Olivér
4 °C
8 °C

Ne kattanjon rá a Catanra!

2012.12.21. 20:25
Nincs igaza annak, aki szerint régen minden jobb volt. A Catan például csak a 90-es években számított a társasjátékok csúcsának, ma legfeljebb arra jó, hogy a társasjátékszüzek és a Gazdálkodj okosan!-on szocializáltak beléphessenek vele a komolyabb játékok világába. Utóbbiakból négyet is leteszteltünk: az Agricola parasztszimulátor, az Odalent szörnylabirintusa, a Trónok harca asztali verziója vagy az extrém esetben akár egyedül is játszható Arkham Horror tökéletes karácsonyi ajándék lehet.

Catan telepesei

Amióta társasjátékteszteket írunk, az olvasók minden egyes cikk alatt a Catant követelik tőlünk a kommentekben. Engedtünk a népakaratnak, és előszedtük a 95-ös megjelenésekor négy komoly szakmai díjakat is besöprő klasszikust, de szomorúan kellett tudomásul vennünk: az elmúlt közel húsz évben annyi szebb, összetettebb, szórakoztatóbb (és mindezek miatt drágább) társasjáték jelent meg a piacon, hogy egy ilyen unalmas őskövülettel már nem is nagyon érdemes foglalkozni.

Settlers-of-Catan1

A Catan kifejezetten idegesítő játék. Az ember csak ül szomorúan az asztalnál és percekig bámulja a szerencsétlenül kiválasztott térképdarabkáit meg a rájuk írt számokat. Közben a kockáit bűvöli, rázza, morzsolgatja, hogy valaki kidobjon velük egy nyavalyás 4-est vagy egy 11-est, amiért végre megkaphatja az építkezések legfontosabb nyersanyagait, a fát és a követ. De csak a nyomorult gabonakártyák gyűlnek, amiből ha nagyritkán hármat be is tud cserélni fára vagy kőre, jön a zsinórban 7-eseket hajigáló ellenfél, és elrabolja a kínkeservesen megszerzett javakat. A Catan ugyan egy okos taktikai-gazdasági játékként hirdeti magát, mégis nevetségesen szerencsealapú, és jó dobásuk nélkül nem is lehet benne nyerni.

Nem kattantunk rá a Catanra. Ön se tegye, főleg mert a cikk folytatásában ezerszer izgalmasabb társasjátékokat szedtünk össze!

Catan telepesei

A 90-es évek legjobb építgetős-gazdasági játékát ma már csak a retrórajongóknak ajánljuk. És társasjátékszűzeknek, akik még mindig azt hiszik, hogy a Rizikó meg a Gazdálkodj okosan a műfaj csúcsa.
Játékosok száma: 3-4 fő
Hány éves kortól: 8
Játékidő: kb. 1 óra
Nehézség: 2/5
Dizájn: 3/5
Újrajátszhatóság: kizárólag nem geek ismerősök unszolására
Magyar szabálykönyv: a dobozhoz mellékelve
 

Ára: 6490 forint | Hol kapható itthon?

Agricola

A puhány játékostársak mindig leszavazzák a Catanban a rablók és a kalózok alkalmazását? Akik nem bírják az efféle izgalmakat, azoknak az Agricolát, a gonosz támadóktól mentes stratégiai parasztszimulátort ajánljuk. A Catanhoz hasonlóan ez is földosztással kezdődik, ahol pártállástól függetlenül mindenki egyenlő feltételekkel jut azonos méretű termőföldhöz. Utána jön a taktikázás a szűkös erőforrásokért.

A nehézséget az jelenti, hogy egy-egy akciót csak egyvalaki hajthat végre. Ha ellenfelünk már betermelte a körönként megújuló fa-, nád- vagy birkakészletet, akkor ilyen alapanyagot már csak a következő körben szerezhetünk. Ugyanez a helyzet az építkezéseket és a fejlesztési kártya kijátszását engedélyező mezőkkel – ha az ellenfelünk már elfoglalta azokat, akkor várnunk kell a következő körre. Ezért érdemes játék közben megszerezni a kezdőjátékos pozícióját.

Eleinte szívatásnak tűnhet az Agricola rendszere, de ha mindenki ügyesen taktikázik, akkor a végén csak néhány pontos különbség alakul ki a győztes és a vesztesek között a jól kitalált pontozási szisztémának köszönhetően. A játékban mínusz pontot ér, ha valami hiányzik, és aki bőszen építgeti a karámjait, annak nem marad sok ideje a család vagy a búzamezők bővítésére. Az Agricola két játékossal is élvezhető, több játékos esetén pedig jó nagy asztalra lesz szükség. A parasztszimulátorban a fejlesztés- és mesterségkártyák adják a szerencsefaktort, de ezek nem adnak olyan nagy előnyt a játékosoknak, hogy előre meghatároznák a végkifejletet.

