Az 1980-as évek elejéig két állami taxitársaság működött Budapesten, a Főtaxi és a Volántaxi. A magántaxik 1982 januárjától működhettek, a magántaxisok a nyolcvanas évek közepén kezdtek – kezdetben még csak fuvarszervező – cégekbe tömörülni. A rendszerváltás idején a Főtaxi és a Volántaxi mellett már az országban több helyen jelen voltak a Rádió Taxi, a Gábriel Taxi és a 6x6 Taxi autói is. Az állami taxivállalatokat a kilencvenes évek elején privatizálták.
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
A taxis demonstrációval kapcsolatos intézkedésekre a rendőri szerveknek van joguk - adott tájékoztatást az MTI érdeklődésére pénteken délelőtt Nyíri Sándor, a Legfőbb Ügyész helyettese.
A jogi szakember kifejtette: a gyülekezési jogról szóló törvény szerint a tüntetéseket előzetesen a területileg illetékes rendőrségen kell bejelenteni, s a kapitányságok vezetői tilthatják meg a demonstrációkat - például akkor, ha azok akadályoznák a közlekedést. (A taxisok képviselői most valószínüleg nem jelentették be időben akciójukat.) Nyíri Sándor a tudósító kérdésére válaszolva azt is elmondta: a taxis tüntetésre a sztrájktörvény rendelkezéseit nem lehet alkalmazni, hiszen túlnyomórészt önálló vállalakozókról van szó. (MTI)
"Az én visszaemlékezésem egészen más jellegü - írja András. - Igazi kamaszkorban lévő fiatal voltam, azon a nyáron múltam 16 éves. Aznap az egész osztály a Kertész utcába ment egészségügyi alkalmassági vizsgálatra. Persze, hogy sokkal jobb volt mint a suliban, főleg mikor megtudtuk, hogy mi történt a városban. Reggel még gond nélkül eljutottunk a rendelőbe, mire végeztünk már állt a város. Nem lehetett a felszínen közlekedni. A Déli pu.-tól gyalog mentem haza Gazdagrétre, csak utána eszméltem rá milyen nagy marhaságot is csináltam. Vonatra kellett volna szállni és elmenni Kelenföldig, onnan mégis rövidebb lett volna a hazavezető út. Arra sajnos már nem emlékszem pontosan, hogy aznap vagy a következő napokban este, szintén hoszabb gyalogtúra után eljutottam a PECSA-ba egy Ossian koncertre. :) Fergetegesen érzetük magunkat, viszont amikor hazaértem, nem tettem zsebre amit otthon kaptam. Anyámék akik megélték '56-ot, igazi forradalmi hangulattól tartottak. Drága fiacskájuk meg semmivel nem törődve koncertre megy a haverokkal. Ezektől eltekintve nem sokat törődtem a kérdéssel. Néztem a Tv.-ben mi zajlik kint és örültem, hogy pár napig nem kellett suliba menni."
A határátkelőhelyek közül többet nem lehet megközelíteni - tájékoztatta az MTI-t Csordás János ügyeletes: Hegyeshalom, Sopron, Kópháza el van zárva a közlekedés elől. A búcsúi határátkelőhely a szombathelyi tüntetés miatt megközelíthetetlen, s hasonló a helyzet Röszkénél, Tompánál és Drávaszabolcsnál is. Az újabb jelentések szerint a fővárosi Duna-hidakon kívül már a bajai Duna-híd sem járható, a Tiszán Szolnoknál nem lehet átkelni. (MTI)
Szombathelyre kitehetnék a bezárt táblát: nemcsak a város kapui vannak eltorlaszolva, hanem a belső forgalmi centrumok is. A taxisok és az egyéb fuvarozók mintegy 5-600-an együtt hajtották végre akciójukat.
Mint mondják, addig tart az utak lezárása, amíg hírét nem veszik, hogy budapesti kollégáik megegyeztek a kormánnyal. A vasi megyeszékhely autóbuszforgalma csak reggel 6 óráig működött zökkenőmentesen: 68 vidéki járat vesztegel az utakon, a helyi járatok pedig nagy nehézséggel tudnak közlekedni.
