Íme 2014 legjobb hazai fejlesztésű társasjátékai

2014.12.13. 18:16

Évek óta mindig karácsony előtt készül el az Index Nagy Társasjátéktesztje, 2014-ben sem akartuk feladni ezt a szép, és irgalmatlanul szórakoztató hagyományt. Idén ráadásul mocorogni kezdtek a hazai társasjátékdizájnerek is: Vachter Ákos kendós kártyajátékkal, Vincze Mihály pedig a médiában és a Kickstarteren is felkapott kémes társasjátékával támadta be a nemzetközi piacot. Az exjobbikos Lenhardt Balázs viszont inkább a Nagy-Magyarország-rajongókban bízik, és a pannon Trónok harcával akarja megmutatni, hogy a kiskirályok trónviszálya is van annyira izgalmas, mint a véráztatta Westeros.

Kard és korona

Aki tolt már valaha is éjszakába nyúló Britannia- vagy a Trónok harca-társasjátékpartyt (mi igen, itt és itt írtuk meg), biztosan elgondolkodott már azon, mennyivel jobb volna rómaiakkal, szkítákkal és langobárdokkal, vagy tarka címeres magyar vitézekkel ütni egymást egy Kárpát-medence alakú játéktáblán.

Az exjobbikos Lenhardt Balázs is kipróbálta a Fantasy Flight leghíresebb stratégiai játékait, de ő már nemcsak sörözés közben álmodozott a magyar verzióról, hanem tényleg összerakta. Ez lett a Kard és korona, amiben az Árpád-ház kihalása után, 1301-ben ugrik egymás torkának Csák Máté, Borsa Kopasz, Aba Amadé meg a többi kiskirály.

A Trónok harca és a Britannia hatását az alkotó sem tagadja:

Kwaysser Valdemár pókervilágbajnok szerint a Kard és korona "A magyar trónok harca, gyönyörű grafikával", a Szellemlovas társasjátékbolt pedig így jellemezte: "Ez a kárpát-medencei Rizikó, egyedi megoldásokkal, látványos kivitelben". Az idézetek a játék dobozán is ott virítanak, de Lenhardt Balázs szerint mindez tényleg nem üres marketingduma, valóban hatottak rá a régi sikerjátékok:

A Britannia és a Trónok harca a kedvenc játékaim közé tartozik. Sőt, 15-20 éve létezett egy Fortress Risk kiegészítő is a Rizikóhoz, amiben voltak erődítmények. A várak rendszeréhez innen kaptam ihletet, és ebben voltak olyan kártyák, amelyek a védekezéshez és a támadáshoz adtak módosítót.

Nem szégyen bevallani, hogy teljesen eredeti ötletet úgy a társasjátékok között is nehéz ma már bedobni, mint a zenében. A Kard és Koronával az volt a célom, hogy egy komoly területfoglalós játékot készítsek, ami a Rizikóhoz hasonló, populáris stratégiai játék lehet a piacon.

A dizájn egész tetszetős lett. A nemesi címerekkel ellátott országtérkép és a színes seregjelző korongok simán hozzák azt a színvonalat, amit a 2007-es Britanniában megszokhattunk. A játékmenet lényegében ugyanaz, mint az angol eredetinél. Gyalogos és lovas egységeinket összevonva vonulhatunk át a szomszédos mezőre (itt: középkori magyar vármegyékre), hogy ott elkalapáljuk az ellenséges sereget, hogy aztán az elfoglalt területeinkért kapott adóból új katonákat toborozzunk, és később még több területet hódítsunk meg.

A külön fegyvernemek is a Britanniát idézik. A gyalogosok 5-ös és 6-os kockadobással ütik meg az ellenfelet, a lovasok viszont már 4-5-6-tal is betalálnak, és csak 6-os dobással lehet őket leszedni. Szintén a nagy elődből lett átvéve, hogy a nehéz terepen (pl. hegyes vidék) rosszabb a támadók találati esélye, és az is Britannia-örökség, hogy a sereggel tartó tartományurak pluszt adnak az egységeknek. Így egy Csák Máté vezette lovasrohamnál már a 3-as dobás is elég a találathoz - ám amíg a Britanniában semmi következménye nincs, ha egy csatában meghal Arthur vagy Hódító Vilmos, itt elveszítjük a játékot, ha a kiskirályunk sereg nélkül marad a játéktáblán. A Kard és korona másik újdonsága a nagy elődhöz képest az íjászok megjelenése: ők még a közelharc előtti nulladik körben lőhetnek az ellenfélre, új taktikázási lehetőséget nyitva.

