Google-hirdetéseken keresztül befolyásolták az oroszok az amerikai választást
Először ismerte el a Google hivatalos formában, hogy orosz ügynökök komolyabb mértékben befolyásolták a 2016-os amerikai elnökválasztást a hirdetésein keresztül. A Washington Post hétfői cikke szerint a Google arra jutott egy belső ellenőrzés során, hogy több tízezer dollárért vettek hirdetéseket oroszok az ő platformjaikon – Gmail, YouTube, Google-kereső, stb. –, és terjesztettek ezzel álhíreket, vagy félinformációkat.
A Google eddig tagadta, hogy bármi hasonló előfordulhatott náluk, azzal védekeztek, hogy az állandóan működő, hasonló tevékenységeket szűrő algoritmusuk tökéletesen működött.
A hirdetésvásárlók között van az a Kremlhöz köthető Internet Research Agency (IRA) is, amely a Facebookon keresztül dollár százezrekért nyúlt bele a választásba, de a Google találatai szerint több helyről érkeztek a vásárlások, így eléggé szerteágazó hálózatról lehet szó. Korábban a Facebook 470 IRA-hez köthető vásárlót talált, a Twitter ezeket az adatokat felhasználva 200-ra bukkant saját hirdetői között.
A Twitter, Facebook és Google cégek képviselői korábban már megerősítették, hogy részt vesznek és tanúskodnak a Szenátus és a Fehér Ház hírszerzői bizottságának november 1-i meghallgatásán, sőt, a Google emberei külön is találkoznak mindkét meghallgatás előtt külön is találkozik a nyomozást végző szervezetekkel.