A Vas megyei határátkelőknél Ausztria irányából - mivel ott munkaszüneti nap van - erős befelé irányuló forgalom volt a reggeli órákban. Kőszegnél és Bucsúnál torlódás várható, mert az osztrák bevásárló turisták Szombathelyre már nem tudnak bejönni, visszafordulva Kőszegnél kívánják elhagyni az országot. (MTI)
Havi 13 446 forint volt 1990-ban az akkor még több mint 5,1 millió alkalmazottként dolgozó magyar átlagkeresete. A blokádot kiváltó októberi kormánydöntés előtt 36 forint volt az ólommentes benzin literenkénti ára, vagyis a havi bruttóból 373,5 liter benzinre futotta volna, amiből egy 10-11 literes átlagfogyasztású Ladával el lehetett volna menni Moszkvába, és visszafelé nagyjából Kijevig. A tervezett áremelés után literenként 61 forintos áron már csak 220 liternyi benzinre lett volna elég a havi átlagbér, amiből már csak Moszkváig jutottunk volna el.
A főváros több pontján tűntek fel a légtérben pénteken délelőtt rendőrségi helikopterek. Mint a BRFK illetékesei az MTI-nek elmondták: a taxis-demonstráció okozta közlekedési bénultság megszüntetését célzó intézkedési terv alakításához szükséges megfigyeléseket végzik a szakemberek. A rendőrség légi járműveinek segítségével térképezik fel a várost, hogy tájékozódjanak azokról a pontokról, amelyek felszabadítása a legsürgetőbb. (MTI)
Tudod, mit csináltam a taxisblokád alatt? Semmit.
Reggelre teljesen megbénult Miskolc élete. A dolgozók nem juthattak el a munkahelyeikre, a gyárakba, hivatalokba, az utazni szándékozók a pályaudvarokra, ugyanis a taxisok a város valamennyi csomópontját eltorlaszolták járműveikkel.
Nem járnak a villamosok és autóbuszok sem. Az autóbusz pályaudvarokon vesztegelnek az utasaikat vidékre szállítani kívánó buszok. Az utcákon vesztegelnek az üzleteket élelmiszerrel ellátó teherautók, valamint sok ezer autó. Teljes a káosz, mindenféle jelzőlámpa és forgalomirányító tábla tiltásait, illetve jelzéseit figyelmen kívül hagyják a járművek vezetői, lánc- és vaskorlátokat szakítottak át a céljukhoz sürgősen eljutni kívánók.
A taxisokhoz több más magánjármű is csatlakozott, s velük együtt követelik a benzinár-emelés azonnali visszavonását. Utakadályoknál csupán a szirénázó mentőket, tüzoltókat és rendőröket engedik át. Az utóbbiak teljesen eredménytelenül kisérleteznek a forgalmi rend helyreállításával. (MTI)
A taxis demonstrációról, okairól és lehetséges következményeiről hallgassák meg Vadász János kommentárját.
- A benzin árának drasztikus felemelése már jó ideje, mondhatni
a levegőben lógott. A kormány napirendjére került, mihelyt kiderült,
hogy a Szovjetunió olajszállításai jó részét nem hajlandó
teljesíteni és a hiányzó mennyiséget a világpiacon keményvalutáért
kell megvenni. És elkerülhetetlenné vált, amikor az öbölválság miatt
égbe szökött az olaj világpiaci ára. A kegyelemdöfést megadta az a
szovjet követelés, hogy január 1-jétől már a szovjet olajat is
keményvalutáért, világpiaci áron kell megvásárolni.
A kormány szemlátomást halogatta a döntést, de előbb-utóbb
szembe kellett néznie vele. Az egyetlen alternatíva a benzin
árusítás korlátozása lehetett volna. Nehéz feltételezni, hogy az
kisebb tiltakozást váltott volna ki és végső soron azt is a benzin
árának felemelése követte volna. Egyszerűen arról van szó, hogy egy
döntő energiahordozó kényszerű, külső körülmények miatt rendkívül
megdrágult egy energiában szegény ország számára. Tehát az
energiával takarékoskodni kell. Önkéntes takarékoskodást azonban még nem jegyzett fel a gazdaságtörténet.
