A drónosok és modellezők érdekében kérdezi Palkovicsot egy jobbikos képviselő
További Belföld cikkek
- Rétvári Bence: Januártól átlagosan 21,2 százalékkal nő a tanárok és az óvónők bére
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
A Jobbik országgyűlési képviselője, Dudás Róbert írásbeli kérdéssel fordult Palkovics László innovációért és technológiáért felelős miniszterhez, hogy arra kapjon választ, a kormány miért nem biztosította a jogszerű légtérhasználat feltételeit a drónosok számára.
Jelenleg hivatalosan ma Magyarországon tilos drónnal repülni. Ahhoz, hogy repüljünk, az alábbiak szükségesek: tanfolyam, illetve vizsga megléte, biztosítás, a drón regisztrációja és légtérengedély vagy a „mydronespace” applikáció használata lakott területen kívül
– hívja fel a figyelmet Dudás Róbert. Hozzátette: a felsoroltak közül jelenleg – a „mydronespace”-en kívül – semminek nincs megteremtve a jogszabályi feltétele.
Az Indexen megírtuk, hogy az RTL Klub Híradójának az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) elismerte: késnek a vonatkozó rendelek kihirdetésével.
Dudás Róbert emlékezteti Palkovics Lászlót, hogy január elsejétől már az új szabályozásnak kellett volna életbe lépnie, ezzel szemben továbbra sincs meg a vonatkozó kormányrendelet.
A jobbikos képviselő szerint
a probléma az, hogy a drónosok a régi törvények szerint sem tudnak repülni, mert biztosítás nélkül nem kapnak légtérengedélyt.
Kormányrendelet hiányában pedig a biztosítótársaságok január elsejétől nem kötnek felelősségbiztosítást, miközben a korábban megkötöttek már érvényüket vesztették.
Nem lehet elindítani az oktatási felületeket, és nincsenek vizsgázási helyszínek. Jogszabályok hiányában a Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztály nem indítja el a drónok regisztrációs lehetőségét sem
– olvasható Dudás Róbert írásbeli kérdésében.
A képviselő kitért rá, hogy tavaly december 28-án volt egy „próbálkozás” a Közlekedéstudományi Intézet részéről: nyilvánossá tette a tanfolyamot és a regisztráció lehetőségét, ez azonban csak négy órán át működött, utána eltűnt minden a weboldalról.
Akiknek sikerült regisztrálni a tanfolyamra, azok sem jutottak messzire, hiszen hibás volt a rendszer, ezért leállt. Vizsgára sem lehetett jelentkezni, mert még nem állt rendelkezésre személyes vizsgaidőpont
– mutat rá a jobbikos politikus.
Példaként hozza, hogy külföldön online vizsgázás van: Ausztriában elindult az online vizsgaoldal, és körülbelül tizenöt perc alatt megszerezhető a jogosítvány, ami az EU területén bárhol érvényesen használható.
Dudás Róbert az alábbi kérdésekre vár érdemi választ Palkovics Lászlótól:
- Miért nincs elérhető oktatási dokumentáció? Mikor lesz várhatóan elérhető?
- Miért nem elérhető a regisztrációs rendszer? Mikor lesz várhatóan elérhető?
- Mikor lesz rendeletben meghatározva a biztosítás feltételrendszere?
A parlament 116 igen szavazattal 52 ellenében, 1 tartózkodás mellett tavaly december közepén fogadta el „A pilóta nélküli légi járművek üzemelésével összefüggő egyes törvények módosításáról” szóló törvényt, amely szerint – többek között – kötelező regisztrálni a 120 grammnál nehezebb, a távoli pilótától 100 méternél nagyobb távolságra eltávolodni képes légi járműveket.
A törvény értelmében 2021. január 1-jétől csak a HungaroControl applikációjának használatával reptethetőek a pilóta nélküli légi járművek.
Dudás Róbert módosítókat nyújtott be a törvényhez, amelyek azonban nem mentek át a parlamenti szavazáson. Arra tett javaslatot, hogy a 120 grammos súlyhatárt 250 grammra emeljék, illetve hogy olyan területeket lehessen kijelölni, ahol a pilóta nélküli légi járművek újabb engedélyek és korlátozások nélkül biztonságosan üzemelhetnek.
Jelenleg az országban 27 ilyen, modell-repülőtérként használt terület van, amit rendszeresen, napi vagy heti gyakorisággal használnak sportolóink. Amennyiben ezeknek a helyeknek a hivatalos kijelölése (UAV repülőtérré nyilvánítása) megtörténik, akkor az több mint 1000 modellezőt érint, aki szabadidejét repülőmodellezéssel tölti
– hívta fel a figyelmet módosítójában a jobbikos képviselő.
(Borítókép: DJI Mavic 2 Zoom típusú drónt mutatnak be az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar drónkezelői kurzusán 2019. február 21-én. Fotó: Mohai Balázs / MTI)