Tanuláskutató intézetet alapított a Matthias Corvinus Collegium

2021.12.07. 19:16

Tanuláskutató intézetet hozott létre a Matthias Corvinus Collegium (MCC) azzal a szándékkal, hogy az oktatásban egész Közép-Európában az MCC legyen a legmeghatározóbb kutatóközpont – jelentette be a szervezet kuratóriumának elnöke.

Orbán Balázs azt reméli, hogy olyan tudást halmoznak fel a következő időszakban, amelynek eredményeként Magyarország tudásalapú országgá képes válni. A XXI. században a magyarság számára kulcskérdés, mit, hogyan tanítanak az ifjúságnak és kik adják át ezt a tudást. Miként lesznek a felnövekvő nemzedékek egyszerre patrióta magyarok és világpolgárok, hogyan alkalmazkodnak a változó világhoz – sorolta.

A Matthias Corvinus Collegiumban azoknál a tartalmaknál kezdődik az oktatás, amelyeknél véget ér a köz- és a felsőoktatás. Az oktatás annál is inkább stratégiai kérdés, mivel egy döntés hosszú évtizedekre meghatározza a terület minőségét

– mondta a kuratóriumi elnök. Példaként említette, hogy miközben korábban mintaként emlegették a finn oktatási modellt, a 15 éves tanulók alkalmazott matematikai műveltségét, alkalmazott természettudományi műveltségét és szövegértését vizsgáló PISA-felmérések eredményei miatt ma már sokan a finn oktatási modell kifulladásáról beszélnek.

Az intézet vezetője Setényi János oktatáskutató lesz, aki arról szólt: a kiskamaszoktól a posztdoktori felnőttekig jelenleg már 3700 fiatal tehetséget gondoznak az MCC-ben, és ez is indokolta az intézet létrehozását. Eljött az ideje a legkorszerűbb oktatási módszertanok kidolgozásának – mondta.

Munkájuk során arra törekszenek, hogy a magyar elit megítélésében növekedjen a pedagógia alacsony presztízse. Ugyanis világszerte, különösen az angolszász világban a pedagógia és az oktatás magas presztízsű tevékenység - magyarázta.

Setényi 2019-ben, az Index podcast adásának vendégeként úgy fogalmazott:

Nagyon vékony a magyaroknál a kiválóan teljesítők aránya, a nagy masszát a szürke középszer jellemzi. Ami mögött nyilvánvalóan egy általános motiválatlanság áll, nem képességhiány. Az iskolai munka jellege olyan, ami 2019-ben egy értelmes gyereket már nem motivál.

Műsorunkban az oktatáskutató arról is beszélt, hogy Magyarországon jelenleg a családok mentik a gyerekeiket, az iskola és a társadalom helyett hősies tanárok magánemberként próbálnak reménytelenül megoldani gigantikus problémákat.