Mutatós játéktábla, hülye szóviccel: "Borsa Kopasz - Láthatatlan és megfoghatatlan, mint a hal(ál)"
Mutatós játéktábla, hülye szóviccel: "Borsa Kopasz - Láthatatlan és megfoghatatlan, mint a hal(ál)"

Csák, Nemcsák

Csapó Attila, a Blog.hu szerkesztője már nem lelkesedett annyira a magyar Trónok harcáért, mint a cikkíró. Íme a különvéleménye:

Bonyolult. Túl bonyolult. Két és fél szóban így foglalnám össze, hogy mit éreztem, amikor két óra lázas játékszabály-búvárkodás után jutottunk el oda majdnem, hogy valaki már dobjon is. Izzadtunk, kiabáltunk, mindent megvitattunk hatszor, innen, onnan, amonnan. Egy kicsit az első Battlestar Galactica játékomra emlékeztetett a dolog, csak itt nem történt meg a varázslat, nem kattant a helyére az egész, hanem maradt a káosz. A várak nem voltak elég táposak, a hadúr jelenléte pedig effektíve megölte az egyik játékosunkat a sereg erősítése helyett - kellemetlen. Egyértelműbb szabályok kellenének.

A Trónok harcához hasonlóan a Kard és koronában is eseménykártyákkal kezdődnek a körök, és licitálni kell három tisztségre (ha az országbíró, a tárnokmester és a nádor jelző is hozzánk kerül, harc nélkül megnyertük a játékot). Ezek többnyire bónuszokat adnak, így a fenti példánál maradva előfordulhat, hogy a Szüret eseménykártyánál +1 támadást nyerő, részeg lovagokkal rohamozó, Csák Máté országbíró már 2-es kockadobással is betalál, de csupa 1-est dob, ezeket viszont a tisztsége jogán újradobhatja.

Az elsőre látszik, hogy a Kard és korona a nagy haderőt felvonultató, támadó taktikát preferálja, azaz folyamatosan megy a harc a győzelmet jelentő 6 vár elfoglalásáért. Ezzel a játék mindenképpen izgalmasabb a Haduraknál, ahol mindenki csak a várában gubbaszt, csak sajnos a könnyelműen háborúzó tartományurak nagyon hamar elbúcsúzhatnak a seregeiktől és a fejüktől. Nálunk például már a tesztjáték legelső körében felkoncolták Aba Amadét és Borsa Kopaszt, és mivel a dacos játékosok nem akartak hűbéresküt fogadni, kiestek.

A negatívumok között muszáj megemlíteni a szabálykönyv tanítóbácsisan túlmagyarázós stílusát is. A kis összefoglaló kártyákon elférhetett volna jóval több szabály, az érdekes történelmi adalékokat pedig kódexszerű színesítő szövegként kellett volna a füzet szélére rakni, mert így sokszor nagyon nehéz játék közben visszakeresni, hogy ki, mikor, milyen bónuszokra jogosult (ennek orvoslására a Kard és korona honlapján már elindult egy GYIK menüpont, ahol bárki részletes szabálymagyarázatot kérhet). A játszva tanítás szándéka ugyanakkor dicséretes a Kard és koronában: az eseménykártyák illusztrációit például az Országos Széchenyi Könyvtárban őrzött festményekből válogatta össze az alkotó, kellemesen visszahozva a '70-es '80-as évek műveltségi társasjátékainak hangulatát.

