Béla, aki pesti volt és a gödöllői dombok között is kiismerte magát, így emlékszik vissza. De mire emlékezik Karcsi?
Béla:
Bécsben dolgoztunk, feketén, Debrecenből. Hetente jártunk. Akkor az a nagyritka eset volt, hogy "beteg" volt a gépem, ezért utasként éltem át. És ebből lett a dráma. Délután 4 körül indultunk Karcsi kőműves Szamarájával. Én képviseltem az elektromosságot, mint villanyszerelő, az anyósülésen, hátul még egy Karcsi, ő is kőműves. Nem sejtettünk semmit. Vagyis talán, ma már. Ugyanis Karcsi sofőr, számomra érthetetlen vezetési stílusa kihozta belőlem az "anyósülésszindrómát". A stílus: látjuk előttünk a bécsi nagykőrút hömpölygő, piros jelzőlámpához érkező kocsisorának felénk kúszó féklámpa sorát. Vagy csak én látom? Karcsi nem. Lába a gázon. Robogunk az álló sorvég felé. Meg tudtunk állni, nem mondom, de miért így vezet? Megkérdeztem. "Ha állandóan beleszólsz a vezetésbe, inkább ülj hátra", volt a válasz. Jó, jó, én szeretek elöl ülni, nem fogok többet szólni. Hétvége, nagy forgalom, dugó Hegyeshalomnál. Átjövünk. Akkor még az M1-es, a mai első győri bevezetőig volt kész. Jövünk a "halál útján" (ez volt Győrig az 1-es neve). Karcsi vezetése a "régi". Közeledünk Lövő-höz. Jobb oldalon távolban a falu szélén benzinkút. Az előttünk érkezők megállnak, hogy beengedjenek pár szomjas verdát, mert a Bécs felöl jövő sortól igencsak várhatnának. Szóval áll előttünk a sor. Karcsi és (a) szamara még nyomul. Aztán látja, áll a sor előttünk. Sötét van már, este kilenc is elmúlt. Fékez redesen, ahogy illik. Megállunk. Mit hallok, mit hallunk? Nnyinyinyinyíííííííííííí, BUMMMM ! A fejtámla megvédett. Hátulról, ahogy ilyenkor kell, úgy igazán, belénkvágódott egy másik szamara. Húzodott lefelé, de nem volt hely, így a jobb hátsó felünket elkapta, de keményen. Úgy, hogy beszorult a kerék. Szegény, jobbra próbált menekülni, baloldalt volt egy teljes sávnyi forgalomtól elzárt terület. Arra nem szabad ráhajtani. Mondom este kilenc múlt. A kölcsönös megegyezés papírmunkája után, egy betondarabbal éjfélre sikerült a kerékjáratot újra járattá nyílvánítani. ÉJFÉLRE! Győrig viszonylag hamar eljutottunk. Négy óra várakozás után jutottunk tovább. Reggel értünk Budára. Már majdnem a Skálánál voltunk. Egyhelyben négy és félóra ácsorgás. Elballagtam a Skálához. Ott kérdeztem meg, hogy minden híd le van zárva? "A Margit hidat nem engedték lezárni, az az egy járható". Pesti gyerek voltam, kikecmeregtünk a lassan-lassan araszoló sorból, és átjöttünk az egy szabad hídon. Irány az M3-as. Blokád. Kerepesi út, 3-as főút. Gödöllőnél gond nélkül fel a pályára. Gyöngyös, blokád. Itt voltam villszer tanuló, a szölőskertek alatt kerültünk, így bejutottunk a városba. Innen már nem volt gond. Mire Debrecenbe értünk lassan oldódott a blokád. Az én Bécs-Debrecen csúcsom akkoriban Zsigulival, kevesebb pályán, határátlépéssel 6 óra 15 perc volt. Ehelyett szombaton délután 2-re értünk haza. 22 óra. Ha Karcsika nem úgy vezet, valószínűleg éjjel 1, de legkésőbb 2-re hazaértünk volna. Nem mindegy a stílus. Ma már egy kedves emlék, valyon a többiek emlékeznek még? Karcsi!
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
Újabb tárgyalást szorgalmaznak a kormánnyal a taxivállalatok és a teherfuvarozók képviselői. A City Taxi budapesti központjában ülésező válságstáb azt szeretné, ha a tárgyalásra az eredetileg tervezett vasárnap délelőtti időpont helyett még szombat délután sor kerülne.
A fuvarozók szerint ugyanis megengedhetetlen minden további
késlekedés, annál is inkább mert meggyőződésük: a kormány tudatosan
akarja húzni az időt. A taxivállalatok megbízottai ugyanakkor
hangsúlyozták: továbbra is kizárólag az üzemanyagárakról akarnak
tárgyalni, természetesen azzal a szándékkal, hogy a kormány -
vizsgálja felül és valamilyen formában módosítsa korábbi döntését.
