Az 1980-as évek elejéig két állami taxitársaság működött Budapesten, a Főtaxi és a Volántaxi. A magántaxik 1982 januárjától működhettek, a magántaxisok a nyolcvanas évek közepén kezdtek – kezdetben még csak fuvarszervező – cégekbe tömörülni. A rendszerváltás idején a Főtaxi és a Volántaxi mellett már az országban több helyen jelen voltak a Rádió Taxi, a Gábriel Taxi és a 6x6 Taxi autói is. Az állami taxivállalatokat a kilencvenes évek elején privatizálták.
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
Minden ötödik magyarra jutott egy személyautó 1990-ben, a gépkocsik száma csaknem csaknem kétmillió volt. Érdekes, hogy az autóállomány tíz év alatt bővült egymillióval (és előtte, 1975 és 1980 között öt év alatt majdnem félmillióval), míg 1990 óta több mint tizenöt évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy újabb plusz egymillió személyautónk legyen.
Péntekre megváltozott a fővárosiak közlekedési jelszava: parkolj és utazz helyett parkolj és gyalogolj lett a szlogen. A drasztikus áremelés ellen tiltakozó taxisok megbénították Budapest forgalmát: egyetlen hidon sem lehet járművel átjutni, s lezárták a legfontosabb csomópontokat is - tájékoztatta az MTI-t a Fővinform ügyeletese. Az Őrs vezér tere, a Kacsóh Pongrác uti felüljáró, a Nagykőrösi út és a Határ út csomópontja, a Hungária körút és a Kerepesi út kereszteződése, a Pesti út és a Ferihegyi út találkozása, Újpesten pedig a Szilágyi utcai felüljárón lehetetlen átjutni. Számos autóbusz, villamos és trolibusz nem közlekedik, vagy röviditett utvonalon viszi az utasokat.
A Fővinform ügyeletese, Csordás János a jelentéshez hozzáfüzte: a kialakult helyzet ellenére meg kell állapítani, hogy soha nem volt ilyen friss levegő a fővárosi utakon. (MTI)
A főváros környékén a bevezető útvonalak közül a 70-es út érdi szakaszára magánfuvarozók, taxisok, illetve munkagéptulajdonosok vonultak ki járműveikkel s rövid idő alatt teljesen megbénították a forgalmat. Hasonló helyzet alakult ki a Szentendrére vezető 11-es út egyes szakaszain. A 2-es úton, illetve az M3-as Budapestről kivezető szakaszán a reggeli órákban még zavartalan volt a forgalom, ám a főváros centrumában már - az Árpád híd lezárása miatt - összetorlódtak a járművek. (MTI)
A taxisok pénteken reggel a Győrbe, Sopronba, Mosonmagyaróvárra bevezető és az onnan kiágazó főútvonalakat egyaránt lezárták. Emiatt hosszabb időre megbénult a nagyorgalmú hegyeshalmi, soproni, kópházi, valamint a rajkai és a Győr-vámosszabadi határátkelőhelyek forgalma. (MTI)
Éjfélkor lezárták Miskolc belvárosának legnagyobb kútját, a Vologda lakótelepi Shell töltőállomást is, hogy átállítsák az órákat. Itt a több kilométer hosszúságban három irányból várakozó gépkocsik ezrei egyszerre szólaltatták meg a kürtjeiket, követelve a kiszolgálást, hangoztatva, hogy addig nem távoznak, amig fel nem töltik tankjaikat. (MTI)
18 évesen, egy barátommal, fényképezőgéppel felszerelkezve, bemotoroztuk MZ-mel az összes blokád alá vett hídat, néha szemben is haladva a forgalommal, mivel nem voltak szembejövők.
