Hortenzia, Gergő
-1 °C
8 °C

Megfázott az óvodás, nincs utas a vonatokon

2009.04.16. 09:13

Igencsak jó Magyarország térképpel kell rendelkeznie annak, aki megtalálja Kisszénást. Ugyanis Kisszénás település nincs, de ilyen nevű vasúti csomópont van. Segítünk. A kedves olvasó keresse meg Kardos települést Békés megyében. A településtől délre 6 km-re szúrja a körző hegyét bele a térképbe. Na ott van Kisszénás. 6 km-re délre Kardostól és 6 km keletre Kondorostól, a mező közepén.

Átlagosan 0,7 utast számoltak vonatonként.

A békési sok ezres tanyavilágból 7 tanya itt található. Meg a vasútállomás. 1893-ban a Békés-Csanádi HÉV vasutat építtetett Szarvasról Orosházán át Mezőhegyesre. Ebbe a vonalba kötötték bele Kisszénás tanyacsoportnál a Kisszénás–Kondoros közötti 6 km hosszú mellékvonalat.

Hatalmas forgalom sohasem volt a vonalon, de a vasút egyértelműen előnyben volt mind a gyaloglással, mind a lovas/tehenes szekérrel szemben. A teherforgalom már évekkel ezelőtt megszűnt mind a kondorosi vonalon, mind az Orosháza-Szarvasi vonalon. A személyvonatok se túl zsúfoltak. A Budapestről Mezőtúrra érkező reggeli nemzetközi vonaton is jut saját fülke (8 ülőhely) minden utasnak. Mezőtúrtól egy szóló Bz indul 7 utassal a 44 ülőhelyen. Mezőtúrtól Kisszénás 39 km, ezt 50-55 perc alatt teszi meg a motorvonat.

Kisszénás egy tanyacsoport, komoly vasútállomással. A tanyacsoportban van 7 tanya. A 7 tanyából 6 lakatlan, egy tanyában lakik egy fiatalasszony, óvodás kislányával. A másik 6 tanyából a lakosok már elköltöztek, de két tanyához hoztak egy úgynevezett tanyást. A tanyás olyan ember, aki a gazda helyett gondozza a két gondjaira bízott tanyát és a tanyán maradt állatokat, kosztért és kvártélyért. Ezen kívül az egyik elhagyott tanyában vannak még baromfik és macskák. Ezeket is eteti egy bácsi, aki hetente kétszer-háromszor vonattal érkezik.

Innen indul a Kisszénás-Kondoros vasútvonal. Nem bonyolult a vonalvezetése. Egyenesen megy a pusztában 6 km-t, míg beér Kondorosra. Ez a vonal a MÁV nyilvántartásában az ország legkevésbé kihasznált vasútvonala. 2006-ban átlagosan 0,7 utast számoltak vonatonként, azaz három vonatonként volt két utas.

Ez mára lecsökkent. A helyi vasutasok készségesek, udvariasak, segítőkészek. Név szerint sorolják a heti (nem napi) „utasáramlatot.” Van ugye az óvodás kislány, akit anyukája reggel bevisz Kondorosra az óvodába, délután hazahoz. Ők fix utasok a hét öt napján. Van ugye a macskát etető, tojást összeszedő bácsi, aki Kondorosról jön ki hetente kétszer-háromszor. És van a pénteki három diák, akik messze tanulnak, de péntek délutáni vonattal jönnek, és vasárnap délutáni vonattal mennek. Vannak még eltévedt turisták, vasútbarátok, belőlük is minden hónapra akad egy-kettő.

Naponta három pár, azaz hat vonat közlekedik.

Március közepén homok került a gépezetbe, mert az óvodás kislány megfázott, a macskaetető bácsi meg megrántotta a bokáját.

Ezért azon a héten nem volt utas a napi hat vonaton. A hét közepén, az üres vonaton a kalauznő már nagyon várta a pénteket estét, hisz igaz, hogy a péntek estig leközlekedett 28 vonaton nem volt utas, de a 29.-re biztosan megjön a három kollégista, és mégse zárják az egész hetet nulla utassal. Nem tudom, megjöttek, vagy sem, bízzunk abban, hogy lett azon a héten is utas legalább egy vagy két vonaton, és a heti 42 vonat nem mindegyike ment üresen.

Erre a komoly vasúti teljesítményre (napi 6 vonat = 36 km) Mezőhegyesről, 59 km-ről (Néha Szentesről, 64 km) jön reggelente rezsiben egy motorvonat, és tér haza este ismét 59 vagy 64 km-t megtéve.

Az üres vonaton természetesen van mozdonyvezető és van kalauz is. A rendszeres, napi utasuk, az óvodás kislány még nem fizet, mert ingyen utazik, édesanyja kedvezményének mértékét pedig elfelejtettem megkérdezni. A fájós lábú, macskaetető bácsi pedig már nem fizet. Azt, hogy vonatonként, pontosabban két-három vonatonként egy utas jegyét miért nem tudja ellenőrizni a mozdonyvezető, nos arra értelmes magyarázatot még nem találtak.

Az üres vonatot továbbította naponta két-két mozdonyvezető és kalauz.

Tegyünk habot is erre a tortára. A 126-os menetrendi mezőben található Kisszénás-Kondoros vonalon az első vonat már 7,55-kor elindul, az utolsó pedig 16,55-kor érkezik vissza Kisszénásra. A Mezőhegyesről való ki és visszajövetellel együtt ez már nem férne bele a mozdonyvezetők és kalauzok szolgálatába, ezért a napi három kanyart (36 „hasznos” km-t) nem egy mozdonyvezető és egy kalauz, hanem két mozdonyvezető és két kalauz teljesíti. Mivel „az” utasunk (becsüljük meg), az óvodás kislány azon a héten megfázása miatt nem járt óvodába, így a semmit, az üres vonatot továbbította naponta két-két mozdonyvezető és kalauz.

Mozdonyvezetőink és kalauzaink, ott a semmi közepén ne féljenek, ezért Kisszénás főpályaudvarán szolgálatot teljesít egy forgalmi szolgálattevő és egy váltókezelő is. Naponta 6-8 ember teszi a dolgát.

Javaslom a kedves olvasónak, hogy menjen el, nézze meg Kisszénást. Ismerkedjen a XXI. század magyar valóságával. Ez is Magyarország a XXI. században. Aki elmegy, gondoljon arra is, hogy ha megjelent a 126-os vonalon, mint utas, mindjárt sok százalékkal javította a vonal kihasználtságát.

Ja. Az óvodás kislány, remélem már meggyógyult, s mivel egy teljes vasútvonal forgalma az ő egészségétől függ, ezért a minimum, hogy a vasút meghívja nyaralni anyukájával egy vasúti üdülőbe a nyáron.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?