Éppen katona voltam, Fehérvár mellett. A blokád kezdete után, minden katonatisztet berendeltek, az eltávokat felfüggesztették. Teljes harckészültségben vártuk, hogy mi fog történni, féltünk, mi lesz, ha kivezényelnek minket, és szembe kell szállni a tüntetőkkel. A tiszthelyettesektől kaptuk az információkat, mert nem engedték a TV -t bekapcsolni. Egyébként teljes volt az egyetértés tisztek, tiszthelyettesek és sorkatonák között, hogy megtagadjuk a tűzparancsot, ha oda kerül a sor.
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
A taxisok alkalmi szóvivője, Horváth Pál azt mondta a közlekedési miniszterelnek, hogy a benzinár emelésének ilyen radikális emelése a megélhetésüket veszélyezteti. Ezért arra kérik a kormányt, hogy vonja vissza az intézkedést.
Siklós Csaba elég gyorsan hárította a taxisok követelését. Szerinte nincs mód az intézkedés visszavonására, hiszen a kormány kényszerhelyzetben van. Nincsenek olyan tartalékai, amelyekkel fedezni tudná a szovjet szállítások kiesését. A szükséges mennyiséget dollárért kell megvásárolni, világpiaci áron.
Az áremelés egyik célja volt az is, hogy üzemanyag-takarékosságra késztessék az autósokat - mondta a miniszter, de ezzel egyáltlán nem nyugtatta meg a taxisokat.
Nem hitegette sokáig a taxisokat a miniszter.
A miniszterről lepattanó taxisok rövid válságtanácskozást tartottak. Haza nem mennek, az biztosnak látszik.
Sőt, sokkal dühösebbek, mint a tárgyalás előtt. Elég indulatosan azt magyarázzák, hogy ha a magasabb benzinárat beépítik a tarifába, senki nem fog beülni az autójukba. Márpedig emelniük kell, mert amúgy meg ők halnak éhen.
Amióta megjöttek a tiltakozók a Kossuth térre, azóta próbálunk utánajárni, hogy miért szirénázó rendőrautók vezették fel őket. Most kiderítettünk valamit. Azt a választ kaptuk a rendőrségtől, hogy a forgalom biztosítása érdekében álltak előre a kék lámpás rendőrautók, mert akár törvényes egy ilyen akció, akár nem, a zavartalan közlekedést biztosítani kell.
Mintha valaki azt kiáltotta volna, hogy "Menjünk! Zárjuk le a hidakat, a kurva anyjukat!". De lehet, hogy rosszul hallottuk. Különösen a káromkodást.
Munkatársaink két olyan benzinkút mellett is elmentek, ahol végeláthatatlan sor kigyózott. Esélytelennek tűnik, hogy zárásra mindenki fel tud tankolni az olcsóbb üzemanyagból.
Megalapozottnak tűnnek azok a korábbi híresztelések, miszerint a felháborodott taxisok valóban a Duna-hidak lezárására készülnek. A maszek taxisok többsége mostanra magas műszaki színvonalú URH- és CB-rádióval rendelkezik, ami megkönnyíti, hogy összehangolják mozgásaikat – jelentette egy Kossuth tér közeli telefonfülkéből munkatársunk; részleteket sajnos nem tudtunk meg, az utolsó kétforintosát dobta be. Értesüléseit megerősítik ugyanakkor a telexjelentések, amik szintén arról szólnak: a dunai átkelési lehetőségeket akarják megszüntetni, és ennek érdekében elindultak a hidakat lezárni a demonstráló személyszállítók.
Aznap este a Számalk suliból mentünk át szülinapos bowlingozást tartani a Stadion szállóba. Már a villamoson feltűnt, hogy a taxisok csoportosan mennek mindenfelé, magányos taxist szinte nem is láttunk, de mi még nem tudtunk semmiről. Bementünk bulizni, bowling, tatár, sör, telt az idő. A utolsó HÉV nekem kb. éjjel 1 körül indult. Negyed 1 után vettem észre, hogy jó lenne sietni, így a pincérnek szóltam, hogy kérnék egy taxit. Szinte nevetve kérdezett vissza:"Taxit, most???"
Nem értettem, mi a probléma, de elmagyarázta... A bowling abbamaradt, persze vagy 1 órát még maradtunk és tárgyaltuk a történteket. A szállótól éjjel-hajnalban gyalog mentem a körútig, ott végig a Petőfi hídig, ami már addigra rég le volt zárva. De legalább 80-100 ember állt a hídon, cigarettázva, beszélgetve. Én az első HÉV-vel mentem haza, akkor még lehetett, ha jól emlékszem, délelőtt valamikor már az sem közlekedett.
