Pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra a Szallas.hu, a GVH lépett
További Belföld cikkek
- Injekciókkal mérgezett halálra egy idős beteget egy ápoló a pécsi belgyógyászati klinikán
- Erős széllel, és záporokkal búcsúzik a hideg
- Elfajult a vita, megvertek egy kukás autóst Pest vármegyében
- Szalay-Bobrovniczky Kristóf: Most is szükség van Közép-Európa hangjára, véleményére
- Átlátszó: Leuralta Újbuda zöldítési közbeszerzéseit egy cégcsoport
Jogsértőnek találta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Szallas.hu működési gyakorlatát, a szálláskereső ugyanis sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra, a versenyhatóság ezért összetett intézkedéscsomagra kötelezte a szolgáltatást működtető vállalkozást.
A versenyhivatal MTI-hez eljuttatott közleménye szerint vizsgálatuk feltárta, hogy jogsértőnek minősülnek a Szallas.hu honlapján és mobilapplikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások, például a „négyen tervezik, hogy itt foglalnak”, „éppen 38 ember nézi”, „már csak két szoba maradt oldalunkon”. Az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztóknak, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek.
Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát,
így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra – hangsúlyozta a GVH.
A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a versenyhivatallal, elismerte a jogsértést, és felhagyott a kérdéses gyakorlattal. A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló – intézkedéscsomag végrehajtására kötelezte a céget.
Ennek keretében a társaság egyebek mellett átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, amelynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt, például szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat.
A GVH közleménye szerint a pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A GVH felidézte, hogy több más, jogellenes gyakorlat mellett hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is. A holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával.
2,5 milliárdos bírságot kapott a GVH-tól a Booking
A gigabírságot azért kapták, mert a hivatal szerint megtévesztően hirdettek és agresszív pszichés nyomást helyeztek a felhasználókra.
A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettségcsomag ezen a területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását.
Eljárást indított az Alza.hu ellen a GVH
Hasonló gyakorlatokkal van baja a versenyhivatalnak, mint amik miatt nemrég 2,5 milliárd forintra büntette a Booking.com-ot.