- Belföld
- balogh samu
- budapesti agglomerációs vasúti stratégia
- ingázás
- közlekedés
- vasút
- fővárosi önkormányzat
- vitézy dávid
Karácsony Gergely kabinetfőnöke kevesli a kormány vasúti stratégiáját
A fővárosi önkormányzat egyedül nem képes kezelni a Budapest határait átszelő, napi 300-400 ezer autó jelentette közlekedési és környezetvédelmi problémát, és ezt az elővárosi vasút fejlesztése sem oldja meg önmagában. Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke szerint paradox módon még súlyosbíthatja is azokat. Balogh Samu ezt azzal magyarázza, hogy az elővárosi közlekedésre költött milliárdok hatására az eddig is jelentős kiköltözési hullám tovább gyorsulhat, és még több ember fog ingázni.
A kormányzati tanulmány saját számai is azt mutatják, hogy egy 3000 milliárd forintos vasúti fejlesztési csomagot követően többen fognak autóval ingázni Budapestre, mint ma.
– állította közösségi oldalán a főpolgármester kabinetfőnöke, hozzátéve, hogy természetesen az elővárosi vasút fejlesztésére szükség van, de ezen túlmenően az agglomerációs kiköltözésből fakadó probléma megoldására megfizethető budapesti lakások, a főváros határain belül gyors és fenntartható közösségi közlekedés, továbbá jó egészségügyi és oktatási infrastruktúrával rendelkező, munkalehetőséget kínáló, karakteres agglomerációs települések kialakítása is nélkülözhetetlen.
Az elmúlt évtizedben 300 ezerrel lett több autó Budapesten és az agglomerációban, nagyrészt a növekvő lakosságszámnak, a ki- és beköltözésnek köszönhetően. A KSH prognózisa szerint a központi régió lakosságvonzó képessége miatt a következő húsz évben egy debrecennyi lakosság költözhet az agglomerációba a main felül – ezt mutatják a tapasztalati tények is. Ezért nő majd az autós utak száma a prognózis alapján, nem a vasútépítés miatt – hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
A modellezések azt mutatják, hogy ha fejlesztjük az elővárosi vasutakat és héveket, legalább megfékezhető az autók számának elmúlt évtizedben látott drámai növekedése, ami ma a lakosság növekedésével együtt ütemesen zajlik
– mutatott rá a közlekedési szakember, aki a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) megvalósulása esetén 115 ezer személygépkocsiról vasútra váltó utassal számol.
(Borítókép: Karácsony Gergely és Balogh Samu 2019. november 6-án. Fotó: Nagy Szabolcs / Index)