Egy piacgazdaságban, vagy legalábbis a piacot építő gazdaságban
a takarékoskodást csak a magasabb ár érvényesítheti. Ha valami
megdrágul, kevesebbet vesznek belőle igénybe. Nem véletlenül a
benzin nyitotta meg a sort. Mert ennél az árucikknél ez az
összefüggés közvetlenül és nyomban érvényesül. De sorra kell
kerülnie a vegyiparnak, amelynek termékei sok nyersolaj
felhasználását igénylik és általában minden energiaigényes terméknek
illetve ágazatnak.
Ebből következik, hogy a kormánynak nehéz döntések,
konfrontációk sorával kell szembenéznie. És nem csupán ennek a
kormánynak, hanem bármilyen kormánynak, amely a piaci átalakulást az életképes gazdaság kiépítését következetesen végig kívánja vinni.
Először történetesen a taxisokkal került szembe. Holnap talán a
vegyipari érdekcsoporttal, holnapután esetleg a szovjet piacra
berendezkedett gépipari lobbyval kell megmérkőznie. Mégpedig úgy,
hogy a kormány döntései minden fordulóban nemcsak szűk szakmai
csoportok, hanem azokon keresztül sok-sok ezer ember pillanatnyi
érdekeibe ütköznek.
A taxisok a törvénnyel nem egészen egyeztethető módon, de kétség
kívül nagyon hatásosan szervezték meg tiltakozó akciójukat.
Tiltakozásukat meg lehet érteni. Ha drága a benzin, fel kell
emelniük a viteldíjat. Ha drága a viteldíj, jóval kevesebben ülnek
taxiba. Jövedelmük csökken, jelentős részük a szakma elhagyására
kényszerül. Jóllehet, a fővárosi taxisok jó ideje éppen amiatt
panaszkodnak, hogy túlságosan sokan vannak és ezért keresnek
kekveset. De mindegy.
Tételezzük fel, hogy ebben a konfrontációban érvényesítik
tiltakozásukat. Marad a mesterségesen alacsony benzinár. Mi
történik? Ezután is hatalmas mennyiségben fogy az az árucikk,
amellyel takarékoskodni kellene és amelyből amúgy is csak nagyon
korlátozott mennyiség áll rendelkezésére. Továbbá: ha a kormány
most, az első alkalommal takarodót fúj, sokkal nehezebb, talán
tarthatatlan helyzetbe kerül a következő menetekben, amikor más
érdekcsoportokkal szemben kell érvényesítenie azt az elvet, hogy
mesterséges árakkal vagy költségvetési támogatásokkal, akár az
államháztartás, akár a fizetési egyensúly terhére nem lehet többé
szakmákat, ágazatokat, vállalatokat eddigi méreteikben fenntartani.
A kormány a hibát akkor követte el, amikor azt hitte, hogy a
gazdasági kibontakozást, egy hatékony piacgazdaság életrehívását
konfrontációk vállalása, fájó, népszerűtlen döntések meghozatala
nélkül, szinte észrevétlen adagolás útján meg lehet valósítani.
Most a külső körülmények rákényszerítették a kormányt, hogy
meginduljon az egyetlen úton: a göröngyös úton. És ezen az úton
végig kell mennie. Bármilyen szabadon választott kormánynak, amely
radikális kibontakozást kíván, végig kell mennie.
Semmi hír nincs a kormány, az érdekképviseletek és a taxisok reggel 8-kor kezdődött tárgyalásának állásáról.
Az UTINFORM kora délelőtti jelentése szerint országszerte egyre jobban kiterjed a taxissztrájk: Győr, Miskolc, Nyiregyháza, Debrecen, Szeged és Pécs mellett a többi nagyvárosban is elkezdődtek a demonstrációk. Kecskeméten, Békéscsabán, Székesfehérvárott, Vácott, Tatabányán, Komáromban, Szombathelyen a városba bevezető utakat zárták körbe járműveikkel a taxisok, s a legfrissebb értesülések szerint az M1-es, illetve az M3-as autópályára sem lehet felhajtani, mert a kanyarodó ágakat is eltorlaszolták. Az M7-es autóuton a 97-es kilométernél, illetve a siófoki csomópontnál is megbénították a közlekedést. (MTI)
Szegeden is megbénult a forgalom, a városba vezető főutakat taxisok, magánfuvarozók, kistermelők torlaszolják el.
