a mobilokon, aztán egyszer csak egy frissítéssel megérkezett, és teljesen új világot nyitott ki a már használatban lévő iPhone-okon is – ahogy korábban az Autopilotot is utólag kapcsolta be a Tesla az előző modellnél. Ha a jövőben a ma még csak félautomata Autopilot teljes értékű önvezető megoldássá válik, ezt a korábban vásárolt autók is megkaphatják egy egyszerű szoftverfrissítéssel. Másrészt biztonsági szempontból se jön rosszul, ha minél gyorsabban be lehet foltozni egy-egy sebezhetőséget, mielőtt a  hekkerek kiveszik a kezünkből a kormányt .

Musk mestertervének pedig része az is, hogy az önvezető autóikat a tulajdonosok bedobhassák a közösbe, hogy ha napokig nem használják, akkor a holtidőben pénzt kereshessenek azzal, hogy fuvarokat teljesít, amíg ők alszanak, nyaralnak vagy épp dolgoznak.

Amit látunk, az a különbség aközött, ha egy techcég gyár autókat vagy ha egy autógyártó építi be a technológiát

foglalta össze a szemléletbeli váltást Jeff Miller, a Dél-kaliforniai Egyetem számítógéptudomány professzora a Wirednek.

Az iPhone-párhuzamot olvasva joggal lehet az az első gondolata, hogy azért elég vicces egy állítólagos népautót egy luxustelefonhoz hasonlítgatni. Az Apple-Tesla párhuzam propagálói szerint viszont úgy érdemes nézni a dolgot, hogy az iPhone-nal az Apple gyakorlatilag egy számjeggyel olcsóbban adott egy Apple-számítógépet, mint amennyibe addig egy MacBook került. Önmagában a Model 3 se kifejezetten olcsó, de a Tesla úttörő technológiáját viheti el a korábbinál sokkal több embernek – egyúttal általában az elektromos okosautók terjedésének is lökést adva.

Tetszenének forradalmat csinálni

Az elemzői konszenzus szerint a Model 3 az eddigi évi egymilliósról négymilliósra bővíti a Tesla elérhető piacát. A Loup Ventures nevű befektetőcég elemzője viszont jóval bátrabb becslést adott, az ő számításaik szerint csak Észak-Amerikában évi 11 millió autót is eladhat a cég. Már ha bírja gyártási kapacitással.

Egyértelműnek tűnik ugyanis, hogy a gyártási kapacitás lesz a szűk keresztmetszet. A Tesla korábban is futott már bele gyártási nehézségekbe, a Model 3-ból pedig már a megjelenése előtt több mint 400 ezren rendeltek elő, közülük sokan jövő nyáron kerülhetnek csak sorra. A már gyártásban lévő Model S és X a megrendelés után már egy-két hónappal átvehető, de Musk szerint ha valaki most rendel az új Model 3-ból, jövő év vége felé juthat majd hozzá.

Tavaly beindult a Panasonic-kal közös óriási akkugyár, a nevadai Gigafactory, de még mindig nem érte el a csúcskapacitását, vagyis az évi egymillió akkut. Musk szerint még további két-három hasonló óriásgyárra lesz szükségük a közeljövőben. A Model 3 bemutatóján azt mondta, a kezdeti cél elérni a heti ötezer autós gyártási tempót, jövő év végére pedig ezt is megdupláznák. Bár tavaly összesen csak 84 ezer autót adtak el, jövőre már fél-, 2020-ra pedig egymilliót gyártanának, és ehhez jön még a Powerwall, és az olyan beruházások, mint a nagy figyelmet kapó ausztráliai akkutelep. És ezzel még csak az akkuknál tartunk.

Az iPhone-párhuzam akkor lenne teljes, ha a Tesla új autója tényleg beváltja a hozzá fűzött reményeket, és nemcsak érdekes próbálkozás marad, hanem tényleg paradigmaváltást hoz a maga területén. Meglátjuk, sikerül-e, de annyi biztos, hogy rajtuk már senki nem röhög úgy mint az akkori Microsoft-vezér Steve Ballmer az első iPhone-on:

(Borítókép: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images)