További MP3 cikkek
Ősközösségi fájlvadászat
Igaz szamurájok |
Miután a Napster ráállt a zene szűrésére, hirtelen az élre álltak az eddig második sorban szorongó klónok. Ezek részben minimálisan módosított Napster-technológián alapulnak: a felhasználókat összeboronáló központi szerver helyett privát szerverek vannak (mint például az IRC-szerverek esetében). Részben a gép a géppel (peer-to-peer) kapcsolatot központi szerver nélkül, decentralizált módon hozzák létre.
Előbbi esetre az OpenNap, utóbbira a Gnutella, a LimeWire vagy a Bearshare a jó példa. A közös bennük - a RIAA nagy szívfájdalma -, hogy a fájlok utaznak egyik gépről a másikra, és ott maradnak. Ráadásul ezek a fájlok adott esetben CD-re égetve örökre a felhasználó birtokában maradhatnak.
Az áramlás-paradigma
Tessék üvölteni! |
Egyszerűbben: a tartalomszórási technológiát - RealAudio vagy szórt MP3-formátumot - használó online rádiók szerverein és lejátszási listáin keresi meg a kért zenéket, amelyeket letöltés nélkül lehet hallgatni.
Ki marad a végén?
Ahogyan a fentiekből kiderült a szerzői jogok tulajdonosai és a digitális világ közötti háború első csatája a jogtulajdonosok javára dőlt el.
A második csata már elkezdődött: a RIAA olyan internetszolgáltatóknak küldözget fenyegető leveleket, amelyek felhasználói valamilyen Napster-klónt használnak. Ezzel veszélyesen közel kerültek az internetszolgáltatókra vonatkozó szabályozás magánjellegű újraértelmezéséhez, amelyért alighanem bármely tisztességes bíróság letörné a derekukat. Az internetszolgáltatók felelőssége ugyanis a szolgáltatás biztosítása és nem a törvényi végrehajtás (kivéve Kínát, természetesen).
Amennyiben az internetszolgáltatók segítségével sikerül leverni a klónozó felhasználókat, a BitBop következik.
Hanyatló utópia |
A zene továbbra is a hálón van, továbbra is hallgatható, a Napster eltiprásával semmilyen eredményt nem értek el a szerzői jogok tulajdonosai.
Mi vár a BitBopra?
Tippem szerint a szerzői jogi háborúban a BitBop soha sem kerül a RIAA bikacsökjének útjába, mégpedig két okból.
Az egyik ok, hogy a klónokat soha, semmilyen módon nem lesznek képesek kiirtani.
A másik, hogy a BitBop nem fog elterjedni. Ez abból következik, hogy a Real Networks által kifejlesztett tartalomszórás az utóbbi évtizedekben bevezetett technológiák közül messze a legszánalmasabb (kilencvenes évek idején népszerű utópikus jellege megkopott, így hamarosan ki is hal majd). Ráadásul a tartalomszórás hátránya a letöltéssel szemben, hogy az átlagosnak mondható 56 kbites sávszélességnél gyengus hangminőséget produkál. Az pedig kinek kell, ha úgyis ott a Szokol?