Édesanyám egy kenyérgyárban dolgozott akkoriban. Fotóztunk mentőautóval munkahelyükre szállított pékeket, a kenyérgyár udvarán kenyérért ölre menő embereket, kígyózó sorokat az éjjel nappali közértek előtt városszerte és még sok sok akkori életképet. Pár héttel az események után elvittük előhívatni negatívjainkat, melyek a fotóboltos szakember szerint, sajnálatosan megsemmisültek az előhívás során. Kaptunk 3 tekercs negatívot vígaszként!:-)
Békésben már éjfélkor megkezdődött a taxisok forgalomlassító akciója, illetve forgalomkorlátozó sztrájkja. Négyszáz magán-személyfuvarozó pénteken reggelre lezárta a városokból kivezető utakat, csupán a mentőket és a tűzoltókat engedték át, illetve óránként 5-10 percre megnyitották a torlaszokat, ám ez nem javított számottevően a forgalmi helyzeten.
A közlekedők úgy igyekeznek célba érni, hogy a földutakon kerülik meg a taxisok uttorlaszait, így Békésben az országutakon majdnem a megszokott mértékű a forgalom. Csatlakozott a taxisok megmozdulásához Békésben a kisiparosok érdekvédelmi szervezete, a KIOSZ is, és több helyen a nagyüzemi gazdaságok mezőgazdasági erőgépei is részt vesznek az utak elzárásában. A taxisok szószólói elmondták: addig nem hajlandók abbahagyni megmozdulásukat, amig a kormány vissza nem vonja a benzinár emelését elrendelő határozatát. (MTI)
A szolnoki Tisza-hídon is leállt a forgalom reggelre a taxisok és a teherfuvarozók demonstrációjának következtében. A városban teljes a csend, minden kocsi áll, a nagyforgalmú 4-es úton Abonyig ért a kocsisor a kora reggeli órákra. (MTI)
"Csepelről Kőbányára kellett volna eljutnom a Prométheusz nevű céghez dolgozni. Reggel lesétáltam a Gubacsi hídig (vagy az azt követő felüljáróig), amit eltorlaszoltak a taxisok. Megkérdeztem mi van, majd meglapogattam a hátukat, hogy még tartsatok ki legalább egy hétig, és hazamentem aludni."
Győrbe a több mint 100 helyközi autóbuszjáratból mindössze 30 érkezett be, a távolsági járatokat pedig már el sem tudták indítani. Vidékről ezrek nem érkekztek be munkahelyeikre és az iskolákba. Az északdunántúli nagyvárosban a reggeli árákbn a helyi autóbuszjáratok egy része sem tudott közlekedni a taxis torlaszok miatt.
Néhány, a környéket és a terepet jól ismerő autóbuszvezető Győr környékéről dülőutakon hozta be a városba, igaz nagy késéssel az utasokat. (MTI)
Pénteken reggel 8 órakor kezdődtek meg a tárgyalások a kormány tagjai, valamint az utakat elzáró, a drasztikus benzinár emelést sérelmező magánfuvarozók képviselői között.
A megbeszéléseken a kormányt Horváth Balázs belügyminiszter, Bod Péter Ákos ipari és kereskedelmi miniszter, Siklós Csaba közlekedési és hírközlési miniszter képviseli. A másik oldalon Nagy Sándor, a MSZOSZ elnöke, valamint öttagú szakszervezeti küldöttség ül. Ugyancsak részt vesznek a megbeszéléseken a taxisok érdekképviseleti szervezetének megbízott küldöttei. (MTI)
"Első órán az osztályfőnök iszonyú izgatottan közölte, hogy forradalom van. Aztán hozzátette, hogy a tanítás azért ettől még nem marad el."
A tervek szerint reggel 8 óráig tartott volna a debreceni demonstráció, néhány perccel 8 óra előtt azonban elterjedt a hír, hogy a fővárosban megbeszélés kezdődött a kormány illetékesei és a taxisok képviselői között. A tiltakozók ezért úgy döntöttek, nem szüntetik meg az úttorlaszokat mindaddig, amíg benzinár-ügyben kedvező hírek nem érkeznek Budapestről. (MTI)
"1990-ben 10 éves voltam, a taxisblokád idején családommal éppen hazafelé tartottunk Norvégiából, egy 2101-es Ladával. Az autósztráda járhatatlan volt, úttalan utakon, falvakon keresztül próbáltunk hazajutni Budapestre, háromszor annyi idő alatt, mint amennyi valójában kellett volna ehhez. Nekem, viszonylag kis gyereknek ez hatalmas trauma volt, megmagyarázhatatlanul nyomasztó érzés egy autó ablakai mögül figyelni egy lezárt országot. Végül hazajutottunk, de már nem emlékszem, hogyan" – írta Hegyirabló.
