Londonban lépésben adják meg a metrómegállók távolságát
Az ottani BKK közlekedési eszközként kezeli a gyaloglást
Új metrótérképet adott ki a Transport for London (TfL), vagyis a helyi közlekedésszervező vállalat. Első blikkre nincs semmi különös rajta. Na persze jóval több színes vonal jön-megy rajta, mint nálunk, de amúgy egy egyszerű metrótérkép. Aztán ahogy jobban megnézzük, láthatjuk, hogy a megállók között számok vannak.
Ezek a számok mutatják, hány lépésre van egymástól két megálló.
Ez még mindig nem annyira nagy szám, hiszen az angolok amúgy is hülye mértékegységeket használnak, de itt nem erről van szó. A közlekedési vállalat ezt kifejezetten azért jelöli így, hogy az embereknek eszébe jusson a gyaloglás. Hogy igen, az is egy létező közlekedési mód, sok esetben a legkényelmesebb.
Elsősorban a belvárosi, 1-essel jelölt zónában van ennek jelentősége, ahol előfordul, hogy csak 400 lépésre esik egymástól két megálló és gyakran csak 5-10 perces séta helyett választják a tömegközlekedők a zsúfolt metrókat. Egyszerűen megszokásból.
A cég szerint két oka van, ami miatt szeretnék gyaloglásra ösztönözni a londoniakat:
- A metróhálózat elképesztően túlterhelt. 2002-ben csak 800 milliószor utaztak rajta, idén 1,3 milliárddal számolnak. De ha azt vesszük, hogy London népessége 8,8 millióról 10,3-re nő 2030-ig, akkor 2026-ban már 1,7 milliárdra emelkedhet az utazások száma.
- Előnyére változik tőle a város. A Standard a londoni polgármester, Sadiq Khan szavait idézi, aki szerint nagyon fontos a levegő minősége, ezért is ösztönzik a kerékpáros és gyalogos közlekedést. Ezek ráadásul a kisvállalkozásoknak is kedveznek, hiszen a több sétáló, gyalogló ember nagyobb forgalmat jelent nekik.
London esetében a hivatalos metrótérkép fontosabb eszköz, mint más városoknál, ahol fejletlenebb a földalatti hálózat. Itt ugyanis a turisták gyakran ezt használják a tájékozódáshoz, ezért is bíznak benne, hogy sokaknak lehetséges alternatívaként merül fel a gyaloglás.
Összehasonlítva a budapesti helyzettel, elképesztően izgalmas, hogy ennyire integráltan tud gondolkodni egy önkormányzati cég, és jól mutatja, mi a különbség egy átlagos tömegközlekedési vállalat és a TfL között. Nem is tudom, találkoztam-e már olyan kampánnyal, amely arra buzdította volna a potenciális ügyfeleket, hogy ne használják a hirdető cég szolgáltatását. Sőt! A honlapjukon külön oldal foglalkozik a gyaloglással mint közlekedési móddal, épp úgy, ahogy az autókkal, a buszokkal vagy a kerékpárokkal.
Persze ha kicsit felül tudunk emelkedni az egyes közlekedési ágak fölé, és azt nézzük, mi a jó városban élőknek, akkor látjuk, hogy elképesztően jó egy ilyen kezdeményezés, és főleg a szemlélet, ami mögötte van.
Kösz a tippet Sadia. Ha még többet szeretnél olvasni közlekedésfejlesztésről, kövesd az Urbanistát a Facebookon!
Rovataink a Facebookon