Irigyelt politikai termék lett a rezsicsökkentésből

2013.03.27. 07:46
Már négy hónapja dübörög, de úgy tervezték meg, hogy kitartson egészen a 2014-es választásokig: a kormányoldal választási osztogatás helyett az energiaszolgáltatókkal kifizettetett rezsicsökkentési kampányra bízta a jövőjét. Az akciósorozat első sikere optimistává tette a fideszeseket, a külföldi kritikákat pedig igyekeznek nem meghallani. A teljes politikai arzenálra hangszerelt kampányt a Századvég alapozta meg, a képviselők többsége azonban szimplán Orbán Viktort vagy Habony Árpádot sejti mögötte.

A budapesti állatkert bejáratánál felállított mikrofonok előtt tavaly december 6-án jelentette be Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, hogy a kormány 2013-tól 10 százalékkal csökkenti a lakossági gáz és villamos energia árát.

Ezen a meglehetősen szokatlan helyszínű és puritán kivitelezésű sajtótájékoztatón indította útjára a Fidesz a jelenleg is zajló kampányt, ami mára irigyelt termékké vált a politikai pr-piacon. A grandiózus manőver feladata a párt megfelelő támogatottságának biztosítása a következő parlamenti választáson, és az első szakaszban látványosan hozta is az eredményeket.

Pedig a városligetben sajtóesemény előtt még a fideszes politikusok többsége sem értesülhetett arról, hogy megvan a fő csapásirány a kampány felvezetéséhez. Orbán Viktor csak röviddel a nyilvános bejelentés előtt hívta össze a kabinet gazdasági kérdésekben illetékes tagjait, hogy a különböző területek felelősei tegyék meg az energiahordozók árcsökkentéséhez szükséges lépéseket. A fejlesztési minisztérium korábban más, bonyolultabb koncepción dolgozott, a miniszterelnök azonban gyors átállást kért a tárca vezetőjétől és az államtitkároktól.

Orbán ezzel egyidőben tájékoztatta a párt elnökségét is a tervbe vett döntésről. Az ötlet lényegét érzékeltetve elmagyarázta, hogy a költségvetésből biztosan nem telik majd a választások előtt voksra váltható béremelések finanszírozására, ráadásul az ország versenyképességét is rontaná, ha növekedne a bérszínvonal. Helyette, kompenzációként viszont széles választói rétegeket lehet elérni a rezsikiadások csökkentésével.

Átnézték a kockázatokat

Információink szerint az elnökségi ülésen ellenvetésként felmerült ugyan, hogy a 10 százalékos általános díjcsökkentés a gazdagabb, magas energiaszámlát fizető réteg számára jelent majd igazán nagy összegű támogatást, míg a szegényebbeknek csak kis tételekben kedvez, a szociális szempont azonban komoly megfontolások nélkül lekerült a napirendről.

Forrásaink szerint a miniszterelnök nem rejtette véka alá azt sem, hogy az energiaszolgáltatók külföldi tulajdonosai miatt a tervnek vannak kockázatai is, a cégeket érő érdeksérelmek miatt várható negatív reakciókat azonban kezelhető szintű problémaként mutatta be.

A frakció tagjai csak később, február elején, a gyulai kihelyezett ülésen kaptak részletes képet az akkor már javában zajló rezsicsökkentési kampány valódi méreteiről. A jelenlévő képviselők közül többen elmondták, hogy a miniszterelnök a zárt ülésen adott tájékoztatást arról, hogy következő hónapokban milyen politikai lépések és milyen ütemezésben kísérik majd a kormányzat kezdeményezését.

Mivel Gyula után a terv következő lépései már nem csupán szűk körben voltak ismertek, Lázár János a frakcióüléssel egyidőben a külföldi sajtónak nyiltan be is ismerte, hogy a 2014-es parlamenti választások miatt akar a kormány az energiaár-csökkentéssel kedvezni a választópolgároknak és az adóssággal terhelt háztartásoknak, hogy több pénz maradhasson más kiadásokra. (A kijelentéssel kapcsolatban, bár azt az MTI is közzétette, az államtitkárság a cikk megjelenése után azt közölte, hogy nem hangzott el az interjú során, a Reutersnél viszont megerősítették: az interjúban kizárólag a Lázárral folytatott beszélgetés hangfelvételén hallható állítások szereplenek.)