Antall József miniszterelnököt kórházi kezelése miatt helyettesítő Horváth Balázs belügyminiszter találkozik a magánfuvarozók képviselőivel.
Antall József miniszterelnök október 23-án estétől van kivizsgálás miatt kórházban. A vizsgálatok jelenleg is folynak, kisebb műtéti beavatkozásra is sor került. A vizsgálatok előreláthatóan 8-10 napig tartanak. A miniszterelnököt nem hirtelen kellett kórházba szállítani, hanem egy, már régóta tervezett kivizsgálásra került most sor. (MTI)
Egy darab ötös volt a lottón, az ő feje már nem fáj a magas benzinár miatt. Nyereménye az illetékek levonása után 26 934 424 forint.
A 4 találatos szelvényekre 82 214, a 3 találatos szelvényekre 1 470, a 2 találatos szelvényekre 54 forintot fizetnek. (MTI)
Pécs közlekedését péntek reggel 6 órától gyakorlatilag teljesen megbéníotta a taxisok benzinár-emelés elleni tiltakozó akciója. A városba be- illetve onnan kivezető valamennyi fontosan útvonal csomópontját taxisok, illetve magánfuvarozók járművei torlaszolták el, a főutvonalak városba vezető torkolatainál kilométer hosszuságú gépkocsi-sorok vesztegeltek. A városi buszközlekedés is leállt, mert a város egyes mellékútjain is megakadályozták a folyamatos közlekedést a taxisok, akik csak a mentőket, tűzoltókat, a napi élelmiszereket szállító járműveket engedik át az úttorlaszokon. Baranya megye és Pécs város vezetői tárgyalásokat kezdtek a tiltakozó magánfuvarozókkal és megalakult a megyei válságstáb is. (MTI)
Olvasónk, Somodi Jenő megörvendeztetett minket két remek képpel is, íme az egyik:
Ezúton bíztatnánk minden szkennerrel, vagy bármiféle digitalizáló eszközzel (akár egy kis kompakt fényképezőgéppel, amivel le lehet fotózni a családi album egyes lapjait) rendelkező olvasóinkat, hogy küldjék el nekünk a családi archívum taxisblokád idején készült képeit, hogy megoszthassuk azokat a többi olvasóval és bővíthessük az erről az időszakról fennmaradt fotók körét.
A Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája kezdeményezi az Érdekegyeztető Tanács jószolgálati bizottságának azonnali összehívását, hogy az összes érdekeltek jelenlétében megtárgyalják a benzináremelés következtében kialakult helyzetet - tájékoztatta pénteken 9 óra előtt az MTI-t Őry Csaba, az FSZDL ügyvivője. Hozzátette: kéri, hogy a testület tagjai részvételi szándékukat a Tanács titkárságán jelezzék. (MTI)
Bács-Kiskun nagyvárosaiban a taxisok és a tiltakozó akcióhoz csatlakozók szinte teljesen megbénitották a távolsági forgalmat. Kecskemét valamennyi főútját lezárták a teherfuvarozók, a személyszállitó gépjárművek tulajdonosai.