Agricola

Unja a Catant? Cserélje le a rablómentes verzióra! Íme egy vicces, családi parasztszimulátor, ahol a sok lúd nem mindig győzi le a disznót.
Játékosok száma: 1-5 fő
Hány éves kortól: 8+
Játékidő: kb. 2 óra
Nehézség: 3/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: bármikor
Magyar szabálykönyv: a játékhoz mellékelve
 

Ára: 11 990 forint | Hol kapható itthon?

Odalent – Kalandok a mélyben

A parasztozás után jöjjön egy coming out: jelen cikk szerzőinek egyike egy gyerekkori trauma miatt gyűjti felnőtt fejjel is mániákusan a kardos-koponyás műanyagfigurákkal telepakolt társasjátékokat. Épp 20 éve, egy bécsi Gorenje-kirándulás alkalmával történt ugyanis, hogy az akkor még csak tízéves cikkíró egy határközeli osztrák gigapláza gurulós bevásárlókocsijában ülve plüssmamutok, játékdinók, He-Man-harcosok és távirányítós autók helyett egy félpucér barbárral reklámozott társasjátékot próbált kikönyörögni az apjától, és égre-földre esküdözött, hogy még németül is meg fog tanulni, csak hogy megérthesse majd a szabályokat. Az áhított játék a legendás Hero Quest volt, aminek a reklámját akkoriban szinte félóránként lenyomta a Sat1 és a Pro7:

A tízéves kisfiú annyira izgatottan várta, hogy végre megtapogathassa az addig csak az osztálytársai Nyugatról hozott játékkatalógusaiban csodált műanyagsárkányokat és pici csontvázharcosokat, hogy belázasodott. Gyöngyöző homlokkal várta, hogy a gigantikus bevásárlóközpont szédítő üzletlabirintusában a szülei végre megint ahhoz a játékbolthoz gurítsák, aminek a kirakatában már az érkezéskor ott virított fénylő glóriával övezve, hívogatóan a kék-piros MB Spiele-logó és a kardot lengető barbár. De a gőzölős szupervasaló, a rádiós ébresztőóra, a Sanyo magnó és az Agfa kazetta elsőbbséget élvezett a családi bevásárlólistán.

A kipirult arcú, izzadó kisfiú egyre rosszabbul lett, ezért visszavitték inkább a parkolóban hagyott, tetőcsomagtartós Polski Fiathoz, ahol az aggódó nagyszülei teletömték lázcsillapítóval. Végül nagynehezen elaludt, és bár álmában a Hero Quest orkjaival harcolt, titkosajtót keresett az ősi tekercsekkel megrakott könyvespolcok mögött, és kimentette az osztálytársait a gonosz hadúr várbörtönéből, a hazaúton kellett rádöbbennie, hogy a szülei nem vették meg neki azt a társasjátékot, aminek az akkori árából (nagyjából 3000 forintnyi schilling) húsz Kaland-Játék-Kockázat is röhögve kijött volna. Be kellett érnie egy béna űrhajós legóval.

A cikkíró a szörnyű bécsi út miatt végül sohasem tanult meg tisztességesen németül, de azóta is rendszeresen összehívja a régi általános iskolai barátait, ha gyönyörűen kidolgozott figurákat felvonultató fantasy társasjátékokat kell tesztelni. A két éve kipróbált Talizmán ugyan még nem hozta vissza a Hero Quest-reklámok nosztalgikus orkmészárolós hangulatát, a Fantasy Flight Games másik játéka, a magyarul is kapható Odalent viszont már kezdte megközelíteni.

descenttteszt640
Fotó: boardgamegeek.com

A nagy elődhöz hasonlóan itt is a sok előregyártott folyosó- és szobaelemből kell összerakni az aktuális kifosztandó labirintust, amit 60 ocsmány műanyagszörnnyel (sárkány, démon, ogre, csontváz, óriáspók, pokolkutya meg a többi tipikus fantasy rémség) tehet otthonossá a Mesélő szerepét alakító játékos. A doboz kilenc mintakalandot tartalmaz, ezek alapján később tetszés szerint össze lehet rakni saját történeteket és egyedi labirintusokat, hiszen a kalandvariációk száma szinte végtelen (és természetesen a kiadó és a rajongók is gondoskodnak újabb küldetésekről). A játék dizájnja kellemesen rajzfilmes, a szabályok semmivel sem bonyolultabbak a szokásos „minél jobb varázskardot szerzel a leölt szörnyektől, annál több kockával dobhatsz a még erősebb szörnyek ellen"-fejlődésívnél, a figurák pedig annyira szépek, hogy a ma már harmincéves kisfiú a kilyuggatott szárnyú sárkányt a Trónok harca-regények mellé is kitette polcdísznek.