A City Taxi központjában szerzett értesülések szerint az is
bizonyos, hogy a fuvarozók továbbra is eltökélten kitartanak a
blokád mellett, és nem adják fel a hídfőknél és a forgalmasabb
csomópontoknál elfoglalt állásaikat. (MTI)
Csütörtökön az esti órákban magántaxisok százai gyűltek össze Budapesten, a Hősök terén, hogy a néhány órával azelőtt bejelentett benzinár-emelés ellen tiltakozzanak. (MTI)
Éfféltől mégis emelkedik a benzin ára. Az egyes üzemanyagfajtákért oktánszámtól függően csaknem a dupláját kell fizetniük majd a fogyasztóknak, mint korábban. A normálbenzin litere 56, a 92-es oktánszámúé 59, az ólommentesé 61, a 98-as extrabenzin ára pedig 62 forint lesz. A dízelolaj új ára minőségétől függően 42-45 forint. Sok titkolózás és huzavona után az áremelést délután jelentették be a Parlamentben az ipari tárca képviselői. (MTI)
Ahhoz képest, hogy egy nappal korábban még azt közölték, hogy a hírekkel ellentétben a kormány napirendjén nem is szerepel a benzináremelés témája, elég meglepő a bejelentés.
A leginkább érintett cég, az Ásványolajforgalmi Vállalat (Áfor) titokban kapott értesítést a brutális áremelésről. A Magyar Hírlap már reggel megpendítette,hogy tudomása szerint a kormány megüzente az Áfor vezetőinek, hogy műszakilag készüljenek fel a közeljövőben végrehajtandó benzináremelésre. Bár az előzetes tájékoztatás szerint a Minisztertanács mai ülésének napirendjén nem szerepel ez a téma, az Áfor vezetőit délutánra mégis tájékoztatóra hívták, hogy közöljék az áremelés részleteit.
Az Áfor töltőállomásain található kutak több mint 90 százaléka mechanikus, ezek annak idején még az ötforintos benzinre készültek. A számlálók országos átállítására 48 órára van szükség, de a 410 töltőállomás akár néhány óra alatt át tud állni az új árra. Mindez az úgynevezett szorzótáblás módszerrel oldható meg: ez a táblázat mutatja a benzinkutasoknak a régi árak átszámítási módját - nyilatkozta a Magyar Hírlapnak Dobány László, az Áfor műszaki vezérigazgató-helyettese.
A két hete folyamatosan cáfolt benzináremelést nem a kormány valamelyik tagja, hanem Kardos Antalné, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium szóvivője jelentette be a Parlamentben csütörtökön délután tartott sajtótájékoztatón.
Mint mondta, az áremelést a szovjet olajszállítások bejelentett és azon túli csökkenése, valamint az Öböl menti térségben kirobbant válság okozta, illetőleg az, hogy e körülmények miatt egyre nagyobb mennyiségű kőolajat kellett beszereznie hazánknak magas világpiaci árakon. (MTI)
Magyarország összes energia-felhasználásának több mint 60 százalékát szerezte be importból, főként a Szovjetunióból. Az 1990-ben 6,5 millió tonna kőolaj szállításáról kötöttek szerződést, október közepéig azonban körülbelül egymillió tonnával kevesebb érkezett az oroszoktól, mint amennyit időarányosan teljesíteniük kellett volna. Ezért más forrásokból, világpiaci áron vásárolt a kormány.
Az üzemanyagok fogyasztói árával kapcsolatban a parlamenti sajtótájékoztatón Kardos Antalné azt közölte: az eddigi árképzés a 17 dolláros olajat tekintette árközpontnak, a mostani áremelés révén az irányadó ár 29 dollár - vagyis ezt alapul véve alakították ki az üzemanyagok fogyasztói árát .
Hiába a rendszeres hivatalos cáfolta az áremelésről, a benzinkutak előtt már napok óta hosszú sorok állnak. A szóvivő szerint a kialakult helyeztért a sajtó a hibás.
Egyre több taxis jön a Felvonulási térre, állítólag CB-n hevítik egymást az áremelések ellen.
A honvédség tartalékai vajon bevonhatók-e a lakosság ellátásába? - kérdezett rá a meglévő készleteket veszélyezető lakossági roham kezelésére a Magyar Hírlap az Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt (OKGT) bányászati vezérigazgatóhelyettesénél. Szabó György szerint ez elég nehézkes lenne, de nincs is sok értelme, hiszen a hadsereg inkább gázolajat használ, így benzinből nincsenek számottevő tartalékai.
Kardos Antalné bejelentése: Megváltozott az üzemanyag fogyasztói árának szerkezete is. Az Útalapra 4300 forintot fordítottak tonnánként a benzin árából, ez 8300 forintra növekszik. A benzin fogyasztói árának összes adótartalma egyébként - 86-os oktánszámú benzin esetén - 74 százalék. Mint elhangzott, ez megfelel az európai gyakorlatnak.