Kard és korona

A Rizikó, a Britannia és a Game of Thrones mutatós és ötletes mixe. Nem forradalmasítja ugyan a társasjátékipart, de legalább a magyar történelem megszállottjai végre a Kárpát-medencében is harcolhatnak egy trónért.
Játékosok száma: 2-6 fő
Ajánlott életkor: 10+
Játékidő: 1-3 óra, nehézségtől függően
Nehézség: 4/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: kizárólag március 15-én és augusztus 20-án, mert a Britannia és a Trónok harca azért még mindig jobb
Magyar szabálykönyv: a dobozban, de pdf-ben is letölthető
 

Ára: 9990 forint | Hol kapható?

Redacted

Vincze Mihály, Turczi Dávid és Nimmerfroh Katalin közösségi finanszírozásban készült hidegháborús kémjátszmája, a [redacted] legalább olyan fényes karriert futott be a Kickstarteren, mint a Nyugat+Zombik képregény az Indiegogón. A három egyetemista társasjátékáért már akkor megőrült a teljes magyar sajtó és a fél világ, amikor még csak egyetlen, szerkesztőségről szerkesztőségre játszható példány volt belőle, mások pedig csak online próbálhatták ki a direkt netes társasjátékozásra kifejlesztett Vassal Engine-nel.

Az Index mindig mindent fikáz, de ez most mindenkinek bejött

Csapó Attila:

Telitalálat az alaptéma, a megvalósítás is csillagos ötös, a mozgás és harcrendszer zseniális, kiegyensúlyozott - rég láttam ilyen izgalmas felépítésű, okos játékot, ahol a szabályok is elsőre egyértelműek. Imádtam, és a 60 perces játék végén borzasztó csalódott voltam, hogy nem tudtunk már még egy kört letolni ott helyben.

Magyarkuti Barna:

Elég rég nem játszottam semmilyen társasjátékkal, az is valószínűleg a Monopoly vagy a Gazdálkodj okosan! volt. Jó volt, hogy nagyon kevés idő ment el olyan fölösleges és irányíthatalan dolgokra, mint a kockával dobálás vagy a bábukkal lépegetés, ráadásul a nyertes csapatban voltam, úgyhogy nálam a Redacted simán veri a megszokott játékokat. 

A tervezők az elmúlt években rengeteg társasjáték kiadónak megmutatták az ötletüket, de csak a LudiCreations látott benne fantáziát és szervezte meg hozzá a Kickstarter kampányt. Ami végül annyira sikeres lett, hogy a legnagylelkűbb adományozók már augusztusban megkapták az első kiegészítő csomagot a játékhoz, még több ügynökkel és küldetéskártyával.

A népszerűség abszolút érthető. A [redacted] legalább olyan szórakoztató játék, mint a korábban az Indexben is letesztelt Bang!, mert itt sem lehet tudni, ki kivel van. A játéktér klasszikus hidegháborús helyszín: egy meg nem nevezett konzulátus háromemeletes épülete. Az itt megrendezett bál leple alatt próbálja meg az MI5, a CIA, a KGB és a kínai titkosszolgálat megszerezni a politikai ellenfelek titkos dossziéit. Ám mivel senki sem tudja a másikról, hogy kinek dolgozik, a '70-as évek tipikus mágnesszalagos lehallgatószobáiban egymást gyomrozó kémekről óriási röhögések közepette derülhet ki, hogy valójában épp a saját szövetségesüket kínvallatják, miközben az ellenfél vigyorogva elrepül egy helikopterrel, számzáras aktatáskájában egy floppy lemezzel és a titkos iratokkal, amivel meg is nyerte a játékot.

A vidám hangulat ellenére a játék első sorban a kőkemény agymunkára, a taktikázásra és a profi blöffölésre épít. A harc pedig egyáltalán nem lassítja az agymunkát, mert briliáns egyszerűséggel egy kő, papír, olló-meccsel (helyesebben: kés, boxer, fojtóhurok) zajlik le, ahol a játék közben okosan összeszedett pisztolyokkal és golyóálló mellényekkel növelhetjük az esélyeinket és csökkenthetjük az ellenfélét.