A benzinár-emelés elleni tiltakozásul 800 debreceni taxis bénította meg a hajdú-bihari megyeszékhely forgalmát este fél 9-től. A taxik egymás mellett négy sávban haladtak, s kürtjeik megszólaltatásával tiltakoztak a benzinár-emelés ellen. Többen elmondták: ezzel az intézkedéssel a kormányzat gyakorlatilag lehetetlenné tette a személyszállítók megélhetését.
Ilyen arányú üzemanyagár-emelést ugyanis olyan tarifaár-emelésnek kellene követnie, amire válaszként aligha ülnek majd taxiba az utasok. Ha pedig nem emelnek árat – mondták a debreceni taxisok – az utasok többségének ők fognak majd fizetni azért, amiért elszállíthatták. (MTI)
Megállás nélkül szállítják a benzint a tartálykocsik a százhalombattai kőolajfinomítóból az Áfor-telephelyekre, s folyamatosan nyomják az üzemanyagot csövön is az Áfor elosztóhelyeire. Petruska Miklós, a DKV főosztályvezetője elmondta: jelenleg három vezetéken érkezik az alapanyag, mindent feldolgoznak, és igyekeznek folyamatosan utánpótlást adni a benzinkutaknak.
Az elmúlt öt napban már 35 százalékkal nagyobb igényt jelzett az Áfor, így összesen 35 ezer tonna benzint szállítottak. Hozzátette még, hogy noha két hete suttogtak az áremelésről, biztos információk híján most nem tudtak úgy felkészülni arra, mint máskor. Biztosan lett volna benzinhiány, ha tovább halasztják a döntést az áremelésről. Így is kérdéses, hogy november elejére lesz-e elegendő üzemanyag, amikor is a több éves tapasztalat szerint - áremeléstől függetlenül - nő a lakossági kereslet a benzin iránt. (MTI)
A benziáremelésről döntő kormányülésen nem volt ott Antall Jószef miniszterelnök, aki két napja kórházban van. László Balázs kormányszóvívő a Parlamentben azt nyilatkozta, hogy Antall állapota kifogástalan, a körülményekhez képest jól van. A szóvivő szerint a kormányfő kivizsgálás miatt van kórházban, kisebb műtéti beavatkozást is elvégeztek rajta. A vizsgálatok előreláthatóan 8-10 napig tartanak. A kormányszóvivő mindehhez hozzáfűzte: a miniszterelnököt nem hirtelen kellett kórházba szállítani, hanem egy, már régóta tervezett kivizsgálásra került most sor.
A kormányülésen Horváth Balázs helyettesítette Antallt.
Szemtanúk szerint több helyütt éles szóváltás alakult ki a hazajutni, vagy benzint szerezni igyekvő autósok és a forgalmat eltorlaszoló taxisok között, bár abban végül mindenütt egyetértettek az alkalmi ,,gyűlések,, résztvevői, hogy a benzinár-emelés valamennyiüket sújtja.
A rendőrség egy-egy, különösen nagy fennakadást okozó forgalmi dugóban megpróbált közbeavatkozni, ám a megmozdulásban részt vevők elszántságról tanúskodó, indulatos fellépése nyomán a rendőrjárőrök kénytelenek voltak elállni szándékuktól. Így például kölcsönös fenyegetőzésekkel tarkított, már-már a lincshangulatot jelző utcai vitáról érkezett hír a Szent István körút Margit-hídhoz közeli szakaszáról - a körúton egyébként egészen a Marx térig teljesen leállt a forgalom -, de tettlegességig, információink szerint, sehol sem fajult a túlfűtött hangulat. (MTI)
Gyorsan váltottak a Kossuth téri hangosbeszélőről CB-re a taxisok. A térről is indultak autók, de sok taxis a városból csatlakozott a tiltakozókhoz, hogy a budapesti hídak hídfőjénél találkozzanak.
