Kedvenc éttermünknek továbbra is szüksége van ránk!

shutterstock 534674203
2020.05.04. 07:06
Sokan remélik, hogy a különösen nehéz helyzetben lévő vendéglátóipar számára mihamarabb érkezik valamiféle könnyítés, egyelőre ez csak a vidéki éttermek esetén látszik realizálódni. Mivel esetükben is csak a teraszokat használhatjuk, a vendéglátóipar még messze van attól, hogy visszatérjen a régi kerékvágásba. Ahhoz, hogy kedvenceink fennmaradhassanak, a mi segítségünk is elengedhetetlen – ezért is érdemes házhoz rendelni az ebédet. Azt is mutatjuk, hogy hogyan tehetjük ezt biztonságosan.

Az egészségügyi veszélyhelyzet és vele együtt a tömeges otthonmaradás szó szerint egyik napról a másikra ütött be. A március 28-án bevezetett kijárási korlátozás után már rendeletileg tilos volt vendéglátóhelyen tartózkodni, így lehetetlenné vált kedvenc hamburgerünket, rántott húsunk élvezete – főleg, ha az adott hely nem szállít házhoz. Sokan reménykedtek nagyobb mértékű lazításban május 3-tól, ám a kiemelten veszélyeztetett helyeken, mint a főváros, egyelőre minden korlátozás megmarad. A vidéki éttermek kerthelyiségei, teraszai azonban kinyithatnak, az első lépéseket megtettük a lazítás irányába.

A korlátozás senkinek nem öröm: a vendéglátósok kevesebb jövedelemhez jutnak, a vendégeknek pedig hiányzik a megszokott, kedvenc helyük, a kedvenc ételük. „A helyzet bizonytalansága miatt márciusban sok étterem bezárt – mondja Veres László, a Falatozz.hu ügyvezetője. Ez azonban jobbára csak rövid ideig tartott, az éttermek hamar elkezdtek alternatív megoldásokat keresni.”

Kiút a karanténból: a házhozszállítás

shutterstock 772806031

Az egyik leginkább magától értetődő lehetőség a házhozszállítás volt az éttermekszámára. „Sok helyen ez már jól működő szolgáltatás volt, azonban számos esetben új kihívást jelentett az étteremnek ez az értékesítési csatorna – folytatja Veres László

A hozzánk újonnan érkező éttermek zöme olyan hely, amelyik korábban nem szállított ki, a helyben étkeztetés megszüntetésére reagáltak ezzel. Nagyjából tízszer annyi étterem jelentkezik most nálunk, mint általában szokott. A területi megoszlás nem változott, a fővárosi-vidéki éttermek aránya nagyjából ugyanaz, mint a karantént megelőző időszakban.”

Szerencsére az emberek ételrendelési kedve egyáltalán nem csappant meg, sőt, a legtöbb budapesti kerületben és a megyeszékhelyek többségén is nőtt az átlagos kosárérték.

Mit tehet még az étterem?

Az vendéglátóhelyek közül az maradhat talpon, amelyik kellőképpen rugalmasan tud igazodni az új helyzethez.

„Sok étterem kért tőlünk tanácsot, akik számára az első számú javaslatunk az volt, hogy az összes rendelkezésre álló kommunikációs csatornán tudassák a megrendelőikkel, hogy működik a kiszállítás és felkészítették a konyhájukat és a futárokat a járványhelyzetre - persze csak abban az esetben, ha ez így is van.”

Sok étterem leszűkítette vagy módosította az étlapját a beszerezhető alapanyagok függvényében.

shutterstock 489449776

A salgótarjáni Hollywood Snacks például ezt az időt használta ki arra, hogy nyisson új megrendelők felé:

„Folyamatosan alakítjuk az étlapunkat a járvány alatt. Felkerült rá sok olyan fogás is, amit ételérzékenyeknek szánunk, megkönnyítve számukra a karantén alatti mindennapokat” – meséli a tulajdonos, Kónya Erzsébet.

Az áremelés sem volt elkerülhető – Veres László szerint országos jelenség, hogy a fogyasztói árak megnövekedtek, hogy rentábilis maradjon az étterem működése, hiszen az alapanyagok ára is megugrott. A Falatozz.hu ügyvezetője ezzel együtt is úgy látja, hogy az éttermek számára inkább a március szólt a túlélésről, az április - és főleg a május - már egy normálisabb kerékvágásba tereli majd az éttermeket.

Mit tehet a vendég?

Ha vendégként támogatni szeretnénk kedvenc éttermünk fennmaradását, akkor a két legfontosabb dolog természetesen a rendelés és a tájékozódás. A legtöbb étterem már kommunikál Facebookon, Instagrammon, érdemes ott is követnünk őket, hiszen így a legfrissebb hírekről is hamar értesülünk. A közösségi médiában már el is indult a #mentsdmegazettermet mozgalom, ami arra irányul, hogy az emberek rendeljenek kisebb, kedvenc helyeikről, hogy a karantén elmúltával is tudjunk majd náluk enni.

A Hollywood Snacks például ötletes módszert talált ki a kommunikációs lehetőségeik bővítésére: „A mobilalkalmazásunkat úgy népszerűsítjük a városban, hogy minden futár autónk tetejére kiragasztottuk a letöltés QR kódját, így az emeleti lakásokból azonnal be is tudja olvasni a kódot az, akinek felkelti a kíváncsiságát” – tudtuk meg a tulajdonostól.

Az ételrendeléssel kapcsolatban sokakban van egy kis félsz: hiszen az a doboz a külvilágból jön, a futárok sok emberrel kerülnek kapcsolatba,  így nem feltétlenül ítéljük biztonságosnak a szituációt.

Az éttermek és házhozszállító cégek már bevezettek minden szükséges szabályt, ha azonban még így is aggódunk, akkor néhány otthoni lépéssel szuperbiztonságossá tehetjük az átvétel folyamatát, ahogy ez ebből a videóból kiderül.

Mire számítsunk a karantén után?

A házhozszállítás soha nem volt még népszerűbb, és valószínűleg soha korábban nem álltak ennyien futárnak, mint manapság. Ez a helyzet egyelőre mindenkinek jó: az ételrendelő portálnak (a Falatozz.hu 35 százalékos növekedést lát a piacon április hónapban a márciusi adatokhoz képest), az étteremnek és a futároknak egyaránt. De mire számíthatunk akkor, ha a korlátozásokat elkezdik lazítani?

Veres László szerint egy esetleges korlátozott nyitvatartás még mindig nem biztosítja az éttermek számára a normál működést, így a várható lazítások ellenére fontos lesz továbbra is, hogy az emberek rendeljenek, az éttermek pedig működtessék a házhozszállítást.

„Sok étteremnél egyelőre fizikai korlátja van annak, hogy a helyben fogyasztó és a kiszállítást kérő rendeléseket is kiszolgálja - március-áprilisban, a beülős vendégek eltűnésével, a felszabaduló kapacitást tudták átforgatni a kiszállításba. Azonban egyre több étteremtől kapunk pozitív visszajelzéseket a kiszállítással kapcsolatban, és mivel egy elhúzódó járványra is fel szeretnének készülni, vizsgálják a lehetőségeket a kapacitásuk, a konyha bővítésével kapcsolatban. Úgy vélem, hosszú távon ezek az éttermek fogják tudni biztosítani a stabilitásukat.”

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette a Falatozz.hu megbízásából, nem az Index szerkesztősége.
Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.