Popkulturális kikacsintások

A kártyák jópofa rajzfilmdizájnja nemcsak tetszetős, de tele van rejtett utalásokkal, amikkel az alkotók a kedvenc nyomozós és titkosügynökös filmjeik előtt tisztelegtek. Az egyik kínai kémkártyán például Jackie Chan vigyorog, Sean Connery a brit csapatot erősíti, a CSI Miami sztárja, David Caruso pedig a CIA-különítmény tagja.

A Redactednek létezik egy 5 játékosos verziója is, amiben az Interpol is küld egy fedett embert a konzulátusra, de neki neki nem az iradtdossziét kell megszereznie, hanem lekapcsolnia mindkét hidegháborús fél soraiból azt a kémet, aki korábban valami bűnt követett el Európában (ezt egy vérfolt jelzi az illető figuráján). Vincze Mihályék egyelőre magyar forgalmazót keresnek a játékhoz, hog az itthoni rajongók is zökkenőmentesen juthassanak a Redactedhez, de az már most biztos, hogy pár éven belül egy más stílusú, de szintén saját fejlesztésű játékkal is jelentkeznek majd.

[redacted]

Magyar fejlesztésű, nemzetközi piacra szánt, ötletes kémjáték a kacsintós gyilkos, a Bang! és a régi Bond-filmek legszebb hagyományaira építve. Vigyázat, masszív függőséget okoz!
Játékosok száma: 2-6 fő
Ajánlott életkor: 10+
Játékidő: maximum 1 óra
Nehézség: 3/5
Dizájn: 5/5
Újrajátszhatóság: bármikor
Magyar szabálykönyv: december 21-től pdf-ben is elérhető, addig itt az angol verzió
 

Ára: 40 euró + postaköltség  | Hol kapható?

Kendo Taikai

A Kendo Playing Cardsot Vachter Ákos, 4. danos kendós fejlesztette ki, több évig tökéletesítgetve a játékot. Két verzió van: a bonyolultabb haladó játékosoknak és kendósoknak lehet érdekesebb, kezdésnek mindenképpen az egyszerűbb verzióval érdemes próbálkozni. Utóbbiban például az egyes támadástípusoknál nincs különbség a hátralépésből indított akció és a hagyományos támadás között, nincsenek az idő lejártát jelző sárga zászlók a játékban, viszont két ember helyett akár hatan is leülhetnek vele egy kicsit bambuszkardozni.

A szabályok és a lapok megismerése beletelik egy kis időbe, de a második menetre már nagyjából mindenkinek ott lesz a fejében minden. A sima támadásokkal (barna lapok), a hárító ellentámadásokkal (piros lapok) és a speciális zöld lapokkal (ellenfél meglökése, kard fej fölé emelése, üres ill. rendíthetetlen elme, stb.) kiválóan lehet taktikázni, és persze itt is van egy mindent ütő lap, mint a régi autós kártyákban a Lola-T.

A játék úgy lett kitalálva, hogy valóban lefedje a valódi kendós mozdulatokat, és a vívás közbeni lehetőségeket, így minden eleme megfelel a valóságnak. Aki látott már valaha kendoversenyt, annak tényleg visszajön egy ilyen küzdelem ritmusa a kártyákon keresztül. Egyelőre ezernél kevesebb példány készült belőle, és az alkotó nem is elsősorban a magyar, hanem a nemzetközi piacra szánja, így a kártyákon is japán feliratokat láthatunk. Ismeretterjesztésnek is igen kíváló lehet, de elsősorban mégis azok fogják értékelni, akik eleve élnek-halnak a japán kultúráért.

Kendo Taikai

Kártyalapos kendoszimulátor, amivel azok is eljátszogathatnak, akik csak akkor látnak edzőtermet, ha Ryu vagy Songoku ugrál a tévéképernyőn. Talán a grafika lehetne látványosabb - kérdés persze, mennyire vonná el a figyelmet a taktikázástól, ha minden lapra miniszoknyás mangalány kerülne?
Játékosok száma: 2-6 fő
Ajánlott életkor: 10+
Játékidő: 20 perc
Nehézség: 2/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: bármikor
Magyar szabálykönyv: letölthető a netről
 

Ára: 2500 forint + postaköltség | Hol kapható?

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?