Idén több panasz ment az ombudsmanhoz

2012.12.29. 11:25

Idén, az átalakult ombudsmani rendszer első évében 25 százalékkal több panaszt küldtek az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának. Idén január 1-jével a négy önálló ombudsmani iroda helyén az alapvető jogok biztosa, Szabó Máté vezetésével létrejött az egyombudsmanos rendszer, amiben a nemzetiségek és a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét biztoshelyettesek látják el.

Szabó Máté
Szabó Máté

A 2011-es 5046-tal szemben idén 6667 vizsgálati kérelmet regisztráltak, az információs szolgáltatást pedig az egy esztendővel korábbi 9500 után 13 ezren vették igénybe. Panaszra és hivatalból indított, részben helyszíni vizsgálatok nyomán 231 ombudsmani jelentés készült, ami 331 intézkedést, ajánlást tartalmazott.

A statisztikából az is kiderül, hogy az ombudsman ajánlásainak 61 százalékát a címzettek elfogadták, 14 százalékban vagy elutasították, vagy nem válaszoltak rá, a javaslatok 25 százalékában pedig még nem járt le a válaszadásra megszabott 30, illetve 60 napos határidő.

Az alapvető jogok biztosa 2012-ben munkatársaival közel 250 jogszabálytervezetet véleményezett, és minden harmadik esetében tett valamilyen észrevételt. Ezek hatására az előterjesztéseket többször jelentősen módosították.

A jogszabály előkészítője két esetben nem értett egyet a biztos véleményével, ezek ügyében az ombudsman az elfogadott jogszabály alaptörvény-ellenessége miatt az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult. Az alapvető jogok biztosa a korábbi évek már benyújtott AB-indítványai közül 12-nek a fenntartása mellett döntött, panaszok alapján 19 esetben, hivatalból pedig négy alkalommal fordult a testülethez, ami 11 ügyben – köztük a családvédelmi törvényről – már döntött.