Az autógyártásba is besegíthetne a szegedi lézerközpont
Lehrner Lóránt, az ELI-HU NKft. ügyvezető igazgatója egy, a szegedi lézerközpont építéséről szóló konferencián arról beszélt, hogy az ELI (Extreme Light Infrastructure; bulvársajtóul: szuperlézer) akár gyógyszerek vagy orvostechnikai megoldások fejlesztésére is alkalmas lehet, illetve a rákkutatásban is komoly eredményeket hozhat.
A kutatólabor iránt nemcsak az egészség-, hanem az autóipar is érdeklődik. A kocsik sebesség- és távolságtartó automatikája, valamint a vészfékező és baleset-megelőző rendszerek is a lézerhez köthetők, így arra is van lehetőség, hogy az ELI-ben egy hatékonyabb sebességmérőt vagy vészfékasszisztenst tervezzenek – írja a Délmagyar.hu.
A Budapesti úton épülő lézerközpontban már felhúzták az úgynevezett tiszta tereket, vagyis az 1-2 méter vastag falú betonbunkereket, ahol a kísérleteket állandó hőmérséklet és konstans páratartalom mellett végezhetik. Az első lézerek 2016 májusában érkeznek Szegedre, a tényleges munka ősszel indulhat.
A központnak saját útja és kerékpárútja is lesz. A 70 milliárd forintba kerülő létesítmény 250 embernek fog munkát adni. A kutatók felét hazai, másik felét külföldi szakemberek adják.