A fertőzés az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában pusztított főként (most végre haszna van annak, hogy még mindig periféria vagyunk), és nem válogatott: államigazgatási, nemzetbiztonsági és katonai hálózatok számítógépei között is pusztított. Újabb bizonyíték, hogy az élet még Stephen Kingnél is nagyobb ponyvaíró: hány olyan filmet láttunk már, ahol unatkozó tinédzserek a hálózatra kapcsolódva játékból igazi atomháborút indítanak el - a valóság ennél színesebb, mostanában Celine Dion legújabb lemezének meghallgatása jár azzal a kockázattal, hogy letörlünk vele egy-két várost a térképről.
Arra persze kicsi az esély, hogy a Sony-t komolyabb összegre sikerüljön elmeszelni, mutatnak rá az elemzők, hiszen a cég rettentő méretű lobbihálózattal bír, kezük elér mindenhova. Valamiféle hivatalos elmarasztalásban azonban biztosan részesülnek: Kalifornia állam törvényei például egyértelműen tiltják olyan szoftver forgalomba hozását, amely észrevétlenül, figyelmeztetés nélkül települ fel, így ott már meg is indultak az első perek a Sony ellen.
Még több kárt okozhat nekik viszont az a több helyről induló, egyre izmosodó fogyasztói mozgalom, amely bojkottra szólít fel mindennemű Sony termék vásárlásával szemben, és amelyet a múlt héten a Wired is propagált. Meg ugyan nem fogják fektetni az óriást vele, de a menedzserek bónuszait érzékenyen érintheti a nem várt bevételkiesés.
Miközben a Sony saját jogait védte, valószínűleg jogtalanul eltulajdonított több olyan nyílt forráskódú programrészletet, amelyeket azok licencfeltételei alapján nem használhatott volna fel. A széles néptömegek többségükben biztosan egyetértenének azzal az állítással, hogy törvényi szabályozásaink úgy hassanak: ne felelőtlen vállalatok összegányolt-összelopott, hatásaiban végiggondolatlan programkódját védjék, hanem az emberek, a felhasználók, a fogyasztók jogait. Tehát, a tartalmak "védelmét" szolgáló mindenfajta műszaki kísérletezést-kontárkodást kellene betiltani, minél hamarabb.
Be kellene tiltani, mondjuk ki még egyszer - hiszen mindannyian tudjuk, hogy valójában nincs is semmilyen lehetőség egy zeneszám vagy film lemásolásának megakadályozására. Rakjanak rá bármilyen agyafúrt másolásvédelmet - a lejátszók analóg hangkimenetéről bármikor észlelhető minőségromlás nélkül (vagy legalábbis kisebb minőségromlással, mint amit maga a tömörítés okoz) újrarögzíthető az anyag, legfeljebb tíz perccel tovább tart a folyamat. A védelem ezen csak lassítani tud, megakadályozni a műveletet nem lehet.
Be kellene tiltani, írjuk le még egyszer - hiszen ki akar egy olyan világban élni, ahol a nemzetek védelmét szolgáló technikai rendszereket felülírhatják, manipulálhatják néhány beszari vállalat vélt érdekeit szolgáló vírusok.
Egyes vélemények szerint a másolást lehetetlenné tevő módszerek egyébként maguk is sértik a jogot, mégpedig az emberek szabad felhasználáshoz fűződő jogait. Minden szerzői jogi törvény része ugyanis a szabad felhasználások körének leírása - ezek azok az esetek, amikor a kultúrtermékeket le szabad másolni, ingyenesen - idézésre, saját célú másolatok készítésére és más hasonló okokból. Technikailag másolásvédett termékek esetében a felhasználó ezen jogai nem tudnak működésbe lépni.
Ha azonban marad minden a régiben, és a lemezipar sem áll el attól a gyakorlattól, hogy az eredeti, úgynevezett Red Book-specifikációnak meg sem felelő, audiócédének ily módon nem is tekinthető, berhelt lemezeket hozzon forgalomba, akkor nincs mese: az a néhány bolond, aki még pénzt akar adni jó minőségű zenei termékért, visszaáll majd az LP-re.
Az iTunes pedig úgysem érhető el Magyarországról még egy darabig, legális letöltésre egyelőre semmi reményünk.
(A Microsoft gondolkodik az ingyenes, hirdetésekkel fenntartott Windows üzleti modelljén, szivárgott ki az elmúlt héten a hír. Igazuk van, az online hirdetési boom kellős közepén vagyunk - és ha a lemezipart nem agyatlan menedzserek vezetnék, már rég kinn lennének ingyenes letöltéseket kínáló zeneportáljaik. Napi forgalmuk a Yahoo, a Google léptékében lehetne, hiszen a zeneletöltés a szélessávú internet killer appja - de nem, ők erre a multimilliárd dolláros, évente 30-40 százalékot növő piacra nem lépnek be, inkább 99 centjével próbálnak valami aprópénzt bevasalni a használóktól.)
Egy szó mint száz, lehet, hogy mostantól új időszak veszi kezdetét ebben a csatában. Amíg a kultúrmonopolisták csak magának a kultúrának okoztak károkat, a legtöbben elfordították a fejüket. Most azonban, hogy tényleges, konkrét anyagi és biztonsági kockázatot kezdett jelenteni tevékenységük a lehető legszélesebb körben, talán fordul a kocka.