Az Odalent egyetlen negatívuma annyi, hogy irgalmatlanul nehéz. Nálunk két karakter küzdött a mesélő kalandpaklija ellen, de a második szobáig sem tudtunk elvergődni a ránk zúduló veremcsapdák, majommá változtató átkok és szörnyhordák miatt.

Odalent – Kalandok a mélyben

Izgalmas és nosztalgikus labirintus-fosztogatás, ami gyönyörűen egyesíti a 90-es évek fantasy társasjátékait a klasszikus AD&D szerepjátékkal és a Warcraft paródiába hajló, rajzfilmes dizájnjával.
Játékosok száma: 2-5 fő
Hány éves kortól: 10
Játékidő: kb. 3-4 óra
Nehézség: 3/5
Dizájn: 5/5
Újrajátszhatóság: bármikor
Magyar szabálykönyv: a dobozhoz mellékelve, de pdf-ben is letölthető
 

Ára: 17 991 forint | Hol kapható itthon?

Trónok harca: hatjátékos kiadás

Emlékeznek még, amikor tavaly májusban azt írtuk, a Trónok harca a világ legjobb stratégiai játéka, mert a titkos parancsokon alapuló, számolgatós-szívatós játékrendszere végre örökre száműzte a kockákat és a csupa hatos dobással bemákolt győzelmeket? Tévedtünk. A világ legjobb stratégiai játéka a Trónok harca második kiadása. Ezt ugyan már nem hozta ki magyarul a Delta Vision (bár van magyar szabálykönyv itt), mégis érdemes minden George R. R. Martinnak megismerkedni vele, mert a régi verzió keményfejű Starkjai, rohadék Lannisterei, virágmintás Tyrelljei, koronáért epekedő Baratheonjai és vikingek módjára dőzsölő-fosztogató Greyjoy-ai mellé beemelte hatodiknak a tábla aljára a sivataglakó Martell-házat is.

throens

Ezzel az újítással végre a korábban mindig esélytelen zöldek, azaz az erőforrások nélkül tengődő Tyrellek is győzhetnek (tesztjátékunkban így is történt). Westeros déli részét sokkal több meghódítható földterületre darabolták fel a készítők, és most már a Stannis Baratheon sem tudja a legelső körben bedönteni Királyvárat, mert a beltengeri hajóflottával megtámogatott Martellek azonnal kizavarják onnan (szintén tesztélmény).

A szabályrendszer viszont semmit sem változott, hiszen pont ez adja a fő játékélményt: mindig csak a saját egységeink alá rakott parancskorongokat ismerjük, így sosem tudhatjuk előre, hogy a szomszéd mezőn az ellenfél támadni, védekezni vagy adóztatni fog-e, esetleg a területe túloldalán zajló csatákba akar beleszólni valamelyik fél oldalán. A győzelemhez most is pont ugyanaz az út vezet, mit a régi verzióban: úgy kell sakkozni a sereglétszámot és utánpótlást növelő területek meghódításával, hogy a játék végére képesek legyünk hét várat elfoglalni. Ehhez egy új egység, a támadáskor 4-et, védekezéskor semmit sem érő ostromgép is a segítségünkre lesz.

kartyatronok640

A második kiadás a Falon túli vadak támadásait is felturbózta. Ha a játékosok összefognak ellenük, sokat nyerhetnek, ha viszont nem, a legkevésbé lelkes támogató iszonyú nagyot szívhat, és akár a drágán kitermelt katonáitól is elbúcsúzhat. A dobozba több olyan új eseménylap is bekerült, ahol a valyriai kard, a Vastrón vagy a hírvivő holló tulajdonosa döntheti el, mi történjen, így a korábbi játékülésekhez képest ezekre az ereklyékre most már nem csak azért érdemes licitálni, hogy előnyt adjanak a harcban vagy a játékosok sorrendjében.

A dizájn is sokat javult. Az ütközetek kimenetelét eldöntő hősök, Stannis, Ned Stark, Havas Jon vagy Cersei végre már nem úgy néznek ki, mint egy lelkes rajongó padfirkái, hanem a Fantasy Flight Games legjobb illusztrátorai festették meg őket. Csupán egyetlen baja van az új kiadásnak: ezt a verziót ugyan már a népszerű tévésorozat elindulása után dobta piacra a cég, sajnos még ezúttal sem Peter Dinklage és Sean Bean vigyorognak ránk a kártyalapokól.

