A pályamódosítás érdekében az ISS-re kapcsolt Progress-M50 teherűrhajó hajtóműveit 333 másodpercre begyújtották, közölte a Moszkva melletti irányítóközpont. A művelettel az ISS 5 kilométerrel magasabb keringési pályára került.
Készül a jelentés
A korábban 183 tonnásra becsült űrállomás pontos tömegét hétfőre tervezték kiszámítani. Most viszont a szakértők úgy látják, hogy a matematikai műveletre és a jelentésük elkészítésére két hónapot kell szánniuk. Annyi azonban bizonyos, hogy a végleges érték nem sokkal tér el a jelenlegi hivatalos adattól.
"A fizikából ismert, hogy az erő a tömeg és a gyorsulás szorzata" - idézte a dpa az orosz irányítóközpont egyik szóvivőjének szavait. Mivel ismert az erőhatás és a gyorsulás, meg lehet határozni az ISS tömegét.
Többször korrigálnak
Az adatokra azért van szükség, hogy pontosabban felbecsülhessék a következő pályakorrekciók üzemanyag-szükségletét. Az ISS ugyanis naponta és átlagosan 150 métert veszít a keringési pályája magasságából, így azt évente többször korrigálni kell.
Hasonló manőverekre van szükség a teherhajók és a személyszállító űrhajók dokkolásának előkészítéséhez, illetve a nagyobb űrszemétdarabok útjából való kitéréshez.
Jönnek a malájok
2007-ben juthat fel az ISS-re az első maláj űrhajós. Az orosz és a maláj űrügynökségek igazgatói pénteken tárgyaltak Moszkvában a tudományos küldetés előkészületeinek részleteiről.
Malajziának még ki kell választania a megfelelő személyt a több mint 3700 jelentkező közül. A dél-ázsiai ország első polgára a beszámolók szerint az első mesterséges hold fellövésének 50. évfordulóján léphet az ISS fedélzetére. Mint emlékezetes, a Szputnyik-1 1957. október 4-én szállt fel.