Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nekimennek a kuponos szolgáltatóknak

2013.04.03. 17:18
Csecsemő ultrahangvizsgálat féláron, teljes körű laborvizsgálat 80 százalékos kedvezménnyel, mellnövelő plasztikai műtét harminc százalékkal kevesebbért, orr-fül-gégészeti szűrés reklámáron, műtéti tokafogyasztás szinte ingyen. A Magyar Orvosi Kamara és a Magánorvosok Országos Szövetsége jogszabály-módosítást kezdeményez azért, hogy a magánorvosok etikusan reklámozzák szolgáltatásaikat, és ne lehessen pusztán az olcsósággal eladni egészségügyi szolgáltatásokat.

„Az egészségügyi közellátás Magyarországon nem jó” - mondta Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke szerdai sajtótájékoztatóján. Az egészségügyi ellátórendszer elhúzódó gondjai, a hosszadalmas várólisták és sorok, a leküzdhetetlennek tűnő hálapénz miatt a kamarai elnök szerint érthető, hogy egyre többen veszik igénybe a magán egészségügyi szolgáltatásokat.

A probléma Éger István szerint azzal van, hogy az elmúlt évtizedben jellemző egyre liberálisabb versenyszabályok miatt a magánorvosok „az orvosi hivatáshoz egyre méltatlanabb módon és eszközökkel, sokszor valótlanságokat súroló állításokkal, a betegek tudatlanságát vagy tájékozatlanságát kihasználva, egyes orvosi beavatkozásokat képi, sőt videó bemutatásokkal tarkítva a jó ízlést semmibe vevő módon reklámozzák.”

Olcsó mellnagyobbítás a baj

Példaként, „legnagyobb tüskeként” a kuponos oldalakon árusított egészségügyi szolgáltatásokat említette a kamarai elnök, amelyeken pusztán az árakat helyezik előtérbe, pár bekezdéses hirdetéseikben gyakran nem térnek ki a kockázatokra, eredményekre, nem magyarázzák el megfelelően az orvosi eljárásokat, és nem az alapján árusítják a szolgáltatást, hogy az mennyire minőségi, hanem hogy mennyire olcsó. 2010 óta léteznek Magyarországon az amerikai Groupon mintájára szervezett közösségi vásárlós oldalak, mint a Bónusz Brigád, vagy a Kuponvilág, amelyek lényege, hogy napi több kedvezményes ajánlatot is kitesznek oldalukra, ügyfeleik között magánorvosi szolgáltatók mellett vannak kozmetikai cégek, éttermek, szállodák, sportközpontok is.

A sajtótájékoztatón részt vett Kovács János, a Magánorvosok Országos Szövetségének elnöke is, aki a problémát azzal érzékeltette, hogy nincs még egy olyan szolgáltatási kör, ahol ilyen nagy tudáskülönbség van a szolgáltatást nyújtó és a vevő között. „A beteg e hirdetések alapján nem ismeri a kockázatokat, az anyagigényeket, eszközöket, így nem tudja felmérni, mit kap a pénzéért. Nem a gazdasági verseny korlátozását szeretnénk elérni, csak azt, hogy ebben az információs asszimetriában a páciens a döntését ne csak az ügyesebb marketingre, hanem megfelelő mennyiségű és minőségű információra alapozza” – fogalmazott.

Fogműtéthirdetés bontottcsirke-reklám mellett

Éger István konkrét javaslatokat is megfogalmazott: „Nem fogadjuk el, hogy a magán egészségügyi szolgáltatók egymásra licitálnak, egymás árait alulmúlva próbálnak anyagi haszonhoz jutni. Nem tartjuk megengedhetőnek az árakra épülő kommunikációt az egészségügyi marketingben, és elfogadhatatlannak tartjuk a részletes vizuális bemutatásokat is. A hirdetéseknek tényszerűnek, hírszerűnek kellene lennie. Javasoljuk, hogy az orvosi, egészségügyi gyógyító és esztétikai célú beavatkozások marketingjében csak a szolgáltatások leírását, az ellátó helyet, elérhetőségeit, az árak tárgyszerű felsorolását, az orvos rendelési idejét és elérhetőségeit lehessen közölni” – fogalmazott.

Jogszabály-módosítást vár közösen a kamara, és a Magánorvosok Országos Szövetsége, ennek érdekében levélben fordultak Balog Zoltánhoz, az Emberi Erőforrások Miniszteréhez, a Gazdasági Versenyhivatal elnökéhez, és az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságának elnökéhez. Az orvosi kamarának a jelenlegi reklámozási kódexe 2006 óta van érvényben, de ez alapján, a hatályos jogszabályoknak megfelelően nem szankcionálhatják a magánszolgáltatók egészségügyi hirdetéseit. A jogszabály-módosítást azért kezdeményezik, hogy joguk legyen a szigorúbb etikai szabályozásra. „Szankcióként azt is el tudom képzelni, hogy ha sorozatosan vét valaki ezek ellen az etikai szabályok ellen, ki lehessen zárni az orvosi szolgáltatók köréből” – mondta.