Árpád
-2 °C
9 °C

A szolgáltatók az IP-telefóniában bíznak

2003.11.07. 11:54
Európa távközlési szolgáltatói üzleti terveiket módosítva a hagyományos hangátviteli szolgáltatások és vonalkapcsolt hálózatok helyett a hatékonyabb csomagkapcsolt hálózatokon biztosított konvergens szolgáltatások bevezetését tervezik. Ez derül ki a Yankee Group piackutató cég által, a Cisco megbízásából végzett felmérésből.
A felmérésben 16 európai ország - köztük Magyarország - huszonöt, korábban monopolhelyzetben lévő, illetve új alternatív szolgáltatójának üzleti stratégiáját vizsgálták.

A tanulmány szerint a szolgáltatók számára az árbevétel növelése (55 százalék) és a költségek csökkentése (32 százalék) a legfontosabb szempont. Kétharmaduk (67 százalék) szerint a hagyományos hangátvitel részesedése 2006-ra árbevételük 50 százaléka alá esik, és a jövőbeni növekedés kulcsának az új szolgáltatások kifejlesztését tekintik (45 százalék).

Számít a felhasználó igénye

A megkérdezettek szerint a szolgáltatások fejlesztésének alapjául elsősorban a szélessávú (DSL) technológia szolgálhat (24 százalék). A válaszadók már jelenleg is biztosítanak IP-telefóniás szolgáltatást, vagy a következő három év során tervezik annak bevezetését (83 százalék); amely rávilágít arra, hogy felismerték a végfelhasználók növekvő igényét a konvergens szolgáltatások iránt.

Infrastruktúrát tekintve a válaszadók 21 százaléka szerint a hagyományos hangszolgáltatások alapjául szolgáló technológia már élettartamának végéhez közeledik, és 60 százalékuk már alkalmaz valamilyen csomagkapcsolt infrastruktúrát. A megkérdezett korábbi monopolszolgáltatók 42 százaléka tervez nagyszabású átállást a következő 24 hónapon belül.

A kis cégeknek is érdekes

A csomagkapcsolt infrastruktúrára való átállás elsődleges mozgatói az alacsonyabb üzemeltetési költségek (39 százalék) és az új szolgáltatások bevezetésének lehetősége (33 százalék). A felmérés szerint a szolgáltatók ma az új, konvergens szolgáltatásokkal elsősorban az üzleti piac felső szegmensét célozzák meg.

A Yankee Group azt javasolja, hogy ezt a stratégiát terjesszék ki a tekintélyes méretű kis- és középvállalati üzleti szegmensre is, rámutatva ezzel arra, hogy ezeknél a vállalatoknál kevesebb belső szakember áll rendelkezésre a szolgáltatások kifejlesztéséhez vagy a konvergens hang- és adatátviteli hálózatok felügyeletéhez.

A felmérés arra is rámutat, hogy a távközlési piacon komoly erőeltolódás tapasztalható, és egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak az ügyfelek igényei. A távközlési cégeknél jelenleg folyó változásokat immár nem a belső, hanem a külső tényezők mozgatják.