Szabadon közlekedhetnek a megkülönböztetett járművek, az orvoshoz igyekvő magánszemélyeket olykor a taxisok viszik. A belvárosban is torlaszok akadályozzák a közlekedést. A nagykörúton az Elktromos Szolgáltató Szövetkezet dolgozói állították keresztbe gépjárműveiket.
A lakosság minden helyszínen egyetért a követelésekkel. Meleg teát, ennivalót visznek a tüntetőknek. Több munkahelyen gondot okoz, hogy a dolgozók egy része nem ért be. Néhány Szeged környéki óvódából hazaküldték a gyerekeket, mert nem tudnak ebédet adni nekik. (MTI)
Lászlót a rendőrök elküldték a munkahelyéről. Egyik nap vizsga nélküli Trabanttal jutott haza, Budafokra, másik nap lopott biciklivel.
A Skála Metro áruházban voltam eladó. A rendőrség a blokád első napján hazaküldött mindenkit, mert az áruház teraszán rendezték be az egyik "állásukat". Nagy élmény volt hazafelé az Erzsébet hídon a belső sávban gyalogolni a tömegben. Otthon a XXII. kerületben a kertek alatt mindenhova eljutottam a vizsga nélküli Trabantommal de ehhez alapos helyismeret kellett.
A blokád utolsó napján délután a BS-ben voltam a Thai-Box EB-n. Utána hazakísértem a barátnőmet Békásmegyerre metróval és hévvel. Sajnos az utolsó hévet lekéstem ezért gyalog indultam haza Budafokra (kb 22-23km). Egy megállót mentem gyalog, Csillaghegyen "találtam" egy kiszuperált öreg, ócska bicajt. A hátralévő távolságot azzal tettem meg. Veszkó csizmában, bőrdzsekiben tekertem az alsó rakparton és fülhallgatós rádión Boross Lajos blokád buli című műsorát hallgattam. Az eső esett, néha elhúzott százhússzal egy taxis és jól lefröcskölt de addigra már úgyis átáztam. Az Osztyapenkónál a Petőfi laktanyától álltak a kamionok egymás mellett minden sávban, annyira közel voltak, hogy néha le kellett szállnom a bicajról és tolnom kellett.
Az Ismeretlen Katona emlékművének megkoszorúzásával kezdődött Für Lajos honvédelmi miniszternek és kíséretének pénteki programja Brüsszelben. Úgy tudjuk, hogy a rendkívüli budapesti események miatt már ma este hazautazik.
A világhírügynökségek pénteken bő terjedelemben, a nap egyik vezető hírének kijáró figyelemmel foglalkoztak a Budapest és a vidék közlekedését megbénító autós blokáddal. A nap folyamán többször is beszámoltak a legfrissebb fejleményekről.
Az AFP szerint Magyarország a kommunista rendszer bukása utáni
első súlyos társadalmi válságát éli át. A francia hírügynökség
hozzáteszi, hogy a kormány eddig, mint például a bányászok esetében
is, mindig kijátszotta a kompromisszum kártyáját és engedményeket
tett a válság elhárítása érdekében. A Reuter brit hírügynökség
szerint a sztrájk súlyos próbatétel az öt hónappal ezelőtt elsöprő
győzelmet arató jobbközép kormány számára. A Reuter külön
háttérjelentésben közgazdászok és bankárok véleményét ismerteti,
akik szerint a tiltakozás a növekvő türelmetlenséget tükrözi a
kormánnyal szemben, amiért az képtelen világos gazdasági programmal
előállni.
A fejleményekről részletesen beszámoló hírügynökségek azt is
közölték, hogy a kisebb műtét után kórházban lábadozó Antall Jószef
miniszterelnököt Horváth Balázs belügyminiszter helyettesíti.
Tamás első éves katonai főiskolás volt, egyik oktatóját, Mikrogizit is ő világosította fel a történtekről, miután teherautóvezetés-oktatás helyett rántottáztak teával. Kumcsák százados viszont nem tudott semmit.
Tamás:
A blokád idején elsőéves katonai főiskolások voltunk a Bólyain, Budapesten. A blokád másnap reggelén tehergépkocsi-vezetési gyakorlatra kellett mennünk a Petőfi hídhoz (Józsi bácsi polgári teherautójával, külön kimenőink voltak). Ez normális is volt, mindenkinek le kellett vizsgáznia forgalomban meg a rutinpályán (bár hivatásos jogsit nem kaptunk, de ez most lényegtelen).
