- Belföld
- igazgatóválasztás
- pályázat
- miskolc
- czunyiné bertalan judit
- emmi
- miskolci kazinczy ferenc magyar-angol két tanítási nyelvű általános iskola
- válság az oktatásban
Az Emmi hülyének nézi a miskolciakat
További Belföld cikkek
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
- Káoszról számolt be a bombariadó miatt megszakadt fővárosi buli egyik résztvevője az Indexnek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
Czunyiné Bertalan Judit tartozik egy válasszal. Nem nekünk. Egy miskolci iskolának, a miskolci szülőknek, a miskolciaknak és végső soron minden adófizetőnek. A sokadik kontraszelekció-gyanús iskolaigazgatói kinevezés után végre egyszer szerettünk volna magyarázatot kapni arra, mi indokolta egy miskolci iskolában a váltást. Nem kaptunk.
A Miskolci Kazinczy Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola vezetésre kiírt pályázaton alulmaradt az iskolát 13 éve eredményesen vezető addigi igazgató. Hiába támogatta őt a tantestület, a szülői munkaközösség és még 15 másik szakmai szervezet. Az első körben eredménytelenné nyilvánított pályázaton végül mégiscsak a külsős pályázót, Dávid Enikőt nevezték ki. Dávid Enikőnek nincs vezetői tapasztalata, pályázata szakmai hibákat tartalmaz, korábban pedig egy miskolci gimnázium éléről a személye miatt kitört tüntetések miatt kellett távoznia.
A miskolci iskolaügy
Tavasszal lejárt a miskolci Kazinczy Ferenc általános iskola igazgatójának, Dózsa Lászlónénak a megbízása. A vezetői pályázatra ketten jelentkeztek: az újrázni akaró régi igazgató és a külsős Dávid Enikő.
Dávid korábban már egy miskolci gimnáziumban is próbálkozott. Az akkor még az önkormányzat által üzemeltetett Földes Ferenc gimnáziumban is egyöntetűen elutasították pályázatát – melyből egyébként több elemet is újrahasznosított a Kazinczyba küldött anyagában. Az ottani régi igazgatót csak a tantestület és a szülők tüntetéssorozatának hatására erősítették meg pozíciójában.
A mostani pályázati folyamatban a májusi nevelőtestületi értekezleten a nevelőtestület, majd az alkalmazotti testület is 98,6 százalékban támogatta Dózsa Lászlóné programját, és egyetlen egy szavazat sem érkezett Dávid Enikőre. A régi igazgató maradását a miskolctapolcai alsós munkaközösségtől a szülői munkaközösségen át a szaktanári testületekig 17 további fórum is támogatta ( ezek az iskola honlapján is fent vannak)
A Klik az iskolaközösség egyértelmű döntésére úgy reagált, hogy eredménytelennek ítélte a pályázatot. A Miskolci Tankerület augusztus 25-i tanévkezdési utasításában egyetlen szó nem esett arról, hogy Dávid Enikőt nevezték ki a pályázaton. Az iskola ezért igazgató nélkül vágott neki a tanévnek. A megbízott igazgatónak kinevezett, korábbi általános igazgatóhelyettes rendben meg is tartotta a tanévnyitót. Dávid Enikő két órával később megjelent a Klik augusztus 15-i dátumú megbízólevelével és közölte: mostantól ő vezeti a 800 gyereket oktató intézményt.
Az igazgatóváltás miatt a tantestület Balog Zoltán miniszterhez fordult nyílt levélben. Szeptember 12-én a szülők demonstrációt tartottak. Bejelentették, hogy első lépésként megtagadják az iskolai támogatások (alapítvány, sportkör, tisztasági felszerelések stb.) befizetését, mert ha a véleményük nem számít, akkor a pénzüket se akarják.
Miután többször feltett kérdéseinkre írásban csak annyi indoklás érkezett, hogy "a szakmailag alkalmasabb jelölt lett kiválasztva", egy mai sajtótájékoztató után megpróbáltunk bővebb indoklást kérni Czunyiné Bertalan Judittól. A kérdés láthatóan kínos volt számára. Nem értjük, miért.
Egy hete is ugyanígy kezdtünk egy cikket, mint ezt, csak akkor Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter nevével. Akkor őt próbáltuk megkérni arra, hogy magyarázza el az ilyen döntések hátterét. Az Emmi addig igencsak lassan reagáló sajtósai akkor villámsebességre kapcsoltak és 1 óra alatt annyit derítettek ki, hogy az iskolaigazgatói kinevezésekért nem a miniszter, hanem az államtitkár a felelős.
Nem értjük. Ha szakmai döntés született, miért nem lehet a nyilvánosság elé tárni és megindokolni, mi alapján döntöttek az új vezető mellett. Akár az is elfogadható válasz lenne, hogy mostantól nem szakmai, hanem más kvalitások alapján neveznek ki igazgatókat az állami iskolákba, és ehhez a szülőknek vagy az iskolában tanító tanároknak semmi köze. Ilyen esetekben viszont fölösleges pályázatokat kiírni.
Ez a kérdés nemcsak minket foglalkoztat. A miskolci Kazinczy Ferenc általános iskola szülői munkaközössége már a múlt héten is tüntetett az új igazgató kinevezése ellen. Pénteken ismét demonstrációt tartanak, amin már a pedagógusok is részt vesznek. Azt követelik, hogy az Emmi részleteiben vizsgálja felül Dávid Enikő megbízott igazgatói kinevezését. Közleményükben ezt írják:
Cinizmusnak tartjuk az EMMI azon rövid válaszát, melyet az Index kérdéseire küldtek, miszerint "a szakmailag alkalmasabb jelölt lett kiválasztva." Mennyivel alkalmasabb egy vezetői gyakorlattal nem rendelkező, külsős, ének-zene szakos tanár, mint egy, a Genius Apáczai Diploma Díjjal - a "pedagógusok Kossuth-díjával" - kitüntetett, iskolánkat már 13 éve vezető és részletesen ismerő, immár 35 éve a Miskolci Kazinczy Iskolában dolgozó pedagógus!? Pályázatának támogatottsága és a Dávid Enikő által az iskolánkban kialakított légkör a válasz erre a kérdésre!
A mi kérdéseink is megmaradnak Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkárhoz, amelyeket már szeptember 2-án és szeptember 9-én is feltettünk írásban:
- Miért váltották le az iskolát 13 éve sikeresen vezető igazgatót, akit egyöntetűen támogatott 17 munkaközösség?
- Milyen szakmai vagy más érvek szóltak a külső pályázó mellett, akinek nincs vezetői tapasztalata?
- Ha első körben eredménytelen lett a pályázat, ki és mikor döntött végül úgy, hogy a külsős pályázó nyerje meg azt?
- Hogyhogy a tankerület augusztus 25-i tanévkezdési utasításában nem szerepelt a 10 nappal korábbi döntés a külsős pályázó kinevezéséről?
- Mennyire fogadható el az, hogy egy augusztus 15-én kinevezett igazgató szeptember 1-jén 11 órakor vegye fel a munkát elkészült tantárgyfelosztás és órarend mellett?
- Ez a döntés mennyiben javítja az oktatás minőségét a miskolci iskolában, vagy ahogy a Balog Zoltánnak írt nyílt levélben az iskola fogalmaz: valóban az emberi erőforrások legjobb felhasználása történt-e ezzel a megbízással?