Rövid időn belül 2500 követőt szerzett az Instagramon egy szenegáli férfi, aki a saját, Spanyolországig tartó útját dokumentálta. A sztorit több külföldi és magyar híroldal is átvette. Mostanra kiderült, hogy a profil nem valódi, az egész csak egy fesztivál reklámkampánya volt.
Az egy hete indított profil tulajdonosa, Abdou Diouf végigfotózta, ahogy elhagyja a szenegáli Dakart, hogy új életet kezdjen Európában. A fotók – kizárólag szelfik – bemutatták az út apró részleteit, például a motorozást, a sikeres partra szállást vagy a mosakodást. Egyik sem volt valódi, de ez nem számított. Amikor a Huffington Post megírta a sztorit, a közösségi oldalak átvették azt, és Diouf híre mindenkihez eljutott.
Diouf nevét kevesen fogják megjegyezni; részben azért, mert a sztorijáról kiderült, hogy kamu, másrészt meg azért, mert nyilván senki nem tudná magabiztosan kiejteni. (Mondjuk ezzel nincs jobb helyzetben a víruskampányt indító Getxophoto fotós fesztivál szervezői sem. Vajon hogy kell kiejteni ezt a szót?)
A fejlett országokban úgy használják a magukról készült képeket, ami egyáltalán nem megszokott a világ más részein. [Azt akartuk megmutatni], hogy milyen banális az önarcképünkhöz való viszonyulásunk, pedig arra is használhatjuk őket, hogy bemutassuk magunkat egy teljesen más kontextusban – például veszélyes, megrázó utazásokon, amire az emberek egy jobb élet reményében vállalkoznak. Úgy gondoltuk, ez elég erőteljes volt ahhoz, hogy állást foglaljunk a kérdésben és gondolatokat ébresszünk.
– magyarázta a kampány célját Oriol Caba, a Volga produkciós cég igazgatója.
Arra viszont még ők sem számítottak, hogy a kampány ekkora vihart fog kavarni. Sőt, fel vannak készülve rá, hogy az egész fordítva fog elsülni, és a felhasználók dühe a szervezők ellen fordul. Caba sietve leszögezte, hogy eszük ágában sem volt elbagatellizálni a menekültkérdést.
Tiszteljük azokat az embereket, akik ilyen hihetetlen megpróbáltatásokon mennek keresztül.
– mondta Caba.
Rovataink a Facebookon