További Belföld cikkek
- Egy tiltakozó tábla felmutatásáért vegzáltak órákon keresztül a TEK-esek egy férfit október 23-án
- Keddtől lezárják Budapest egy részét Magyarország legnagyobb diplomáciai eseménye miatt
- 126 szúrással gyilkolta meg párját egy fiatal férfi Csornán
- Elégedettek a kormány árvízvédelmével, de érzik a klímaváltozást a magyarok
- Forgács Gábor lánya is megszólalt a színész haláláról
Nagyot változott a helyzet egy év alatt HÉV-fronton Csömörön: tavaly ilyenkor még a szárnyvonal-megszüntetési tervek ellen tiltakozott a helyi testület, idén már a vonal bővítése és az azon járó dízelmotorvonat ellen emelt szót 116 lakos.
Mint Fábri István polgármester elmondta, a tavalyi testületi tiltakozás tízpontos követeléséből kettő is érintette az úgynevezett kavicsbányai bővítést, méghozzá azt, hogy lakossági kérésre vizsgálják meg a lehetőségét.
Mint arról beszámoltunk, a MÁV-HÉV hétfőtől a H9-es HÉV-et (a H8-as Gödöllői HÉV 3-4 kilométer hosszú csömöri szárnyvonala) egy régi, hátsó üzemi vágányon, az úgynevezett kavicsbányai vonalon meghosszabbítva visszakötötte Kistarcsa és Kerepes felé a gödöllői vonalba. A vonalon először régi Bzmot motorvonatot terveztek járatni, végül kaptak a MÁV-tól egy korszerűbb Desiro motorvonatot.
Fábri elmondása szerint tavaly év végén egy ezerfős közvélemény-kutatásban megkérdezték a nagyközség lakosait is, és 80 százalék a hosszabbítás mellett voksolt, csak 5 százalék ellene.
A most tiltakozók szerint
- az alig két kilométeres kavicsbányai üzemi vonalon húsz éve nincs személyszállítás és komolyabb forgalom;
- a lakók ennek tudatában és a BKV jóváhagyásával építkeztek a vonal közvetlen szomszédságában;
- a vonalon újra beinduló közlekedés (dízel motorvonattal) veszélyezteti az épületeket, a helyiek továbbá a megnövekedett zajtól, füsttől, balesetveszélytől tartanak;
- nem értik, ki utazna egyáltalán a két kilométeres vonalon.
Fábri István szerint az elmúlt években is járt ritkán vonat (üzemi vagy nosztalgiajárat) a kavicsbányai vágányon, sőt az is arra utalt, hogy a BKV még számol a vágányokkal, hogy 2007-ben megépítették a vonal hídját az M0 felett. Az átkötést sokan használnák a csömöriek közül, hiszen közvetlen, hatperces eljutást garantál a legközelebbi (kistarcsai) kórházhoz és bevásárlóközponthoz.
Viszont a polgármester, aki délelőtt maga is kipróbálta az új vonalat, elismerte, hogy mégis kevesen voltak a járaton. Ennek az a fő oka, hogy a vonat pont csúcsidőben nem jár Kistarcsa felé, amikor pedig a legtöbb csömörinek igénye lenne rá. Ekkor ugyanis a szintén hétfőn kezdődő Hatvan–Budapest vonatpótlásba besegítő HÉV-járatot pótolja Cinkota és Csömör között.
És így látja a problémát a sínek mellett lakó csömöri:
A próbajáratok hatásait többször tapasztaltuk (esetenként késő éjszaka végezték). Ugyan én kb. 15-20 m-re lakok a sínektől, de az elhaladó vonat dübörgése rendkívül zavaró. Ha valaki kijön és megnézi, látható, hogy a vonal jó részén, a házak közvetlenül a sínek mellé épültek, mivel már harminc éve nem jár azon a vágányon vonat. Na, ők igazán rosszul járnak.
– írta lapunknak a vasárnapi cikk után.
Azt egyelőre nem tudni, hogy mi lesz a kavicsbányai meghosszabbítás sorsa, amikor befejeződik a vonatpótlás, és már nem lesz szükség a plusz Desiro motorvonatra. Fábri István elmondta: azért lobbiznak, hogy villamosítsák a kavicsbányai szakaszt, és akkor a HÉV járhatna tovább rajta, ráadásul optimális menetrendben.
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!