Az olimpia, ami megroppantotta a McDonald's-ot
További Ma Is Tanultam Valamit cikkek
A marketing történetének egyik legcsúfosabb buktájaként szokás emlékezni a McDonald's 1984-es amerikai kampányára. Alapvetően jó ötletnek tűnt a cég marketingjét az olimpiára alapozni, hiszen elképesztő olimpiai lázban égett egész Amerika. Az ország akkor már több mint 50 éve nem rendezett olimpiát, ráadásul az előzőt, a moszkvait 1980-ban ki is hagyták. A McDonald's az olimpia fő szponzoraként szállt be a játékba, de ez nem volt elég, bónuszként felépítette például az új olimpiai uszodát, amiért cserébe csak annyit kért, hogy annak McDonald's Olympic Swim Stadium legyen a hivatalos neve (az is volt 30 évig).
A nagy dobás azonban a "Ha Amerika nyer, te is nyersz" kampány volt, amit 1976-ban, a montreali olimpia alatt már nagy sikerrel teszteltek. A lényeg az volt, hogy az olimpia alatt minden mekis vásárláshoz járt egy kaparós sorsjegy, amin a lekaparás után egy sportág neve volt látható. Ha az adott versenyben amerikai arany született, a sorsjegy egy Big Macet ért, ha ezüst, egy sült krumplit, ha bronz, egy kólát. A kampány költségeit az 1976-os alapján számolták ki, amikor az amerikaiak 34 arany, 35 ezüst és 25 bronzérmet nyertek.
A cégnél éppen csak arra nem számítottak, hogy miután bejelentik a kampányt, a moszkvai bojkottért cserébe a szovjetek, majd a példájukat követve szinte az összes kelet-európai ország (köztük a sportnagyhatalom NDK) is távol marad a Los Angeles-i olimpiától. A megritkult konkurencia miatt az amerikaiak valósággal letarolták az éremtáblázatot, 83 aranyat, 61 ezüstöt és 30 bronzot tartottak otthon, gyakorlatilag alig volt olyan sportág, amiben ne nyertek volna valamit.
Ez pedig azzal járt, hogy úgy osztogatták az egész olimpia alatt az ingyen Big Maceket és egyebeket, mintha nem lenne holnap. A szabályokat megváltoztatni óriási égés lett volna, így a cég lenyelte a veszteséget, és vállalta, hogy több tízmillió ingyen menüt osztogat szét. Pár nap kellett csak, hogy az amerikaiak rádöbbenjenek, hogy a legolcsóbb mekis termék megvásárlásához is jó eséllyel ingyen Big Macet kaphatnak, a szendvics alapanyagaiból szabályos hiány alakult ki az olimpia alatt. Bár a cég a mai napig titokként kezeli, hogy mennyi pénzt bukott, óvatos becslések tíz-, merészebbek százmillió dolláros nagyságrendről beszélnek. Akkoriban a cég teljes marketinges költségvetése 2-300 millió dollár volt évente.
A McDonald's egyébként azóta is az olimpia egyik kiemelt szponzora.
Rovataink a Facebookon