A szegregált iskolák tanulóinak a legnehezebb bekapcsolódni a digitális oktatásba

2020.05.13. 13:04

Eltűnnek a magyar közoktatásból a hátrányos helyzetű és a roma gyerekek a koronavírus-járvány idején, állítja egy friss, nem reprezentatív kutatás, amelynek eredményeit a Qubit.hu közölte.

Kende Ágnes (Rosa Parks Alapítvány, Közép-európai Egyetem) és Messing Vera (Társadalomtudományi Kutatóközpont, Közép-európai Egyetem) kutatási eredményei szerint

a már szegregálódó és szegregált iskolákba járó tanulók a legveszélyeztetettebbek a digitális oktatásba való sikeres bekapcsolódás szempontjából.

Ha idén nem is buktatják meg azokat a gyerekeket, akik most kimaradnak az oktatásból, vagy alig tudnak teljesíteni, hátrányaik csak nőni fognak a jövőben. Ez pedig ahhoz vezethet, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű és roma tanulók esetében még több lesz az iskolai kudarc, a bukás és a lemorzsolódás, állítják a kutatók.

A Rosa Parks Alapítvány, a Motiváció Egyesület és a Partners Hungary Alapítvány közös kutatása online zajlott, a kérdőívet 425 pedagógus olyan pedagógus töltötte ki, akik halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) és roma gyermekeket is oktatnak.

Mivel a a kérdőívet nagyobb arányban töltötték ki olyan pedagógusok, akik motiváltabbak a digitális oktatás megvalósításában, feltételezhető, hogy a kutatás eredményei a valóságosnál kedvezőbb helyzetet mutatnak.

Az adatokból többek között az látszik, hogy:

  • Bár a tanárok digitális eszközökkel való ellátottsága jó, köszönhetően annak, hogy sok esetben az iskolák is biztosítanak számukra eszközöket, ez keveset ér, ha a diákoknak nincsenek ilyen eszközeik.
  • Minél nagyobb egy iskolában a HHH/roma diákok aránya, annál alacsonyabb a digitális oktatásban részt vevők aránya.
  • A tanárok szerint az eszközhiány a leggyakoribb oka annak, ha valaki most kimarad az oktatásból a jó helyzetű gyerekek között is.
  • A tanárok szerint gyakran maradnak ki a tanulásból diákok azért, mert nekik is be kell kapcsolódniuk a megélhetés biztosításába, háztartási munkákba, kisebb gyerekek felügyeletébe.
  • A HHH/roma többségű iskolákban tanító válaszadók szerint a legnagyobb nehézséget a diákok számára a tanulásra alkalmas tér hiánya jelenti, ez a tanulók súlyos lakhatási szegénységéről tanúskodik.
  • A kapcsolatot elsősorban a Messengeren keresztül, esetleg telefonon tartják a tanárok a HHH/roma diákokkal, de az email használta náluk nem, csak a jól szituált gyerekeknél jellemző.