Szóval aznap reggel felültünk a Népligetnél a metróra és elmentünk a Ferenc körútig. Amikor kijöttünk a felszínre, néma csend volt a Nagykörúton. Az emberek ott sétáltak keresztül-kasul a Körúton, mi meg nem értettük, miért nem jön a 4-6-os villamos. Pár perccel később egy idősebb pasas mesélte, hogy taxisblokád van, minden híd, forgalmasabb csomópont le van zárva és nincs közúti forgalom. [...] Vártuk egy pár percig a teherautónkat, de mivel az öreg Újpesten lakott, nem volt esélye odaérni. Mondjuk ennek speciel örültünk. Amúgy is.
Nagyon izgalmas volt fiatal fejjel nézni magát a blokádot meg a rendezettséget, ami példaértékű volt. A taxisokkal rokonszenvező idős nők meg férfiak hadonásztak meg kiabáltak, hogy „Mentő jön, át kell engedeni!”, meg élénken rázták az öklüket, ha rendőrautó közeledett. [...]
Egy darabig bámészkodtunk aztán meguntuk, mert nem folyt a vér :) meg a blokád sem mozgott, úgyhogy elmentünk egy kisebb étkezdébe és benyomtunk egy-egy tekintélyes rántottát teával. Élveztük a szabadságot. Ja meg Józsi bácsi sem próbált borostásan vezetni tanítani a szanaszétkopott mackójában.
Amikor letelt a vezetésre szánt idő, visszasétáltunk a metróhoz és visszamentünk a Bólyaira. A következő óra mikrohullámú elektronika volt, a tanárnő („Mikrogizi”-nek hívtuk, mert Gizella volt a keresztneve, egyébként nagyon jó fej nő volt) tőlünk tudta meg, hogy mi is történt a városban, és szörnyülködve gyorsan kerített egy rádiót és azon hallgattuk a híreket. [...] Délután a század parancs-kihirdetésén Kumcsák százados sem tudott semmi tényt elmondani, de szokása szerint beintette, hogy a hétvégi eltávozásnak valószínűleg lőttek, „összetartás várható meg minden” – na innen már nem is volt olyan vicces a dolog. Természetesen beindult a suttogó propaganda és a legrosszabb szcenáriókat vélte tudni mindenki, igyekeztünk a tanszéki tisztek véleményét megtudakolni. Viszonylag hamar lehiggadtak a kedélyek, amikor Göncz Árpád kijelentette, hogy a Honvédséget nem akarja bevetni, innentől kezdve kezdtünk reménykedni a pénteki eltávban.
László Balázs kormányszóvivő elmondta: a kormány nincs abban a helyzetben, hogy az üzemanyagár-emeléssel kapcsolatos intézkedését visszavonja. Arra figyelmeztetett, hogy a környező országokban, így Csehszlovákiában és Bulgáriában már korábban hasonló mértékben emelték a benzin fogyasztói árát. Ennek ellenére mindkét országban - a szovjet olajszállítások jelentős csökkenése következtében - csak nehezen tudják biztosítani az ellátást.
Magyarországon a kormány minden erőfeszítést megtesz annak érdekében, hogy zavartalan legyen az ellátás, s ezért növelte az olaj beszerzéseket dollárért. Amennyiben továbbra is a világpiaci ár alatt maradna a benzin ára, nem lehetne biztosítani a szükséges ellátást Magyarországon. (MTI)
Nyiregyházán is tiltakoznak a taxisok a benzináremelés ellen. Hajnali ötkor lezárták a megyeszékhely főközlekedési utjainak ki- és bevezető szakaszát; a Nyíregyháza-sóstói uton az állampolgárok is csatlakoztak hozzájuk. A szabolcsi megyeszékhely tömegközlekedése, illetve az autóbuszok helyközi járatai az utak elzárása miatt akadoznak, a tiltakozók azonban ügyelnek arra, hogy a megkülönböztet jelzést használó jármüvek, az élelmiszerszállitó kocsi akadály nélkül haladhassanak át a torlaszokon. (MTI)
Barna Sándor, Budapest rendőr-főkapitánya pénteken délelőtt tíz óra körül a Magyar Távirati Irodának elmondotta: elkészítették azt az intézkedési tervet, amelynek célja, hogy helyreállítsák a fővárosban a normális forgalmat.