Reggeltől délután négy óráig 23 autóbusz tartotta körülzárva a katowicei vajdasági hivatal épületét. A helyi tömegközlekedési vállalat mindkét szakszervezetének közös akciójával az ellen kívánt tiltakozni, hogy az illetékesek nem hajlandók az általuk követelt havi 500 ezer zloty fizetésemelést megadni. (Az országos átlagkereset valamivel több 1 millió zlotynál.) (MTI)
Az áremelés révén az üzemanyagok fogyasztói árának színvonala elérte a nyugat-európai átlagot, így a jövőben mód van arra, hogy a világpiaci árakat követve a fogyasztói árak akár csökkenhessenek is - mondta a minisztériumi szóvivő. (MTI)
A mostani üzemanyagár-emelés a 30 százalék körülire jelzett inflációt további egy-két százalékkal növeli az idén. A költségvetés bruttó bevétele várhatóan 10 milliárd forint lesz, a költségvetés az idén egy-két milliárd forintot fordít az áremelkedés ellentételezésére - hangzott el a sajtótájékoztatón. (MTI)
Az 1980-as évek elejéig két állami taxitársaság működött Budapesten, a Főtaxi és a Volántaxi. A magántaxik 1982 januárjától működhettek, a magántaxisok a nyolcvanas évek közepén kezdtek – kezdetben még csak fuvarszervező – cégekbe tömörülni. A rendszerváltás idején a Főtaxi és a Volántaxi mellett már az országban több helyen jelen voltak a Rádió Taxi, a Gábriel Taxi és a 6x6 Taxi autói is. Az állami taxivállalatokat a kilencvenes évek elején privatizálták.
Nem maradnak a Felvonulási téren a taxisok, úgy tudni, hogy a Parlamenthez mennek át. Ott eddig az 1956-os véres eseményekre emlékeztek a Magyar Nemzeti Párt szervezésében. A kétszáz résztvevő a mészárlás felelőseinek felkutatását és felelősségrevonását követelték, de az MTI tudósítása szerint "szélsőséges kijelentések hangzottak el a mai kormányzati munkáról és a sajtóról is. Rendbontás nem történt."
Ugye milyen bizarr belegondolni, hogy a magyar lakosság 20 évvel ezelőtt képes volt nemhogy megmozdulni, de teát főzni és zsíros kenyeret kenni egy olyan, akkor is közutálat övezte népcsoport kedvéért, mint a taxisok. És morgás nélkül, sőt mosolyogva fogadta mindenki az ország közlekedésének teljes lebénítását is. De mi lenne ma? Kik tudnának például ennyi embert az utcára vinni egy 2010-es országblokád miatt?
"Vasárnapról hétfőre virradóra 40 százalékkal drágult a nyers alkotmánykiegészítés folyómétere, másnapra 300 ezer felháborodott nyugdíjas kommunista apparátcsik és aktív politológus lepte el az utcákat. De az akció nem maradt elszigetelt. A népi ellenállás erejétől megrészegült lakosság kenyérrel, üdítővel, meleg teával lepte meg a hidakat elfoglaló pozsgaystákat."
Olaszországban éjféltől 50 lírával csökkent a benzin ára. 1 liter szuper (98 oktános) jelenleg 1.555 líra (81 forint). A csökkentés annak eredménye, hogy a nemzetközi piacokon az olajár hordónként 30 dollár alá esett az iraki fejlemények nyomán.
A kormányban némi vita alakult ki arról, hogy a jelenlegi termelői árcsökkenésből származó hasznot ne vonja-e el a költségvetés, változatlanul tartva az árat. A pénzügyminiszter azonban úgy döntött, hogy nem használják ki az árcsökkenést az adóbevételek növelésére. ,,A benzinárnak ezentúl következetesen igazodnia kell a nemzetközi olajárakhoz,, - jelentette ki. Ezzel ellentétben az iparügyi tárca vezetője szerint az ár változatlanul magasan tartása lett volna a helyes a fogyasztás mérséklése, az energiatakarékosság érdekében.(MTI)
Az első személyszállító kisiparos befutott a Kossuth térre, de elég hosszú a sor.
Egyre több autó érkezik a Parlament elé, lassan megtelik.
Aztán abbahagytuk, sokan vannak, ez talán a legpontosabb.
A taxisok elég hamar hangadót választottak maguk közül. Horváth Pál lett az, a Rádió Taxi vezetője, mert ő jól beszél. Bajszos és állítólag szabadidejében futballedző.
Szóvivőjük már van, de egyelőre nem tudnak kivel tárgyalni a taxisok. A Parlamentben biztosan észrevették az érkezésüket.
A tiltakozók azt követelik, hogy a kormány vonja vissza a brutális benzináremelést. Erre alig négy órája maradt a kabinetnek, mert az új árak éjféltől érvényesek.
Alig férnek el a téren, de amúgy a városban is a taxisok. Legalábbis maguk is arra panaszkodnak, hogy sokan vannak. "Budapesten 19 ezer taxi járja az utcákat, Los Angelesben és Washingtonban együtt nincsen ennyi"- hallani, de most nem azért vannak a Kossuth téren, hanem a brutális árelemlés miatt.
Nagyon szóbaállnának már valakivel. Dühösnek is látszanak, egy portással nem fogják beérni.
Némi kötelező várakoztatás után Siklós Csaba közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter jött ki a Parlament épületéből. Jobban jártak a taxisok, mint az újságírók délután Kardos Antalné szóvivővel.
A miniszter pár lépés után a parlamenti lépcsőn tárgyal a taxisok küldöttségével.