Az október 24-i drágulást követően 25-én ismét jelentős mértékben emelkedett a kőolaj ára a világpiacon, s napról napra szerzi vissza a múlt héten és a napokban elszenvedett árfolyamveszteségét. Londonban az északi-tengeri Brent, decemberi szállításra, szerdához képest 2,64 dollárral drágult és ára elérte a hordónkénti 32,60 dollárt. New Yorkban az ottani irányadó olajfajta ára ugyancsak 2 dollárt meghaladó mértékben emelkedett és ismét 33 dollár fölött van hordónként. Kereskedők azt állítják, hogy túlbecsülték az Öböl-válság békés rendezésének esélyeit, s szerintük a kérdés csupán az, hogy ismét 40 dollár fölé szökik-e az olajár, vagy pedig a 30 és 40 dollár közötti sávban ingadozik tovább. (MTI)
A Boráros térnél több tucatnyi taxis gyűlt össze, hogy megakadályozza a nagykörúti forgalom továbbhaladását Pest és Buda között a Petőfi hídon. Mivel ettől délre legközelebb a Csepel-szigeten vannak hidak, ám onnan nem lehet átjutni a Duna jobb partjára, Dunaföldvárig elzárják a folyó két oldalát, ha blokád alá vonják a hidat. Úgy tudjuk, a többi hat fővárosi hídnál is hasonló a helyzet, így Komárom és Dunaföldvár között teljes lehet a Duna-zár.
A közlekedési miniszterrel folytatott eredménytelen tárgyalások után az ingerült és indulatos taxisok lezárták a főváros összes hídját, s így lehetetlenné tették a Pest és Buda közötti átkelést. A tüntetők egyúttal kilátásba helyezték azt is, hogy ha követeléseiket nem teljesítik, akkor az egész országra kiterjesztik demonstrációjukat. (MTI)
Nemcsak taxisok, rendőrök is megjelentek a hidaknál. Az előbbiek látszanak idegesebbnek.
A hidak blokád alatt. A taxisok próbálják megtudni, hogy mire készülnek a rendőrök, de a válaszokból úgy tűnik, hogy azt még ők maguk sem tudják.
Hallottunk kedves kérést, könyörgést és fenyegetést is azoktól, akik autóval a Dunának annak az oldalán ragadtak, ahol nem akarták tölteni az éjszakát, de nem nyitották meg a kedvükért az autózárat. Ezt azért nem mindenki fogadja derűsen. A Kossuth téren mintha egységesebb lett volna a taxisok támogatottsága.
Én október 26-án születtem, édesanyám már kórházban volt, mikor a taxisblokád kezdődött. Természetesen édesapám ott szeretett volna lenni anyukám mellett, dehát beütött a sztrájk. Egy volt a szerencséje - szerencsénk? - hogy ő is taxis volt, így érthető módon vele toleránsabbak voltak a kollégák. Rá éppen nem vonatkozott a korlátozás, mondhatjuk, jó dolog a protekció. (R. Zoltán)
Több taxistól is azt hallottuk, hogy a rendőrök érdeklődtek, merre van Horváth Pál. Nem lennénk most a taxisvezér helyében.
Az ilyenkor máskor már jobbára néptelen főútvonalak zsúfoltak voltak, sok helyütt véglegesen megrekedt, állt a kocsisor. A forgalmi helyzetet tovább bonyolította, hogy sok autós még az benzinár-emelés érvénybelépése előtt fél órával is az utolsó olcsóbb tankolásra várva állt sorba, ezért a budapesti benzinkutak környékén több száz méteres kocsisorok nehezítették, esetenként tették lehetetlenné a közlekedést. (MTI)
Pártunk központjában csütörtök éjszakától izzottak a telefonok, és a vidéki szervezeteink kérdezték: mi az álláspontunk? Az éjszaka fogalmaztuk meg álláspontunkat, és péntek reggeltől kezdve az volt a véleményünk: nem szabad egyik oldalra sem állnunk, hanem az alkotmányosság talaján kell maradnunk. Nem az volt tehát a feladat, hogy a kormányt támogassuk, vagy biztassuk a mozgalom résztvevőit, hanem arra kellett törekednünk, hogy visszavigyük ezt a konfliktust az alkotmányosság keretei közé. Tehát, hogy a blokád minél hamarabb feloldódjék, és megszülessen a kompromisszum. (Orbán Viktor)
Jelentés az Erzsébet hídról. A taxisok nem a híd közepén álltak össze, hanem a hídfőknél, így már azt is megakadályozzák, hogy a hídra fel lehessen hajtani. Így aki át akar menni, annak gyalogolnia kell.
Csütörtök este 10 óra óta lincshangulat uralkodik Miskolcon. A Kiliáni lakótelepen lévő benzinkutat ugyanis ekkor zárták le több ezer hoppon maradt autós előtt. A kútkezelőket, akik ellen az ingerült várakozók haragja fordult, csupán a rendőrök tudták megvédeni. (MTI)
Én konkrétan áttörtem a taxisblokádon egy fekete 100-as Skodával. Egyedül Hatvan határában tartóztattak fel egy órára, de aztán ott is továbbengedtek.