A cikk a kampány további tervezett lépéseiből is felvillantott néhányat.

Tökéletesen baloldali kampány

Elmondta például, hogy vizsgálják, lehet-e a 10 százalékos mértéknél nagyobb, a fogyasztói díjakat akár harmadával csökkentő intézkedéseket elérni. A Reutersnek adott interjújából az is kiderült, hogy előbb-utóbb más közműcégeknek is búcsút kell mondaniuk profitjuknak. Az államtitkár júniusra prognosztizálta, hogy a víz-, és csatornadíjakból szintén vágjanak 10 százalékot.

Időközben teljes hangszerelésében beindult a Lázár által a Reutersnek "tökéletesen baloldaliként" minősített kampány.

A rezsicsökkentés kinevezett felelőst kapott, Németh Szilárd teljes titulusát "a Fidesz parlamenti frakciójának a január 1-jétől hatályos tízszázalékos gáz-, villamosenergia- és távhőárcsökkentést ellenőrző és nyomon követő munkacsoport-vezetőjeként" határozták meg. A gáz- és villanyszámlák áttekinthetetlensége miatt a gazdasági minisztériummal átalakíttatták a szolgáltatók számlakísérő lapját. A cégek számára kötelezővé tették, hogy a több millió fogyasztót hónapról hónapra Fidesz-narancssárgával kiemelve emlékeztessék, a kormánynak köszönhetik a kisebb díjakat. Kötelező lett az is, hogy egy külön rubrikában, az aktuális számla szempontjából teljesen feleslegesen, folyamatosan feltüntessék a 2014-es kampányra szép summává hízó összesítést a megspórolt díjakról.

Még a bíróság sem árt

Van olyan fideszes politikus, aki azt a meggyőződését hangoztatta, hogy az előre kitalált forgatókönyv része volt az is, hogy a kormányzat, illetve a Magyar Energia Hivatal a határozatban megfogalmazott áthárítási tilalom miatt elveszít egy pert a profitjukért aggódó szolgáltatókkal szemben, mert ez később alkalmat ad a hivatal és az egész rezsicsökkentési folyamat vehemensebb politikai megvédésére. Tény, hogy a gázszolgáltatók által kezdeményezett per elvesztése miatt Orbán kemény retorikai háborút indított a szolgáltatók ellen, akik csak 2011-ben "42,9 milliárd forintnyi hasznot vágtak zsebre". A párt elővehette a rezsicsökkentés megvédésére a rég bevált fegyvert, az országos aláírásgyűjtést, a frakció pedig új rendeletalkotási szabályokkal vértezhette fel az energiahivatalt. A most jogi fronton is vívott ütközet korábbi és pontosabb szabályozással akár elkerülhető lett volna, ez alátámasztani látszik, hogy a kormány legalábbis nem félt egy ítélettől, kommunikációban pedig látványosan kihasználja azt.

Az Index által megkérdezett képviselők egy része Orbán Viktor "zsenijének" tudta be, hogy a párt az akciósorozattal látványosan sarokba szorította az ellenzéki pártokat, javítani tudott a múlt év végén még stagnáló népszerűségi mutatóin, és olyan kampányanyagot kapott a kezébe, amit akár a negyedik alkotmánymódosítást kísérő ellenzéki támadásokkal is sikerrel szembe lehetett állítani.

Az Indexnek azonban többen azt állították, hogy Habony Árpád, a miniszterelnök főtanácsadója és a Századvég ötlete indította be a párt gépezetét. Habonyt tartják a Fidesz korábbi országos akciói, a nemzeti konzultációk szellemi atyjának is. Habonyt nem sikerült elérnünk, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. elnök-helyettese, Szalay-Bobrovniczky Kristóf az Index kérdésére azt mondta, sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudja értesülésünket, amely szerint a kormányzati tanácsadásra szerződtetett cég részt vett a rezsikampány előkészítésében.