Judit
-2 °C
8 °C

A gyakori internetezők többet vásárolnak

2002.11.21. 12:37
Több mint kétszeresére emelkedett az e-kereskedelem vevőinek száma egy év alatt a gyakori internetezők körében. Többek között ezt állapította meg a Netsurvey Internetkutató Intézet a hetenként legalább kétszer internetezők 630 ezer főnyi csoportjáról, iBasic2002 című tanulmányában. A kutatók arra számítanak, hogy 2004 év végére egymillióra emelkedik a gyakori internetezők száma, vagyis eléri a lakosság 12 százalékát.
A jelenleg 1,4 millió több-kevesebb gyakorisággal internetező magyar közül 630 ezerre tehető a gyakori felhasználók száma, akik hetenként egynél többször használják a világhálót. Ám a gyakori felhasználók számának növekedési ütemét jóval meghaladja az elektronikus kereskedelem piacának gyors bővülése.

A férfiak vásárolnak

Az idei trendek azt mutatják, hogy egyre nagyobb arányt képvisel a könyv az értékesítésben, míg második stabilan a CD, majd külön csoportot alkot a számítástechnikai hardver, szórakoztató elektronikai cikk és élelmiszer. A megkérdezettek közel fele alkalmanként 3-10 ezer forint közötti összeget költött idén is, a múlt évben is. Mellettük jelentősen megnövekedett a 3000 forintnál kevesebbért vásárlók aránya, csökkent viszont azoké, akik átlagban 10 ezer forintnál többet szoktak kiadni. Az elektronikus kereskedelem egyelőre inkább a gyakori internetező férfiak körében hódít, hiszen a vásárlók jó kétharmadát ők adják.

A gyakori internetezők egy-egy internetes vásárlására jutó átlagos költés a válaszadók százalékában.
Összeg 2001 2002
3000 forint és kevesebb 28 37
3001-10 000 Ft között 46 46
10 000 forintnál több 26 17
Forrás: Netsurvey Internetkutató Intézet - iBasic2001 és iBasic2002

Életkor szerint folyamatosan csökken a 30 évesnél fiatalabbak túlsúlya. Amíg rájuk jutott az internetes vásárlások 50 százaléka ebben a körben tavaly év elején, addig a legutóbbi, idei adatok alapján már csak 44 százalék. Képzettség szerint egyértelmű a kép: a magasabb iskolai végzettségűek körében jóval nagyobb a weben keresztül vásárlók aránya, mint az alacsonyabb végzettségűeknél. Ennek egyik oka a gyakori internetezők hasonló megoszlásában keresendő, a másik pedig az e-kereskedelemben legnagyobb forgalmú termékek, a könyv, hanghordozó és számítógépes hardver célcsoportjában.

Foglalkozás szerint az elektronikus kereskedelem keresleti oldalán egyre nagyobb arányt képviselnek a vállalkozók és vezető beosztásúak. Minden harmadik vásárlást ők bonyolítják le. Figyelemre méltóan növekszik a diploma nélkül szellemi munkát végzők aránya is a gyakori internetező vásárlók körében.

Hatszázezer nagyfelhasználó

A közeljövő fejlődésének előrejelzéséhez kiinduló pont, hogy a jelenleg 1,4 millió több-kevesebb gyakorisággal internetező közül 630 ezerre tehető azok száma, akik hetenként egynél többször használják a világhálót. Ez a csoport a legnyitottabb, legfogékonyabb az internetes szolgáltatásokra és kommunikációra, így a vásárlásra is.

A gyakori internetezők az alkalmi internetezőkből lesznek. A Netsurvey adatai szerint évente az alkalmi internetezők kb. 10 százalékából lesz gyakori internetező. Ebből következik, hogy az alkalmi internetezők száma évente 200-250 ezerrel növekszik, így a kutatók szerint idén év végére már várhatóan 720 ezer gyakori internetező lesz Magyarországon. A jövő év végén 850 ezer, és 2004 végére várhatjuk a 1 milliós határ elérését. Az már a felnőtt lakosság 12 százalékát teszi ki.

Az internet használóinak száma Magyarországon a jelenlegi 1,4 millióról várhatóan 2004 második felében eléri a 2,1 milliót, ha a fejlődés jelenlegi üteme folytatódik. Jó két év múlva a felnőtt lakosság 25 százaléka internetezik majd, ami a szolgáltatásokat és az információ-áramlást a jelenleginél magasabb szinten teszi lehetővé. Ez viszont már az elektronikus kereskedelem kínálatának gyorsabb bővülésével járhat együtt, ami jelentősebb és mélyebbre ható fejlődést hozhat ezen a piacon is - áll a kutatásban.

A gyakori internetezők által vásárolt árucikkek megoszlása 2001-ben és 2002-ben. A válaszadók százalékában. (Egy személy többfélét is vásárolt).
Árucikk 2001 2002
Könyv 40 53
CD 39 34
Számítástechnikai hardver 17 17
Szórakoztató elektronikai cikk 13 15
Étel 13 14
Számítógéphez szoftver 12 10
Színház-, mozi- és koncertjegy Nincs adat 10
Játékprogram 6 5
Repülőjegy 4 4
Egyébb 28 Nincs adat
Forrás: Netsurvey Internetkutató Intézet - iBasic2001 és iBasic2002