Elsősorban a legfontosabb főútvonalakon, a kulcsfontosságú csomópontokon kívánják megszüntetni a taxisok által képzett forgalmi akadályokat. Ehhez megfelelő rendőri erővel rendelkeznek. Barna Sándor kifejtette, hogy a magánfuvarozók cselekménye több jogszabályt is sért, így a tervezett rendőri beavatkozás mindenképpen jogszerű. A kidolgozott intézkedésekkel a belügyminiszter is egyetért. Amennyiben parancsot kapnak - ez függ a magánfuvarozókkal folyó tárgyalások eredményétől -, azonnal akcióba lépnek. (MTI)
Pénteken reggel 8 órától tiltakozó akcióba lépett nagykanizsa három magántaxi- szolgálatának közel nyolcvan tagja. Elállták a város összes ki és bevezető utvonalát, s csatlakozott hozzájuk a tehertaxisok és a többtonnás teherautóval rendelkező magánfuvarosok jelentős része is. Csak az egészségügyi szolgálat, a mentők, tűzoltók és a rendőrség jármüvei, valamint az élelmiszer és élőállat szállíitmányok előtt nyitják meg a gépkocsizárat. (MTI)
Lezárták a taxisok a Szekszárdon átvezető egyetlen főútvonalat, csak a megkülönböztető jelzést használó járműveket engedik át. A városon belül a forgalom zavartalan. (MTI)
Újabb hír Székesfehérvárról: a rendőrség védte meg a sztrájkolókat Székesfehérvárott a várost megkerülő Zámolyi kereszteződésénél, ahol az útlezárás miatt feldühödött jugoszláv autósok valóságos kőzáport zúdítottak az ott veszteglő személyfuvarozókra. A helyszínre érkező renndőröknek meggyőző szóval sikerült lecsillapítani a kedélyeket, megakadályozni a helyzet esetleges elfajulását. (MTI)
Tolna megye déli részébe kellett eljutnia, nem mondhatja meg, miért. Csönd legyen, mert csöndet akarok – mondta a feleségének, és titokban remélte, hogy megtámadjuk az oroszokat.
Bendegúz:
A blokád ideje alatt Budaörsről Tolna megye déli részébe kellet oda-vissza eljutnom azon a hétvégén, gyerekkel, feleséggel. Az UAZ469 típusú magáncélú közúti társas gépjárművemet készítettem föl az útra, kannákba is benzin (az utolsó pillanatban ismerős kutastól) balta, ásólapát, gázfőző, konzervek, takaró, szóval Rambósan. A feleségem aggódott, de mondtam, hogy csönd legyen, mert csöndet akarok.
Érdnél egy zöldséges Gev ládából tákolt "barikádon" összkerékkel átrongyoltam menetből, a feleségem elővett egy zsebkendőt, de azt mondta, csak a szemébe ment valami. Mondtam, hogy akkor jól van.
Dunaújváros északig sima ügy volt a 6-os, de ott kohász kinézetű illuminált elemek is szallonáztak, tehát bementem a kukorizásba és Dunaújváros délnél vissza a főútra. A feleségemnek mondtam, hogy nézze a tájat. A gyerek - 10 éves volt -fölcsatolta a műanyagkardját, mert biztos ami biztos és ácélosan nézett előre. A feleségemmel helyet cserélt, mert eddig hátul ült.
Paksig megint sima ügy volt, Dunaföldvárnál megállított egy agrárjampi társaság, hogy hová sietek, de mondtam nekik, hogy szülni, csak visszafordultam, mert a vasaló bedugva maradt. Viszkászmacska nézése volt mindnek a saját főzettől és ott hagytam állva gondolkodni őket. A feleségem hangosabban szedte a levegőt, de mondtam neki hogy körözzön a szemével és sóhajtson mélyeket, ha menése van a hasának.
