Felszállni sem tud a külügy 17 milliárdos vakcinaszállító gépe
További Belföld cikkek
- Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait, több mint egymilliárd forint volt a tét
- „Fekália”, „Trafikcsaló Rozsdaminiszter” – Hadházy Ákos újra nekiment Lázár Jánosnak
- Újabb fejlemény Lakatos Márk ügyében: kiderült, miért nyomoznak a stylist ellen
- Tűz ütött ki egy budapesti lakóházban szombat délután
- Előkerült egy videó a Budapesten megölt amerikai nőről és feltételezett gyilkosáról
Másfél hónapja nem szállt fel a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) Airbus A330-as repülőgépe, mert
még mindig nem sikerült megállapodni az üzemeltetésének feltételeiről.
A gépet tavaly vásárolta meg a magyar állam a koronavírus-járvány elleni védekezés jegyében és a légi szállítási kapacitás fejlesztése végett, 17 milliárd forintért. Korábban a külügy személyszállításra használt Airbus 320-okkal oldotta meg a szállítási feladatokat. A járvány kitörése után viszont úgy látták, hogy növelni kell a szállítási kapacitást.
A géppel az utóbbi hónapokban összesen több utat tettek meg a keleti vakcinákat fuvarozva, jelenleg azonban Ferihegyen pihen. A külügyminisztérium ráadásul úgy tervezte, hogy amikor majd a gépnek nem lesz feladata, akkor a WizzAirnek adják bérbe, és ezáltal szereznek bevételt a gép költséghatékony üzemeltetéséhez. Ez utóbbi az, amit egyelőre nem sikerült megoldani.
A WizzAir a Népszava megkeresésére nem kívánt nyilatkozni, a KKM viszont közölte, hogy semmilyen kereskedelmi megállapodás nem jött létre, egyelőre még csak a gép „kereskedelmi értékesítésére irányuló előkészítő munkálatok” – vagyis a bérbeadás – vannak folyamatban.
A gép 2020 decembere és 2021 májusa közt 15 utat tett Pekingbe és Moszkvába. Ezek mellett a gép több alkalommal is szállított eladományozott vakcinákat a balkáni országokba, Portugáliába és Mongóliába is. Legutóbb Máltára vezetett az útja, ahonnan augusztus 16-án tért vissza, azóta viszont nem volt küldetése.
A 17 milliárdos vételár egyébként még kedvezőnek is mondható egy ilyen gépnél, egy új ára általában ennek a négyszeresét teszi ki. Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy a nagy kedvezmény vélhetően annak köszönhető, hogy a gép nem a legjobb a maga kategóriájában, a teherszállító gépek közt, és az üzemeltetése finoman szólva sem gazdaságos.