A mozdonyok üzemanyagának közel felét ellopják a MÁV-nál

2009.05.22. 07:34 Módosítva: 2009.05.22. 07:34
2006-ban 12 milliárd forint volt a MÁV üzemanyag-költsége, ám a gázolajnak alig a fele hasznosult. A maradékot feltehetően ellopták. A vasúttársaság ezért szerelte fel helymeghatározó GPS-készülékkel a mozdonyait, csakhogy üzemanyag-szintmérőre már nem futotta.

A GPS-szel kombinált számítógép rögzíti, egyben központi számítógépre továbbítja egyebek mellett a mozdony helyét, sebességét és fogyasztását. A mindenkor a tartályban lévő üzemanyag mennyiségének a mérését azonban nem sikerült megoldani – írja pénteki vezető anyagában a Magyar Nemzet.

Egy korábbi, a berendezés tesztelése során végzett felmérés alapján derült ki, hogy a mozdonyok a mozgás alatt, azaz a munka során csak az üzemanyag felét használták fel. Az üzemanyagkiadóknál mértnél 14 százalékkal kevesebb gázolaj került ténylegesen a mozdonyok tankjába. Az üzemanyag 26 százaléka akkor fogyott, amikor a mozdonyok álltak.

A tankolásnál azért "tűnhet el" rengeteg üzemanyag, mert sok mozdony nincs felszerelve a légmentes gyorstöltést és az elektronikus mérést lehetővé tévő csonkkal illetve adatrögzítővel. Ezeket a mozdonyokat ugyanolyan pisztolyokkal tankolják, mint az autókat.

Az állásidő a tolvajoknak kedvez: a mozdonyok 4000 literes tankjából barkácsolt eszközökkel alkalmanként 40-50 liternyit szivattyúznak ki, amit a mozdony nem túl kifinomult üzemanyagszint-jelzője egyáltalán nem érzékel.

A Magyar Nemzet szerint lehetséges, hogy a MÁV azért nem lép fel határozottabban a jelenség ellen, mert csak a hajtásként szolgáló üzemanyag után igényelheti vissza az áfát. Jerlenleg a teljes mennyiséget így számolják el, ám ha kiderülne, hogy valójában milyen kevés gázolaj hasznosul, a tolvajok zsákmánya után sokmilliárd forintnyi áfát kéne befizetni az államkasszába.

A MÁV Trakció Zrt. vezérigazgatója, Márkus Imre elmondta, hogy a Bz motorvonatok kivételével minden mozdonyt felszereltek a lopást kizáró gyorstöltővel, így mára visszaszorulóban van a jelenség. Ma már pontosabban tudják mérni az üzemanyagszintet is. A tank és a motor közötti vezeték megcsapolását szúrópróbákkal próbálják kiszűrni.

Régebben sok üzemanyagnak a karbantartás során veszett nyoma. Átadáskor ma már dokumentálják az üzemanyag mennyiségét, így onnantól azért a MÁV Gépészet áll jót. Márkus szerint hamarosan beszámolnak a már hónapok óta működő adatrögzítés országos tapasztalatairól.