Pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra a Szallas.hu, a GVH lépett

2020.09.22. 17:58

Jogsértőnek találta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Szallas.hu működési gyakorlatát, a szálláskereső ugyanis sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra, a versenyhatóság ezért összetett intézkedéscsomagra kötelezte a szolgáltatást működtető vállalkozást.

A versenyhivatal MTI-hez eljuttatott közleménye szerint vizsgálatuk feltárta, hogy jogsértőnek minősülnek a Szallas.hu honlapján és mobilapplikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások, például a „négyen tervezik, hogy itt foglalnak”, „éppen 38 ember nézi”, „már csak két szoba maradt oldalunkon”. Az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztóknak, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek.

Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát,

így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra  hangsúlyozta a GVH.

A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a versenyhivatallal, elismerte a jogsértést, és felhagyott a kérdéses gyakorlattal. A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló  intézkedéscsomag végrehajtására kötelezte a céget.

Ennek keretében a társaság egyebek mellett átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, amelynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt, például szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat.

A GVH közleménye szerint a pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A GVH felidézte, hogy több más, jogellenes gyakorlat mellett hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is. A holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával.

Kapcsolódó

2,5 milliárdos bírságot kapott a GVH-tól a Booking

A gigabírságot azért kapták, mert a hivatal szerint megtévesztően hirdettek és agresszív pszichés nyomást helyeztek a felhasználókra.

A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettségcsomag ezen a területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását.

Kapcsolódó

Eljárást indított az Alza.hu ellen a GVH

Hasonló gyakorlatokkal van baja a versenyhivatalnak, mint amik miatt nemrég 2,5 milliárd forintra büntette a Booking.com-ot.