Szóval Paksnál a vasúti múzeum után ott áll keresztben a helyi erőből verbuválódott társaság, látszott rajtuk, hogy már atomvillanás is volt. Belekapaszkodott az egyik az ajtóba, - le volt szedve a ponyva - hogy el ne essen és nem is akarta elengedni. Kivettem a szekercét az oldaltartóból és mondtam, hogy az ujjai befelé fognak esni. Ettől a brigád körbe vett, nem tudtam tolatni, hogy a kömlődi hegyen át kikerüljem őket, tehát csak előre, ahogy a Prónay Pál mondta volna. A mostani kompkikötő környékén volt ez, lementem az út bal oldalán levő vasúti sínekre és az összkerék és az orosz ipar áldásos tevékenysége okán végigrongyoltam a Duna parton. Paks déli végén vissza az útra és megálltam vizelési célból. A feleségem itt bejelentette, hogy hirtelen elhatározásból most úgy gondolja, hogy ő elválna és tőlem. Kérdeztem, hogy akkor most itt marad? Kicsit gondolkodott csak, és azt mondta, hogy nem. Tudtam, hogy okos asszony, gyors az esze járása, ezért vettem el. Mondjuk tükörből nem láttam még tolatni, de ez akkor még nem zavart. Most már igen, de nem szólok érte, mert nem éri meg a szeme szikrázása. A gyerek röhögött.
Ezért jutalmul ő vezetett Szekszárdig, mert egyszál közlekedő autó se volt egyébként a 6-os úton. Behúztam neki a kézigázt, oszt dodzsemeztünk. Az anyja, aki egyben a feleségem, nézte a békés tájat és akkor se szólt, amikor őzeket látott. Ellenben feszültnek láttam kissé, de lehet tévedek. Ahogy oda, úgy visszafelé se volt számomra semmi különös esemény. Azt nem mondhatom meg, hogy miért kellett megtennünk ezt az utat, ezért nem is mondom el.
Titokban azért reméltem, hogy az oroszokat megtámadjuk.
A BRFK Deák téri központi épületében ülésezik az ORFK válságstábja. Mint kiderül: a rendőrség vezetői felkészültek az illetékes politikai és állami vezetők utasításainak végrehajtására. (hallótaxi.hu)
Siófok térségében három forgalmas helyen zárták le az M7-es autópályát és a csatlakozó útvonalakat a helyi magánfuvarozók. A sóstói és a zamárdi csomópontnál, valamint a 65-ös Szekszárd-Siófoki út és az autópálya kereszteződésénél mintegy háromszáz taxi, magánteherautó és autóbusz tartja fenn a blokádot. A megkülönböztetett járműveken kívül a közüzemi és és közszolgáltató, valamint az élelmiszerszállító gépkocsik számára szabad utat biztosítanak.
A Balaton déli partján Boglárlelle és Fonyód térségében is lezárták a M-7-es főutat a helybeli magánfuvarozó és személyszállító kisiparosok. (MTI)
Az SZDSZ ügyvivői testülete felkérte a Magyar Távirati Irodát és a tömegtájékoztató szerveket az alábbiak közlésére:
Az SZDSZ Szombathelyre meghirdetett orszáogos küldöttgyűlését elhalasztja. Kéri a küldötteket ne kisérletezzenek a Szombathelyre utazással. Az SZDSZ ügyvivői testülete ülésezik, s rövidesen állásfoglalást ad közre a kialakult helyzetről. (MTI)
A Népjóléti Minisztérium azzal a kéréssel fordul a járművezetőkhöz, hogy a betegek és a sürgősen operálandók érdekében engedjenek szabad utat a mentőautóknak akkor is, ha éppen nem szállítanak beteget.
Budapesten kritikussá vált az Országos Traumatológiai Intézet helyzete, mert a műtétekhez szükséges vérkészítmények és steril anyagok szállítása Budáról Pestre majdhogynem lehetetlen. A Népjóléti Minisztérium számít az emberek segítőkészségére és megértésére annak reményében, hogy Kecskeméten, Békécsabán, Miskolcon és Szegeden is megnyílnak az utak a műveseállomások és más gyógyintézmények megközelítésére. A minisztérium kéri: fogadják el a magánautókon közlekedő orvosok és egészségügyi dolgozók alkalmilag készített megkülönböztető jelzését - a fehér kendőket, vöröskereszteket - hadd jussanak el a lehető leggyorsabban uticéljukhoz. (MTI)