Trónok harca: hatjátékos kiadás

Izgalmas és hangulatos stratégiai játék azoknak, akik sosem hagyták volna lefejezni Ned Starkot vagy a kurvázó Tyriont ültetnék a Vastrónra.
Játékosok száma: 3-6 fő
Hány éves kortól: 12
Játékidő: legalább 4 óra, szabályvitákkal ennél is több
Nehézség: 5/5
Dizájn: 5/5
Újrajátszhatóság: bármikor - ha akad egy szabad hétvégénk
Magyar szabálykönyv: nincs, de a conversio.blog.huról letölthető
 

Ára: 15 490 forint | Hol kapható itthon?

Innsmouth Horror

De mit csináljunk akkor, ha a családtagok és a barátaink nem szeretik azokat a társasjátékokat, ahol mindig egymást kell megelőzni, kiirtani vagy adósságokba kergetni? Az amerikai társasjátékpiac zászlóshajója, a Fantasy Flight Games erre is megoldást kínál: a Rettegés Arkhamban nevű horrorvilágban mindenki a csápos rémek ellen van, ráadásul ez a társasjáték (műfaji oximoronként) egyedül is prímán játszható.

Az Arkham alapjait a legelső, 2008-as nagy indexes játéktesztünkben már bemutattuk: bogaras egyetemi professzorokkal, Indiana Jones-klón régészekkel, fedorakalapos gengszterekkel és a harisnyakötőben marokpisztolyt rejtegető femme fatale-okkal kell az 1920-as évek Amerikájában megakadályoznunk Azatoth, Yog-Sothot, Cthulhu és a többi Lovecraft-rémség evilági eljövetelét, vagyis a világvégét. Mivel a ma már igen népszerű horroríró rengeteg rémtörténetet írt a múlt században, a tanítványai pedig tolkieni igényességgel építgették tovább ködös és sötét, alternatív New Englandet, Lovecraft-megyét, az Arkham társasjátékhoz folyamatosan jelennek meg angolul a jobbnál jobb kiegészítő dobozok.

Az Innsmouth Horrorral például az egyik leghangulatosabb Lovecraft-kisregény, az Árnyék Innsmouth fölött kopoltyús falusijait, torz mélyésglakóit, Dagon atyát, Hydra anyát és a csendes-óceáni kannibálok földjéről egy istentelen, csápos faj fattyaival visszatérő Obed Marsh kapitány pereputtyát csatolhatjuk hozzá az eredeti játéktáblához.

A kiegészítő doboz kis térképe olyan veszélyes helyszínekkel gazdagítja a játékot, mint az Ördögzátony, Dagon Ezoterikus Rendjének temploma vagy a Marsh-féle aranyfinomító, ahol a helyiek a szörnyszülöttektől szexuális szolgáltatásokért cserébe kapott bizarr kincseket olvasztják be. Arkhamból a vasútállomáson keresztül utazhatnak ide a játékosok, és ez erősen ajánlott is, mert ha nem küldjük rá időben az FBI-t az innsmouthi mélységlakókra, hamarabb felébred a játék elején kihúzott Mérhetetlen Vén (Cthulhuék mellé 8 újat is kapunk!) és a csapatunk veszít.

A fő feladatunk viszont továbbra is ugyanaz: le kell öldösni az Arkham utcáin kóborló szörnyeket, és be kell zárni a sötét, külső űrbe nyíló térkapukat, máskülönben még több szörny özönlik elő belőlük. Az ész nélküli játéktáblán rohangálást ezúttal egyedi, külön a karakterekre írt küldetéskártyákkal válthatjuk fel, a borzongásfaktorról pedig az innsmouth-i örökséglapok gondoskodnak: a játékos sosem tudhatja, mikor derül ki róla, hogy az ükapja egy tintahal volt.

Az Innsmouth Horror 16 új karaktert tartalmaz. Van közöttük hírszerző, zsaru, FBI-ügynök és csillagász is, így alapdoboz detektívjével, professzorával és kutatójával kombinálva a játékosok akár egy külön bűnüldöző vagy szobatudós kommandóval is alámerülhetnek a groteszk szobrok és csápos szörnyistenek világába. Bár az eleve kaputrófeával induló sámán és a külső létsíkokról azonnal visszatérő asztronómus olyan erősre sikerültek, hogy már a második körben megnyertük velük a játékot (óriási szerencsével persze).

Innsmouth Horror

A Rettegés Arkhamban alapjáték hihetetlenül hangulatos kiegészítője Lovecraft kultikus kisregénye alapján, ahol a játékos sosem tudhatja, mikor őrül meg vagy változik át dülledt szemű, kopoltyús szörnyeteggé.
Játékosok száma: 1-8 fő
Hány éves kortól: 12
Játékidő: minimum 2 óra
Nehézség: 5/5
Dizájn: 5/5
Újrajátszhatóság: bármikor
Magyar szabálykönyv: nincs
 

Ára: 13 490 forint | Hol kapható itthon?

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?