A benzináremelés ellen tiltakozók demonstrációjának következtében a megyeszékhely mind a négy bevezető útja előtt kilométeres hosszuságban sorakoznak a járművek. Kiskunfélegyházán a Szeged felőli közlekedést, Kalocsán, Kiskunhalason egy-egy fűutat zártak el, Baján a Duna-híd forgalmát bénították meg. A tiltakozó mozgalmat szervezők csak a megkülönböztetett jelzéssel haladó járműveket engedik át. (MTI)
Székesfehérváron a közlekedési ipartestület kezdeményezésére reggel 6 órától 4OO taxis és 4OO teherfuvarozó zárta le a közlekedési csomópontokat, és csatlakozott hozzájuk a vállalati gépkocsivezetők és magánautósok sokasága. A kritikus helyzetben a sztrájk szervezői próbálják elérni, hogy a tűzoltó és mentő járművek átjussanak a torlaszokon. (MTI)
Lezárták a város minden bevezető útvonalát Kaposvárott, s ugyanez a helyzet Salgótarjánban is. Mindkét városban áll a közlekedés. Csak a megkülönböztető jelzéseket használó járműveket engedik át a tiltakozók az Eger határában emelt úttorlaszokon, s a belvárosban is nagy a torlódás. Áll a forgalom Gyöngyösön a 3-as számú főközlekedési út városon áthaladó szakaszán is. (MTI)
"Életem addigi legjobb eredményét értem el a gödöllői vívó újoncversenyen, mert csak nekem jutott eszembe hévvel menni. Csak tizenketten indultunk, abból heten gödöllőiek voltak. És így először kerültem nyolcba, sőt aztán négybe is. Ahol kikaptam Bokor Andristól, de neki könnyű volt, hiszen gödöllőiként nem kellett legyőznie a blokádot."
A zalaegerszegi magánfuvarozók fél 1O-re hírdettek találkozót a sportcsarnokban, s akkor döntik el, milyen demonstrációt szerveznek, egyelőre tehát itt nincs fennakadás a közlekedésben. (MTI)
"...s mi haszna sincs, hiába számol többet a petróleumért?" – idézhették a lírai lelkületű benzinkutasok 1990 októberében József Attilát. Az október 25-i kormánydöntéssel minden addiginál magasabb szintre nőtt (volna) az üzemanyagok adóterhe, a 86-os benzinre költött minden 100 forintból például 74 forint ment volna az államkasszába. A tiltakozások nyomán változtatott áremelés eredményeként 1990 végén "a benzin különböző fajtáinak áraiban 48 százalék, a gázolajnál pedig 39 százalék [volt] az adótartalom" (MTI). Jelenleg az üzemanyagok árából az áfa 20, a jövedéki adó 35 százalékot tesz ki, vagyis 55 százalék az üzemanyagok adótartalma.
Tatabánya hermetikusan lezárt város. Nemcsak a főútvonalakon, hanem a város belső utcáin is leállt a forgalom, s a tömegközlekedés - a Vértes-Volán - autóbuszait sem engedték ki a végállomásokról. (MTI)
Egyelőre csupán annyit tudni a kormány, az érdekképviseletek és a taxisok közötti tárgyalásokról, hogy hamarosan befejeződnek, s ezt követően Nagy Sándor részletesen tájékoztatást ad a történtekről. (MTI)
Budapesten a taxissztrájk miatt kialakult helyzetben végzett munkájukról érdeklődött az MTI munkatársa a közszolgáltató intézmények központi ügyeletein.
Elmondották, hogy a megkülönböztetett jelzést használó mentők, tűzoltók, víz-, gáz-, és telefonszerelők járműveinek általában útat nyitottak a taxisok, de az átkelés a hidakon így is nagy nehézségekbe ütközik. Ezért a mentők központi ügyeletének kérésére a Fővárosi Tanács hozzájárult ahhoz, hogy Budán a János kórház vegye át a baleseti ügyeletet.
Hasonlóképpen a Fővárosi Vízművek is úgy szervezte meg hibaelhárítási munkáját, hogy a hidak használata nélkül oldják meg a feltétlenül szükséges javításokat külön a budai és külön a pesti vízszolgáltató üzemek szerelői. (MTI)
A MÁV központi ügyeletétől kapott tájékoztatás szerint a vonatok zavartalanul közlekednek, de Dombóváron, Debrecenben, Nyíregyházán és más nagy városokban is az a gond, hogy a taxisok elállják az útat a vasúti átjárók, gyalogos aluljárók előtt, így akadályozva az utasforgalmat. (MTI)